|
|
|
|---|---|
|
Hej, har problem men min E39:a 528ia -98. Fick för ett tag sedan vad jag trodde va ett trasigt framhjulslager. Hade det klassiska brummande ljudet från trasiga hjullager. Ljudet varar i ca 20-110km/h. Dock lite svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer. Men när man svänger lite åt höger oavsett hastighet upphör ljudet. Därav antog jag att det var höger framhjulslager och pungade ut 1800kr för ett nytt. Bytte och provkörde, men utan något resultat till min stora besvikelse. Kan det vara så att det är vänster lager som spökar trots att ljudet upphör när man svänger höger och belastningen minskar? Eller kan det vara obalans i däck eller bromsskiva etc? Jag är tacksam för alla svar! MVH// JH | |
|
Är det inte så att om du svänger höger så blir det mer tryck på vänstersidan? Vilket tyder på vänsterlagret. Bilen kränger ju åt vänster vid kraftig högersväng. Bara mina funderingar... /ninja |
|
|
Man skulle kunna tro att ljudet ökar när belastningen ökar, men dom gånger jag varit med om dåligt hjullager så har ljudet ökat när belastningen minskar. Om ljudet ökar när man svänger höger så har det alltså varit höger lager som varit dåligt, och tvärtom. Det här har jag blivit lurad på flera gånger. Det finns en diskussion om det här på Citroenakuten och jag är inte ensam om att ha bytt fel lager flera gånger. |
|
|
Om du har lasertermometer kan du mäta tempen på navet efter ett antal mil (utan att bromsat för mycket). Kan ge dej ledtråd vilket lager som är slut, då det börjar generera mer värme slitet. //Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.