AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
528

alpina 2,7 fördelare?

Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Tjena!!
Jag ska försöka fatta mig så kort som möjligt...jag har en 325-88 med fördelaren på toppen, och har nu fått tag på en Alpina 2,7 motor med fördelaren under insuget. Nu till min fråga: Kommer det att medföra några problem för mig att byta motor och använda mig av samma tänd&bränsle system?
Jag är tacksam för alla svar jag får!!!

MvH Jonas Ö

Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Jag skulle använda 325 sprutet och mappa om det,troligen blir motorn starkare med motronicen än med gammla alpina sprutet.
Prata med turbocenter dom kan hjälpa dig med mappningen.

Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Okey det låter ju bra de!!
Men hur tror du att det går med fördelaren?
Kan jag fortfarande köra med samma tändsystem?
Jag har fått för mig att motronic och att ha fördelaren på toppen hänger ihop.(ej säker)
Ser att du också har en 2,7:a vad e det för motor? eta eller en sån där med diesel vev?
Hur e det gjort på din? med sprut och tändsystem?

MvH Jonas Ö
Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Kanske inte riktigt framgår att jag vill kunna använda mig av tändsystemet som sitter i 325:an...snacka om att jag strular till allt...hehe

Hoppas på svar....(=

Det går inte, men du behöver ju inte använda fördelaren som sitter på 2,7 -an, ta bort den.
Sätt sen din 325 fördelare på 2,7 toppen, det borde gå.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hmm det fungerar nog inte då rotorn på motronic drivs av kammen mao du har inget att dra fast rotorn i. En budget variant borde väl vara att flytta över kam och kåpor från 2,5'an till 2,7'an. Alternativet är att köpa en trimkam som är tillverkad till 2,5'an. Är väl även en del givare du måste flytta över för att få det att fungera.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Okey!!...det låter som att man har en del pyssel att se fram emot då...(=
Hej på dej David (Gallans ohängde bror här) (=
Kan ju informera dig om att det e Rompainens förra motor jag kommit över...(= Ja det låter ju vettigt med kammen...325 orginal kam e nog lite för "snäll" kanske...Enligt Rompainen så skulle det vara motronic från början på den motorn men det kan ju inte stämma....tro hur det ser ut med fästen för dessa givare som ska flyttas över..?? Måste kolla lite på alpina motorn och jämföra alltsammans....(Har inte hämtat den än)
Kom gärna med fler synpunkter....(=

Mvh Jonas Ö

MIRRE75
Om man byter till Motronic så behöver man inte ha fördelaren på kammaxlen! Det går lika bra med den som
sitter under insuget .

Jag kör själv så, och det fungerar utmärkt!!=)
Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
-Mirre75, är det "bara" å flytta över allt från 325 tändsystemet (fördelaren borträknad) till alpina motorn?? Nån som vet varför dom flyttade på fördelaren när dom började med motronic?

MvH Jonas Ö

MIRRE75
Jepp! Allt passar också , förutom härvan som går in till säkrings boxen!
Jag har gjort en lösning men jag kan det inte utan till, men jag ska ta fram det så snart som möjligt för att det är många som undrar om just den biten!

MVH
MIRRE
Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Passar inte härvan?
jag har ju redan motronic i bilen 325-88..Ska jag måsta göra om härvan då? (=
MIRRE75
Har du redan motronic så är det inte några broblem alls, annvänd fördelaren som sitter under insuget =)
MIRRE75
Du kan även annvända 2,5 kammhjul/kåpa på din 2,7 motor, då kan du annvända fördelaren i toppen istället!! (Det passar!)

MvH

Mirre
Ko
43
KolvGubben
327ik-88 Stora M-pkt
520 -89 e34 2,5l
Detta låter ju förträffligt!!...så de e inte så att man måste byta kam, utan det räcker med kamdrevet?
Då låter det ju ganska lungt, tänker byta motorn till vintern.
Ska hämta 2,7:an på måndag så man vill ju kolla upp lite om hur man ska gå till väga innan man köper den...

MvH Jonas Ö
Hej MIRRE75
Så du menar att det går att köra med original 323 fördelare till mitt motronic system, om det nu är som du säger så har du löst ett jätteproblem åt mig.
Lite fakta: I min 323-86 är det bytt motor till 325 -88 med Motronic, jag byggde sedan om den motor till 2,7, som jag har monterat turbo på, kom då till problemet att det inte går att ställa tändningen(på Motronic) utan att mappa den.

Om det nu går att montera fördelaren från den gamla 323 motorn, så kan jag ju ställa tändningen.
Då slipper jag köpa ett ställbart kamdrev ???

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.