|
|
|
|---|---|
|
Vad är rätt angående kraft/moment/effekt-fördelning mellan fram- och bakaxel för xDrive? Vissa (webbsidor) hävdar att födelningen är begränsad mellan 50:50 (fram:bak) till 0:100 Länk medans andra hävdar att det går att få allt mellan 100:0 (allt till framaxeln) till 0:100 (allt till bakaxeln): Länk Länk eller är det så att systemet har förbättrats under historien gång så att alla har rätt? Näckrosen. I rather go ponding | |
|
Jag tror jag har hittat varför jag är förvirrad. Författarna till olika skrifter blandar frisk mellan begreppen "Torque Split ratio" och "Torque apportion" Länk Dvs om man låser koppling mellan fram och bakaxeln så har man 50:50 i "torque split ration". Men "torque apportion" mellan fram och bak beror på vilket underlag (friktion) varje hjulpar har. Om den en axeln ser noll friktion så blir momentet för denna axel noll och resten (100) hamnar på axeln som ser någon form av friktion. Dvs man har samtidigt 50:50 i torque split som man har 0:100 i torque apportion. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
| har inte koll på de tekniska termerna. men ska inte fördelningen vara 38% fram 62% bak? | |
| De äldre systemen har den fasta fördelningen, men xDrive kan variera. | |
| jo fast är det inte 62/38 sålänge inte kraften omfördelas? | |
|
Jag får förtydliga mig lite mer. Det som gjorde mig förvirrad var att en del skribenter skriver något i stil med: "Kraften mellan fram- och bakaxel kan varieras steglöst mellan 50:50 och 0:100" och en del andra skriver: "Kraften mellan fram- och bakaxel kan variera mellan 100:0 och 0:100". Min slutsats (efter att ha googlat mycket) är att bakhjulen är konstant direktinkopplade medans framhjulen kopplas in steglöst via en våtkoppling som tillåter olika mycket överföring av kraften. Det jag då skulle vilja veta är hur denna våtkoppling ser ut och fungerar. Speciellt hur man kan överföra en del av kraften till framaxeln så man i normalfallet får en torque-split mellan fram och bak på uppgivna 40:60. Kan man se denna våtkopplingsbox som en typ av traditionell momentomvandlare för (gamla) automatväxlingslådor kombinerat med en fast koppling (lock-up) som ger en torque-split till 50:50? Eller är det en helt annan teknik? Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
På bmws sida står detta: xDrive: Det intelligenta fyrhjulsdriftssystemet från BMW. Med xDrive utnyttjar en BMW bakhjulsdriftens alla fördelar: exakt instyrning, neutral balans i kurvor, tydlig fördelning av drivning och styrning. Först när en omfördelning av drivkraften krävs, exempelvis vid dåligt väder, aktiveras den Dynamiska Stabilitetskontrollen (DSC): den känner av under- och överstyrningstendenser innan de ens uppstår och via transmissionen och en elektronsikt styrd lamellkoppling omfördelar systemet drivkraften blixtsnabbt upp till 100 % till fram- eller bakaxeln – för att sedan återgå till den normala 40:60-fördelningen på fram- respektive bakaxel. Med fyrhjulsdriften BMW xDrive utnyttjar varje axel drivgreppet maximalt vilket får din BMW att accelerera stabilt och säkert ut ur kurvan. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jo, jag dra mig till minnes att jag har läst något sådant. Det jag skulle vilja ha är en mera teknisk text i stil som t.ex den om Torsen-diff: Länk BMW:s egna beskrivningar är i mitt tycke lite luddiga. De verkar använda sig av "Torque-apportion" och inte "Torque split". Om nu kopplingsboxen består av en lamellkoppling så borde den väl slira i normalläget 40:60? Ger inte sådan slirning ett slitage? Eller är detta slitage försumbart och kan hanteras adaptivt av boxen? Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Inte så mycket mer info än du redan känner till...men siten som sådan är ju väldigt bra när det gäller alla typer av 4wd system, samt vilka system som sitter på vilka märken/modeller. Länk och där specifikt för Xdrive Länk == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.