AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.109

Någon med koll på Spjällhus till E46?

Dr
12
Droxxy
320i E46 -99
Någon som har koll på Spjällhus till E46?

Har en gammel 320i från 99 och hade den inne på en Bmw verkstad där dem dömde ut spjällhuset. Dem körde bara diagnostest på datorn, tyckte deras pris var väl saftigt för en gammal bil så tog loss det själv och kan inte se något fel på det..Utan ser bra ut och går lätt vid gastryck, smörjde med krypolja, och körde kontaktspray på eldelarna men samma fel vid uppstart..

Tror inte det är det som är fel men tänkte prova med ett begagnat, sett att dem bytt modell efter 02 men undrar om dem ändå passar? Kommer jag behöva göra något med datorn mer än nolla felen?

tacksam för svar!
Visst är det M52-motor i din bil? M54 vet jag hade problem med trottelhusen i början, så de gjordes om. Ett sådant trottelhus funkar nog inte på din om det är en M52. För M54 finns en procedur man kan göra för att anpassa motorelektroniken till ett nytt trottelhus. Det kanske är samma procedur på M52. Jag har en pdf ur TIS på det om det finns intresse. Sen har jag ett nytt trottelhus till M54 ligger, men det har du ingen nytta av. :-)
Det som du har på är med gasvajer, medans de nyare är elektisk gas, så de passar inte.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Dr
12
Droxxy
320i E46 -99
Okidoki, det är så det fungerar alltså :)

Tänkte om dem gjort en ny bättre modell som passa, men då får jag leta efter en likadan..

Tackar så hjärtligt för hjälpen!!
Dr
12
Droxxy
320i E46 -99
Är det skillnad mellan 320, 323, 328 med tro? Eller räcker det jag finner en från M52 motorn typ?
Tror inte det skiljer något på dem.

Kollade för säkerhets skull på Realoem och artikel numret är samma på 320 och 328:an alla fall.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Dr
12
Droxxy
320i E46 -99
Hej!
Har nu fått monterat på det nya spjällhuset, men bilen uppför sig precis likadant som innan :(

Eller behöver jag åka och nollställa felkoderna innan den fattar att den ska gå normalt tror ni?

Mvh Tony
Det kan behövas ett antal mil innan datan fattat.
Eller om du kopplar loss batteriet c:a 10-15 minuter så allt nollas och kör sedan en runda.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Dr
12
Droxxy
320i E46 -99
Okidoki

Åkte iväg och nolla felen, men direkt jag rör gaspedalen så återkommer dem..Felkod 72 och AA, Same shit som innan bytet, går om möjligt ännu sämre nu..

Bliiir så trött!

Men tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.