|
|
|
|---|---|
|
Jag kommer ta med min 550i -07 hem som flyttgods och har planer på att köpa fälg till vinterdäcken i alla fall (svårt att hitta vinterdäck i öknen). Vilken dimension rekommenderar man till vinterdäck? Idag sitter det 19" fälgar på bilen men jag har letat lite och sett att en del rekommenderar 225/50/17 som vinterdäck. Tacksam för svar //Eric | |
|
Det är den uppsättningen jag kör med och jag är mycket nöjd. Har dessa fälgar: Länk |
|
|
Tack för svaret. Är ingen jätteentusiast eller BMW-kännare så vill bara fråga om det är samma dimensioner på alla 5-serie bilar eller om det skiljer mellan olika modeller. Såg t.ex. att du har en 530. Ursäkta min okunnighet men lika bra att fråga en gång för mycket... :-) //Eric |
|
| Jag vet inte hur det ser ut, men jag kan tänka mig att det som på många andra modeller är så att 550:n har större bromsar än E60-bilar med mindre motorer och det känns som att 17" kan vara för små för att bromsoken ska gå fritt. Sedan står det väl i instruktionsboken vilka dimensioner som rekommenderas. Bilen ska ju registreringsbesiktas i Sverige och då kan man få en alternativ däckdimension angiven i reg. beviset för t.ex. vinterdäck. Om det är tillåtet att montera så pass smala däck som 225 på en 550, skulle jag rekommendera att göra det om du ska köra på snöiga moddiga småvägar. Blir det mer stadstrafik eller i södra Sverige skulle jag kanske välja dubbfria 245:or till den bilen. | |
|
Här kan du hitta de flesta orginalfälgarna om du söker på E60ff. Länk I tabellen för varje modell ser du vad E60 har för orginalmonterade dimensioner. Observera att även andra BMW-modeller finns med för vissa fälgar så du inte läser fel. |
|
|
Jag har för mig att det står som alternativ på dörrstolpen såväl 17", 18" som 19" men ska kolla det igen för säkerhets skull. Bilen kommer gå i Stockholm och med all salt dom vräker på där så är det väldigt få tillfällen det kommer vara snömodd och dessutom är busshållplatsen 100 m från ytterdörren :-) //Eric |
|
|
Kollade länken från Anders och det som sitter på nu är "styling 166" dvs 255/40/19 fram och 285/35/19 bak. Hjälper det er något när det gäller fälgrekommendation till vinterdäck? Om jag förstår dig rätt Anders så föreslår du 245/X/18 och det är kanske ingen dum idé. Ber om ursäkt om det blir många frågor men jag har liksom ingen möjlighet att lämna tillbaka dom om det blir fel. //Eric |
|
|
Glömde fråga huruvida det i så fall ska vara 245 runt om eller om det ska vara annorlunda fram och bak? Låter enklare att köra samma runt om faktiskt. //Eric |
|
|
De fälgarna jag länkade till passar din 550i. Den kräver min 17" precis som 535dA pga större bromsar än de andra E60/61. Jag valde 17", fast 16" är ok till en 530, men bilens design kräver min 17" om du frågar mig. |
|
|
Kollade lite snabbt på däckonline och det verkar finnas ett ganska stort utbud av odubbat i dimensionen 245/45/18. Vore det en lämplig lösning tro? Som sagts tidigare så blir det mestadels körning i stadstrafik eller riksvägar typ E4. //Eric |
|
|
Jag tycker det känns som en lagom dimension som matchar bilens prestanda och inte blir alltför svajigt jämfört med sommardäcken, särskilt till den typen av vägar, men avvakta gärna fler svar, eller sök andra trådar där vinterdäck diskuteras. Länk Nokian, Gislaved, Continental och Bridgestone är väl de man kanske ska hålla sig till. Även GoodYear har fått fina betyg för dubbfria friktionsdäck. Dessa märken vandrar lite i toppen från år till år i däcktesten, men ligger vanligen i en klass för sig. |
|
| Nokian HP 7 (dubbade) i dimension 225 50 eller 55 R17 bör funka. Står det inte i inst boken ang fälgdimension. | |
|
Det som rekommenderas enligt manualen är 245/40/18 alternativt 225/50/17 eller 245/45/17 Någon som kan tala om vad alla bokstäver betyder t.ex. 245/45 R 17 V M+S XL 245/45 fattar jag men vad betyder R framför 17 och vad betyder det övriga? //Eric |
|
|
Fanns det någon kunnig däckstomte om kunde bringa klarhet i detta tro. BTW - regbesiktning på Måndag (hål tummarna) //Eric |
|
|
245: däckets bredd i millimeter 45: däckets profilhöjd i procent av däckets bredd R: hastighetsindex (tror R = 170km/h) 17: däckets innerdiameter i tum V: hoppar jag över pga okunskap :) M+S: Mud + Snow, dvs vinterdäck XL: belastningsindex, dvs för tung bil. Jag körde med 245/45-18 på min 545. Tyckte de fungerade bra. även om de är i högsta laget. 245/40-18 är rekommenderat till E60. |
|
|
XL= Extra förstärkta, dvs tål mer belastning än ej XL märkta däck. R = Radialdäck. V = Hastighetsklass V (utan att dubbelkolla så tror jag att max hastighet är 240km/h med ett V märkt däck.) M+S = Mud and snow, dvs enligt lag godkända för vinterbruk... Dock ska man ha klart för sig att långtifrån alla däck med denna märkning(M+S) är att betrakta som bra vinterdäck, eller ens rekommendabla öht här i Sverige. Mvh Janne. |
|
| Ah, R är ju såklart radial och V hastighetsindex :) Tack Janne :) | |
|
Tack för det. Då blev man lite klokare idag också :-) //Eric |
|
|
Jag kommer att köra med 225/45-18 dubbat på min 550iAT. Ser inga direkt fördelar förutom utseendemässigt att köra med 245/40-18. 225:orna bör funka något bättre på vintern samt att dom också är något billigare. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.