AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.892

Kompressormata 330ci. Värt det?

Ja
12
Jackiechan
M3 e36 cab -94
Hej!

Jag har starka och seriösa funderingar på att skaffa mig en bmw 330ci istället för min e36 m3a cab. då kommer detta bli mitt första Kompressorbygge.

Jag köper i såna fall en 330(M54B30) som inte gått så långt(max 15k mil) med full service historik osv. Sedan beställer jag ett "Twin screw stage 2" kompressor-kit från ESS-tuning. Enligt Ess så ska det ge 345hk/430nm på ca 0.5-0.6 bars ladd.

Frågorna som dyker upp med detta är då; Är det värt det? Hur mycket håller bottendelen för i original utförande? Kommer jag kunna hänga på en M3 e46?
Det kostar ju på sig endel, är det bättre att köpa en M3 e46 direkt?

Jag funderar även utöver kompressorkitet att bygga eget 3" avgas med racekattar. Kanske även byta grenrör. Kommer detta ge ytterligare effekt? Pallar original kolvar och kammarna detta?

Kom gärna med tips och era erfarenheter eller hänvisa gärna till någon som har byggt liknande. Hittar nämligen ingen.

Mvh J
Tror du tjänar på att köpa m3 direkt då upphängning bromsar och mkt annat är kraftigare än på en 330. Däremot tror jag du klipper en m3 med en ess 330. Om du ändå vill ha en 330 så ta en manuell då den lådan håller för mer. Sen är det ingen diff på 330 och att lägga en 1:à efter sig istället för en lång 11 är ju inte så fränt

Har sett att en kille på PPF åker turbomatat M54B30 med ca 400whp och "oöppnad motor". Allt blir roligare med en lamelldiff så se till att ordna en sådan också :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur ordnar man en lamelldiff till E46, inte M3? Vem säljer, är det bolt on och till vilka priser?

rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ca. 12-15´ för diffen och ca. 5-9000 för installation?: Länk

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tack rob! Trevligt att det finns möjlighet att eftermontera. Fungerar DTC klockrent tillsammans också?

Priset är ju inte direkt lågt men i mina ögon finns det dyrare fabriksutrustning som inte ger större mervärde tillbaka.

jorgen
M535 turbo
648whp...

Carlee: lite fel, jimmy hade över 500whp i sin 330. Rivdes inte pga haveri utan för att bygga smidd botten. Enligt jimmy så såg allt jättefint ut så nog håller det om man har rätt saker

///Jörgen

jorgen,
Vad menar du med "smidd botten"? M54B30 har väl smidd vev som standard.

mvh/ Anders
53
7
535putte
535d m-sport 2008
tjenis! jag hade en 330 med ess kompressorkit och den gick riktigt bra i ca 1200mil, sen rasade lådan (automat) 52000kr senare så gick den igen!! pulver blir det i den, kan jag garantera men som sagt i tidigare inlägg så är ju en m3 mer än bara motor... skulle gå på en m3:a ist!! mvh putte
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Köp en M3 istället.
Det kommer garanterat bli mycket krångel och strul, för att inte tala om vad som måste göras innan varje besiktning...
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Smidd vev original ja men inte kolvar o stakar

///Jörgen

Ok, då är jag med på noterna.

mvh/ Anders
E
1.156
E
320 ci cab -04
Köp en M3 istället. M3:an är laglig, det blir inte 330 med kompressor. Du får aldrig tillbaka pengarna på uppgraderingen av 330:n.

e
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Grelle:

Det är flera i 335-tråden som har monterat olika bromsade diffar utan några problem med bilarnas antisladdsystem.

Mvh /Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.