AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
4.571

turbofråga bmw e3 3.0ca

Ah
7
Ahlb3rg
e3 3.0ca -77
hejsan, passar dettaa paketet på min bil? eller är min motor för lång?

från vilka motorer passar grenrören från nyare bmw. alla m30?

hade varit roligt med turbo.
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Vilket paket?
Motorn får lång för vad?

Alla m30 grenrör passar motorn, vet ej om dom passar dina byxrör.

745 motor är väl enklast om man vill ha turbo.

/Otto
Ah
7
Ahlb3rg
e3 3.0ca -77
förlåt. jag kan inte en försöka till att börja beskriva vad jag tänkte när jag skrev detta, det var nog en sen fredagskväll djupt ner i glaset....

vad jag menade var att jag hittat ett turbopaket till en m30 e34a 535a.

hade det passat rakt på min topp på en e3 3.0?

mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Fysiskt passar paketet säkert på din topp. Nåja, nästan i alla fall. Insugningsrör och avgasrör passar säkert rakt på. Sedan får du säkert med hela insprutningssystemet gissar jag och då kan du få problem eftersom 535:an säkert hade ett Motronicsystem med en helt annan fördelare än vad du har på din bil. Går säkert att få att fungera men det blir en större eller mindre modifiering.

Sedan måste du nog kolla vidare för att se om alla detaljer runtomkring också passar!
Beroende på hur paketet är gjort kan du få platsproblem i motorrummet. Någonstans i bakhuvudet har jag tex för mig att jag läst att ett insugningsrör som är utfört i ett stycke kan ta emot bromsservoburken. Fast det paket du hittat kanske inte är byggt på original insugningsrör. Sedan följer det kanske med en laddluftkylare som du måste kolla om den får plats i din bil.
En Motronicmotor har två givare (åtm. min 635 -84) som sitter i svänghjulskåpan och får signaler från svänghjulet. Detta passar inte på din bil. Osv.

Sedan är det säkert av intresse hur 535-motorn var modifierad. Tex vilken kamaxel, vilket kompressionsförhållande osv. Du kanske behöver "mappa om" systemet för att passa hur din motor ser ut.

Det är alltså en hel del saker du bör kolla upp för att vara säker på att ett "turbopaket" skall passa på din bil.

Per L
Ah
7
Ahlb3rg
e3 3.0ca -77
nåväl. tack för all den infon. nu snurrar det i huvudet.

då låter det som att det är enklare att sätta på en hel topp från en 525 eller 535, med komplett motorstyrning och dylikt, passar detta då på blocket eller skiljer vattenkanaler och sådant?

finns det några trådar om någon som har gjort detta?

mvh anton
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag tror att 535-toppen passar på din e3 vad gäller vattenkanaler och sådant. Här kan du läsa om olika M30-toppar Länk -> TechnicalFAQ -> Cylinder head
Dock måste du kolla upp om transmissionskåpan på Motronic-toppen passar mot transmissionskåpan på e3-blocket.

Din e3 har dubbel kamaxelkedja och 535-an troligen har enkelkedja. Jag kollade för länge sedan upp om det skulle gå att sätta en Motronic-topp på en e3 och kom fram till att det borde gå. Du får själv gå igenom alla detaljer för att se om jag kom fram till rätt slutsats för jag genomförde aldrig operationen.

I och för sig ser jag inga stora problem med att använda e3-toppen och ett Motronic-system:
- det borde gå att använda e3-fördelaren om du tar bort vacuum- och centrifugalregleringen. Motronicens fördelare gör inget annat än fördelar gnistorna till cylindrarna i rätt ordning och det borde e3-fördelaren klara lika bra bara man tar bort de funktioner som e3-fördelaren har men inte Motronic-fördelaren.
- Det två givarna som får signaler från svänghjulet fixar du genom att sätta dit ett Motronic-svänghjul och en svänghjulskåpa med uttag för de två givarna. Denna kåpa lär vara svår att få tag på men jag vet att det finns dom som kompletterat e3-svänghjulet och byggt om e3-kopplingskåpan. Det gäller bara att hitta någon som sparat "ritningarna" över hur man gör.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.