|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar vad solenoidventilerna har för funktion i en N42 motor och vilka symtom man kan få om dessa strullar? Tack på förhand. | |
|
Jag lägger upp en länk för att tydligtgöra vilken detalj jag menar. Den är # 1 i bilden. Länk |
|
| De är dom som reglerar vanosen. Dålig motorgång, Slö mm | |
| Tack Erik, visste inte att 4-cylindrarmotorn också hade vanos. | |
| Den heter väl egentligen inte vanos även om den reglerar ventiltiderna. Valvetronic kallar BMW det då det är enbart solenoidstyrt. Vanosen är elventilreglerad hydraulik. Men syftet är i grunden detsamma. | |
| hm, rätta mig gärna men jag har för mig att Valvetronic (lyfthöjden) styrs av elmotorn på bilden och Vanos (timingen) styrs av solenoider/olja. | |
|
Helt rätt. Fel av mig, det är inte tiderna utan höjden som Valvetronicen reglerar. Vanosen finn ju också som tidigare på N42:an och reglerar öppningstiderna. Lite mer ingående beskrivning av Valvetronic: Länk |
|
|
Tack allihopa för tips. Har hittat en bild samt ett klipp på nätet som illustrerar Valvetronics detaljer. Länk Länk Har dock inte lyckats få samma detaljbeskrivning om hur solenoider verkar på en N42 motor… |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.