|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Bra gjort att få nya bromsskivor p.g.a rost på inaktiva ytor måste jag säga. De är ju helt obehandlade och helt omöjliga att hålla fria från rost om man inte målar dom. Många vill ha sin bil i nyskick förevigt. Säger bara: Kör den inte året runt i Norden ;) | |
Roffa1 |
Anders-72: E9X har bromsskivor med silverlackerade nav, dessa skall ej rosta. speciellt inte på en splitt ny bil. |
|
En nyfiken fråga till er som har hålborrade/slitsade skivor. Rostar det inte i hålen/slitsarna? I övrigt håller jag med er petimetrar (jag är en själv), ställ höga krav, det trimmar tillverkarna att hålla skärpan. Fälgarna har öppnats upp genom åren så att ok, skivor m.m. exponeras. Det minsta man kan begära är väl att det som är synligt skall vara rostfritt. Här har utvecklingen stått still. mvh/ Anders |
|
Roffa1 |
Hade tidigare Tar-Ox bromsskivor och de rostade friskt i både hål o slitzar. dessutom blödde de rostvatten från flänsarna i skivventilationen. Har dock ingen egen erfarenhet från BMW:s hålborrade performanceskivor. |
| Aha, då är det ju ett annat. Det bör i så fall ta några år innan nog med stenar o grus gjort sitt. | |
|
Tvåhjulingarna har rostfria bromskivor, varför inte bilarna? mvh/ Anders |
|
| $... | |
|
Ja visst är det så.... (min fråga var ledande) mvh/ Anders |
|
|
Nöjer mig nog med att slipa bort rosten, kanske håller sig fint tills det regnar... |
|
|
Som alla bromsskivor ytrostar även hålborrade men det försvinner vid första turen. På mina är hålen försänkta så i själva försäkningen blir det ju inte slitet av klossarna när man bromsar. Var just ute å kikade men det är inte rost i försänkningen, det var svart liksom. Om det stannar vatten kvar i skivventilationen är det bara ut en kort sväng så slungas det ut, jag gör det oftast ändå för jag vill inte ha bilen ståendes nytvättad och blänkande på uppfarten med "risiga" skivor :-) Nu vet jag inte hur det ser ut inne i skivorna men det borde inte spela någon roll om dom bara är ventilerade eller även hålborrade. Jag tror att värmen som alstras hjälper till att hålla rosten borta, men det är bara en teori. Jag tror att man sliter ner skivorna från utsidan snabbare än dom ev rostar från insidan. Nu kan det iofs vara för att försköna bilden men jag hittade en bild på ett uppsågat par skivor, just mina Performance skivor, på BMWs site och där var det svart färg i slitsarna.Kan som sagt vara just för göra bilden bättre eller så kanske det är nåt som färgas in vid tillverkningen just för att undvika rost inne i skivan. Har ingen aning om hur man ens tillverkar ventilerade skivor. Är man biltok så är man och då får man en massa konstiga idéer och problem som den vardagliga bilisten slipper.... Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.