AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.691

Rost på bromsok (bilen är 1år gammal)

Sida 1 av 2
Hej,

undrar om det är normalt att få rost på bromsok när blien är 1år gammal? Den har bara rullat 540mil.

Hur får man bort rosten enklast? Täcks det av någon garanti? Vad kan det kosta att få detta fixat hos bilservice?

Tack på förhand!
Skulle inte tro att det täcks av nån garanti, bromsok rostar förr eller senare (om de inte är av alu då...). Försök du o få det på garantin, jag tror dock att du får det tufft... Om rosten (kan inte vara mycket, kanske bara är smuts???) stör dig så kan det givetvis ordnas. Man får slipa o dona lite sen pensla på nån original-liknande färg. Eller om du vill göra det seriöst, lämna till verkstad, be de demontera oken, "blästra o renovera", sedan ber du de lacka oken i en rostskyddande färg avsedd för bromsok, räkna med att de kostar en hel del, gissar på minst 5".
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En annat lite billigare alternativ som funkar kanon är att måla dom med Hammerite Lack efter en noggrann rengöring.

Hammarlacken finns i flera olika färger (inte jättemånga) typ svart, silver och röd. Håller mycket bra och kostar nån hundring och ett par timmars tid.

Någon direkt gravrost lär det inte vara och jag är dessutom rätt säker på att BMW har ok i Alu. Men ska låta det vara en öppen fråga.

Niklas

Fransosen
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan starkt rekommendera hammarlack! Glöm inte Hammerite primer först om det är aluminium. Jag la på primer och tre lager färg (4h torktid mellan varje lager). Har överlevt de två senaste vintrarna utan minsta släpp. Dessutom är de lätta att tvätta då ytan blir "hal".
Roffa1
Är bilen endast ett år gammal så ska den väl ej rosta alla redan. har du kanske sprutat med någon extra stark fälg-rengöring på oken? i så fall kan ytan till oken skadats.
Åk till din ÅF och påpeka att du ej är nöjd med skicket på oken.

Jag fick alla mina fyra bromsskivor utbytta p.g.a rost på naven, inga problem!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är bara att inse, till och med plast rostar i Sverige. :)
Men vilken bil är det? Det kan inte vara din 325'a eller?
Skit samma, det funkar ändå. Min bil är nu 13 år och har går nästan 30000 med originalok. Rosten sitter endast på ytan.
Rostade ganska snabbt på min med, skulle dock aldrig klaga på BMW för en sån enkel sak. Ska slipa bort det på min nu på semestern.
ma
7.450
marin849
Men det är ju fult! Är mycket nöjd med mina svarta ok.
Kommer rosten tillbaka så får jag ta och måla mina jag med. Sugen på performance broms ok, dom borde inte rosta på ett tag!
Nä jag bytte in min 325 coupe 07, har en 335i coupe 2010 maxutrustad! :)

Jag bad säljaren att de fixar till några stenskott på huven vilket de gjorde innan jag hämtade ut bilen. Kikade runt lite och de verkar ha slipat bort rosten på bromsoken också, så det var bara ytrost mao.

Snacka om uppgradering på alla håll och kanter utöver det mest självklara, själva motorn.

Tack för alla bra svar och tips. Återkommer rosten så får jag fixa det mer permanent. Även om det bara är ytrost så är det så ofattbart fult, speciellt på en så pass ny sportig bil.
Roffa1
Clubsport: Visst är Performance bromsarna häftiga, med guldeloxerade 4 kolvs bromsok samt hålborrade och slitsade skivor, inkl högglanspolerade nav. bara synd att de ej tillverkas till E9X-xi. Försökte beställa en komplett sats genom Schmiedmann men de fanns ej till X-drive.

Tror dessutom att de numera gått ur produktion. det var väl kanske ingen större efterfrågan på dem.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför inte måla oken, då skyddar man både mot rost och att samtidigt blir det mycket snyggare.
Det är navet jag störs av, mina bromsok har klarat sig väldigt bra från rost.
Roffa1:
Menar du att Performance bromsarna har utgått?
För jäkligt i sådana fall det var ju inte speciellt dyrt heller.
ma
7.450
marin849
Vad menar ni med navet? Mitten/centrum av bromsskivan som inte är aktiv bromsyta men som syns genom fälgen och ser för jävlig ut om den är rostbrun/skitig?

Det har jag målat med grenrörsfärg som tål 800 grader. :) Silver. Skitsnyggt! Men inte som högglanspolerat förstås...
Men man får antingen baka färgen i ugnen i köket eller köra en gradvis uppvärmning av bromsarna för att härda färgen så att den inte kokar när man om man senare kör skivorna rejält varma.
Roffa1
Clubsport: Läste någonstans att de tagits ur produktion, men detta var på ebay.com
inte säkert det gäller Sverige.
Annars brukar det finnas hos ebay.de
marin849:
Jag menar centrum av skivan som ligger an mot fälgen, hittar inget bättre ord för det än navet. Där rostar det litegrann, inte mycket men tillräckligt för att det ska se för djävligt ut.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Clubsport.

Har använt Hammarlack även där med gott resultat.

Det kanske inte tål banåka men för vardagsbruk duger det gott är min erfarenhet.

Annars finns det att köpa hos Schmiedmann ett kit för just detta ändamålet från Zimmermann, Brake disc laquer set heter det. Kostar 170 spänn.

Jag har två kit hemma som kan fås gratis mot avhämtning. Köpte dessa innan jag bytte till BMW Performance bromsskivorna och på dessa är det alu som bara blir skitigt :-)

Niklas

Fransosen
ma
7.450
marin849
Hammarlack blir ju rätt tjockt speciellt om man lägger tre lager som jag gjorde med oken (plus aluprimer), det kan inte vara bra för planheten på anliggningsytan mot fälgen.
Hammarlack tål bara 140 grader kortvarigt och mindre än 100 långvarigt om jag minns rätt. Grenrörsfärg eller liknande som tål minst 600 grader är väl bättre lämpat. Går också lättare att spraya på i tunna jämna skikt vilket är viktigt för att bibehålla en plan anliggningsyta.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Beror väl på hur man målar??

Om man inte målar på anläggningsytan utan bara på det som syns så riskerar man inte att förstöra något. Skulle säga att det finns ingen som helst anledning att måla anläggninsytan eftersom den ju inte syns när fälgen är monterad.

Som sagt, för banåka duger nog inte Hammarlack men jag körde för några somrar sedan ner till Frankrike och det var höga hastigheter och hårda inbromsningar relativt frekvent. Hade iofs en e39 530 som är ganska tung i gumpen trots allt, plus 2 vuxna, 2 barn med skuffen full, och det var inga som helst tendenser till skiftningar i lacken.

Att skivorna blir varma det är ställt utom allt tvivel men du måste nog köra jäkligt hårt för att även centrum ska bli uppåt 100 grader. Normalt sett är det väl oftast en eller två hårda inbromsningar på raken och sen står man på rakt fram igen och då kyler ju fartvinden ner skivor och skivcentrum till, ja vad det nu kan bli för temp. Har inte hunnit ut och mätt :-)

Klart att grenrörsfärg är bättre mot värme men det är klöddigare att spraya, man måste maska av och så. Hammarlacken penslar jag på, tunna lager, 2 st, och då behövs det inte maskas. Om man inte är en drällputte förstås :-)

Nu kör jag som sagt med BMW Performance ventilerade, hålborrade skivor med alucentrum så färgfrågan har jag lagt bakom mig... Det biter bra med dom kan jag berätta!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.