AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.119

Stänkskydd, ett effektivt sätt att förstöra sin bil!

Stänkskydd lägger en del fram som ett bra sätt att skydda sin bil. Tyvärr kan det bli det motsatta, som bilden på en 1½år gammal 5000milers VW Passat CC visar Länk vänstersidan var likadant skadad. Lacken är helt borta även under stänkskyddet. Min fars Audi var efter 3år också lacklös under stänkskyddet.

Ska man ha stänkskydd måste delen som ligger an mot karossen skäras bort annars förstörs lacken, alternativet är att lossa stänkskydden var annan månad och göra rent.

Jag skulle inte drömma om att montera på en personbil, fult, drar mer bränsle och förstör lacken/plåten. Genomskinlig folie är ett bra val i stället.

Stephan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
År 1999 köpte jag mig en M5 -95 som var mycket fin. Fast tittade man noga hade framhjulen "blästrat" både trösklar och dörrar under listen.
Jag satte omedelbart dit stänkskydd för framhjulen. Hade tidigare ägare gjort det skulle dessa skador aldrig ha uppkommit eller åtminstone blivit väsentligt mindre.

På mina bilar åker det dit stänkskydd både för fram och bakhjulen så snart jag kan. Jag har också råkat ut för de skador som du beskriver men vill man så är de i allmänhet inte svåra att undvika.

Jag har genom åren besparat mig mycket rostskador med stänkskydd. Fast det är förstås viktigare på äldre bilar utan modernt rostskyddad plåt.

Per L
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller helt med Stephan. Satsade faktiskt på genomskinlig folie när jag lackade om. Bakom de gamla stänkskydden såg det inte riktigt skoj ut. Men, om man tvunget ska ha stänkskydd så gäller det att hålla regelbunden koll.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I paketet för Volvos original stänkskydd ligger genomskinlig plastfolie som sätts mellan lacken och stänkskyddet. Borde VAG ta efter.

-------
//Lövet
Kör en Passat -10 på jobbet och på den har plåten liksom vikt sig eftersom stänkskyddet är stenhårt och når långt ner mot marken, det blir ofta kontakt med marken vid fartgupp o liknande. Ska ta en bil när jag är tillbaka efter semestern.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hade tidigare ägare satt på stänkskydd på 7:an hade jag sluppit lacka om bägge trösklar, alla dörrar samt bakre kofångare......

En lätt kostnad på ca 20 tusen som kunde undvikits med ett inköp för 2 tusen.

Om dom är rätt konstruerade och monterade tror jag att dom sparar många lacker och även stenskott hos bakomvarande vindrutor.

Sen kan man iofs fundera över den estetiska biten.

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad gäller dörrarna så tror jag det är få stenar som kommer direkt från hjulen och gör stenskott, särskilt de bakre. Där är nog medtrafikanterna en stor del.

OT: VW verkar skrynkla plåt på flera sätt numer. Senaste golfen generation 6 har en förmåga att samla en isklump från rinnande smältvatten på A-stolpen längst ner vid dörrhörnet som klämmer ut detsamma vid öppning. Ser ut som hörnet är vikt i en kantpress. Oooops! sa dom säkert på designavdelningen..
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På min var det definitivt framhjulen som var bovarna till att dörrarna såg bedrövliga ut. Det var inte ett märke om man säger så....

Till saken hör att tidigare ägare bodde i slutet av en grusväg så nog var det stenskott allt :-( Hade du fått se hade du inte undrat.

Och hade man haft stänkor hade det förvisso blivit stenskott då med men i en mycket mindre omfattning.

Det första jag gjorde efter omlacken var att montera både skyddsfilm och stänkor. För att bibehålla lacken så långt det nu går. Jag bor inte heller utmed en grusväg så det finns ju hopp :-)

Ang golfen, form går ju före funktion.... Vill man var fin får man lida pin, ett gammalt djungelordspråk.

Niklas

Fransosen
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Den där "designmissen" har hängt med sedan Golf modell nr.4. Hände en bekant till mig, den dörren såg inte så fin ut efter det missödet.

Mvh/ Niclas
Som sagt, volvo lämnar med klar skyddsfilm, Sambons bil har stänkskydd från ny och efter 8000 mil ser det ut som nytt när man skruvar av stänkskydden. Det finns inte ett enda stenskott på sidorna av den bilen.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Heden: Aha, även VW låter sina missar gå i arv. BMW är ju alla badande fåglars vän. Tror faktiskt den dränerar vatten bättre om man ställde den upp och ner på railsen :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Största problemet med stänkskydd är ju att det är så nedrans fullt. Inte en chans att jag skulle montera något sådant på min bil.
Roffa1
Största fördelen med stänkskydd är väl att man slipper en hel del av stenskotten från framhjulen. sedan tycker då jag till skillnad mot många andra att de pryder sin plats.

Att de skulle förstöra bilen ställer jag mig mkt tveksam till? stänkskydden till bl,a E9X sitter fast fixerade med skruv inkl konsoler samt dubbelhäftande tape mot karossen, finns inget som rör sig mot lacken eller att det kommer emellan småstenar o smuts.
Roffa1:
Just gällande VW så är det nog så att tunn plåt i kombination med stenhårt stänkskydd inte är nån bra kombo.

En gång i tiden hade jag också eftermonterade stänkskydd men då var anledningen att stötfångaren bak just bakom hjulhuset inte blev så skitig som utan.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Som sagts ovan så är problemet att stänkskydden är alldeles för långa och samtidigt helt stumma. Att ta loss dem och göra rent tror jag inte hjälper speciellt mycket...

Jag kör extremt försiktigt nedför kanter, på vissa ställen backar jag i stället för att undvika att de ska ta i. Men jag anser inte det som ett jätteproblem jämfört med att få bilen blästrad på sidorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.