AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.780

avfettning skadar lack och vax?

Jag undrar hur mycket skada lacken och vax tar när man kör med avfettning på?

Jag kör med turtlevax insect remover, turtlevax pre-wash, q8 superavfettning och naturavfettning...

Sen kör jag med turtlevax zip bilschampo...
AeroX
"skadar" lacken är ett grovt uttryck... avfettning ska man ju inte vräka på eller överkonsumera,det är det största felet folk gör när dom ska tvätta bilen.
Avfettningen äter upp vaxet... så räkna med att vaxa ett par ggr/Månad för att ha ett follgott skydd. underhåll gärna vaxlagret med en bra waxit wetprodukt:)

Du använder väl inte alla dessa medel på sommarhalvåret?
Och visst äter alla dessa produkter upp vaxet.
AeroX
Sommarhalvåret hade jag nöjd mig med insektsbort i fronten..endast och sedan spola bilen ordentligt...och sedan svampat,skölja torka. Insketsmedlet är oftast en färgad alkaliskavfettning...

Hej kör med avfettning när det fastnat asfalt och tjära bakomskärmkanterna. Schampot tar ju inte bort det direkt hehe :)
Då räcker det ju att du bara vaxar om dessa partier, det går ju fort.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Avfettning skadar däremot plast detaljer om den får verka mer än nödvändigt.
AeroX
Kör då en kallavfettning för att lösa bort asfalt/tjära... dessutom är kallavfettningen snällare mot plasten.... Som sagt..vaxa och prova att underhålla vaxningen med en bra waxit-wetprodukt.
Kan ni tipsa om någon bra kallavfettning och hur man ska gå till väga, sant en bra waxit-wetprodukt :)
AeroX
Prorecond.se har det mesta...googla..alla har olika smak och tycke.
Vad är skillnaden på kallavfettning och de medlen jag använder? :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kallavfettning är petroliumbaserat och löser med andra ord tjära, oljerester och liknande. OKQ8:s Superavfettning som du skriver att du använder är en kallavfettning.

/Masten
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag känner, även nu under sommaren, att jag får inte bilen ren av att bara köra med högtryck utan jag måste lägga på ett lager med alkalisk avfettning runtom bilen (under dörrhandtagen typ). Jag vill ju inte på och skrubba med svamp där det är smuts med risk för repor.

Eller hur resonerar ni andra? Bättre att skippa i avfettning och skrubba bort smutsen med svamp?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Du ska ALDRIG ens behöva skrubba med svamp, behöver du det så är förtvätten inte ordentligt gjord. Använd en mycket svag avfettning så här års, förslagsvis HD Grön (säljs bl.a. hos Bollnäs Bilvård, Länk utspätt 1:40-1:50. Låt verka några minuter utan att torka in och spola sedan av.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.