|
|
|
|---|---|
| Varför? Jag har frågat britter och många av dem vet inte men jag har även fått förklaringen att det är så för att kunna se skillnad på fram och bak på fordonet på avstånd? Kan det stämma verkligen? | |
|
Första tanken hos en britt som kommer ifatt en svenk bil på motorvägen: "-Bloody hell, is that car reversing!" :) Min första tanke utan att veta något, var att det är mindre bländande om man ligger bakom... Men det känns tunt även det argumentet. |
|
|
Ideally we'd have had white both front and rear, but it is illegal to show white to the rear (including reflectors) apart from reversing lamps. So they settled on yellow, being the next best colour for visibility. It's nothing to do with cameras . . . Source(s): Construction & Use Regulations & DoT Något jag hittade. /Bellamy |
|
|
I too remember the introduction of these and if I remember rightly the reason for a yellow plate at the rear but white at the front was that it is illegal to show a white light to the rear at night, and that this law includes reflectors in its definition of what constitutes a light. This was before the days of reversing lights, for which the law was amended so that if you are reversing you can show a white light in conjunction with a red light.. Also Yellow & Black are the boldest contrast you can get and thus enables them to be read at the greatest distance. Lite mer som jag hittade. Vetifasiken om det stämmer :) /Bellamy |
|
| Att det skulle vara lättare att kunna läsa registreringskylten med gul bakgrund för poliser har jag också hört. | |
|
Anders: Den var bra. :) |
|
| Stämmer vad som skrivits ovan. Fanns ett inslag ur Top Gear som handlade om detta, det finns en grupp trafikforskare i England som kommit fram till detta. Samma grupp har också gjort slutsatsen att ortsnamn på vägskyltar syns allra bäst med stor bokstav följt av små bokstäver, dvs Malmö vs MALMÖ. Något som många länder (inklusive Halland :-) förutom Sverige insett. | |
| Där sa du nåt, Holland har också gula reg.skyltar, både fram och bak. | |
| Frankrike, Luxemburg och en del andra mindre stater har också gula skyltar. Liksom Danmark men då är det bilar utan baksäte som köpts med reducerad skatt för att antingen användas som firmabil eller privat. | |
|
+ lastfordon - skåp/lastbil BMW - Beroende Med Wilja |
|
| Jaa dessa bilar brukar vanligen vara registrerad på en firma eller företag. Inte så många privatpersoner som rattar Scania eller MAN :-) | |
|
Här världens nummerplåtar hittar man här, både från förr i tiden och nu för varje nation. En hel del fina och även en hel del konstiga. :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.