|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hittade denna: Länk Gäller dock inte nya bilar... |
|
| denna verkar vara bättre: Länk | |
|
P> 2007 M5 14.5'/m. 2008 x35d 9.5'/mån om p=250' Sv sålda BMW har gratis service 3 år/8000 mil från uttaget datum. Privat import = ingen gratis service alls. Jag har räknat i överkant, inget "stresstest", men med viss marginal. Lycka till! T> amortering är ingen kostnad och därför inte medräknad (valfritt att göra din egen beräkning med x års avskrivning). I kap kostnad ingår rta samt alt kostnad (r rta). |
|
|
turbo4ever: Jag blev förvirrad av att du skrev kkost. hur får du det till ränta? P@x skrev att han tänkte ha bilen i 2 - 3 år. Enligt beräkningen möts lånet och bilen värde först efter 3 år. Det innebär att han måste behålla bilen minst 3 år för att kunna lösa lånet när han säljer. Och det är under förutsättning att inte värdeminskningen är större, som den kan vara på vissa bilar. Planerar han att ha bilen 2 - 3 år så tycker jag att det är bättre att räkna på 2 år. mvh Tomas |
|
|
Edit: Fast det är ännu bättre att köpa bilen för pengar man har, så slipper man betala ränta. mvh Tomas |
|
|
Du betalar "ränta" även om du betalar kontant. Kostnaden är den uteblivna avkastning du skulle fått på banken. Många kontantförespråkare glömmer gärna den kostnaden. ------- //Lövet |
|
|
Melzen => DN's bilkalkylator är nog inte helt kalibrerad efter korrekta värdeminskningskostnader. Jag valde en bil jag själv klurar på att köpa (Audi Q5 3.0 TDI), den kostar ny (naken) 471700 kr enligt DN. Jag räknar på att avyttra den efter 3 år, då kommer DN fram till detta ; "Du beräknas få 165 000 kr när du säljer bilen". Det blir 65% värdeminskning på 3 år. Det kan vem som helt inse att så inte är fallet. Även om värdetappet alltid är större under de första åren på en bil i den prisklassen. Men jag tycker ändå att den visar något sånär vad en bil kostar i kronor och ören. Mvh/ Niclas |
|
|
Räntan på sparpengar är mindre än låneräntan, om inte någon känner till något magiskt sparkonto som ger högre ränta än ett billån (eller hellre ett bostadslån om man har den möjligheten). mvh Tomas |
|
|
Det är inte nödvändigt att räntan är högre på sparkontot - men du går miste om den räntan när du köper kontant = en kostnad som ska räknas med i bilköpet. Många är väldigt pigga på att ta med låneränta som en kostnad vid avbetalningsköp men "glömmer" sparräntan man går miste om. Ett dåligt sätt att räkna. ------- //Lövet |
|
|
Man hitta 3,25-3,5 % sparränta. Och ganska enkelt med. /Bellamy |
|
|
ÅK TAXI Måste vara det helt klart billigaste allternativet :-) Ha deT |
|
| Tack för de kloka svaren och de andra svaren skippar vi! | |
| Varför lägga ut så mycket som 400-500 tusen när man kan köpa en så bra bil som E39 för en tiondel. | |
|
Hey!?! Jag har inte skrivit att jag vill lägga "400-500 tusen". Jag har undrat vad jag kan få för 7-20 000 i månaden inkl allt utom "otur". Att lägga 20 000 är inte troligt. Att lägga mer än 7 000 är troligt. Att ligga kring 10-12 000 känns rimligt beroende på vad det kan ge. Och möjligen stretcha det uppåt något om jag då når någonting riktigt trevligt så att jag får nedprioritera kanske andra saker i tillvaron. Så kom gärna med exempel, faktiska, så jag kan grubbla vidare. :) |
|
| Vad räntan är på ett sparkonto är väl helt ointressant. Har man 500k över ligger man inte med dessa på ett sparkonto. | |
|
Jag tycker lövet har en viktig poäng, räntan på sparkontot är en utmärkt benchmark mot vad man minst kan få i garanterad avkastning på sitt kapital. Att öppna ett sparkonto med hyffsad ränta som nämnts ovan klarar "alla" av. Sen kan vi bara spekulera i hur folk egentligen väljer att placera sitt kapital. Så räntekostnaden för att låna pengar istället för att köpa en bil kontant bör egentligen ses som skillnaden mellan bankens inlånings- vs utlåningsränta, givet att du har kapitalet för att köpa bilen. Det rör sig alltså om mycket små skillnader, ffa om man lyckas pricka in aktuella räntekampanjer som banker eller bilhandlare ibland erbjuder. Personligen anser jag det vara dumt att binda upp för mycket kapital i en bil, klarar man månadskostnaden och ser till att amortera på skulden i takt med bilens värdeminskning ser jag ingen vettig anledning att handla kontant. |
|
|
en annan sak många gärna glömmer vid beräkning av månadskostnad är att den kalkylen enbart bygger på 80 % av bilens inköpspris. Om man nu enbart utgår att bilen ska köpas med lånat kapital (vilket vi antas göra) måste man se till att räkna kontantinsatsen, resterande 20 % med blancolån, det ligger ju minst dubbelt upp. Inte jättestora summor, men väl värt att tänka på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.