|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Går i biltankar och ser över vad jag vill ha och har råd med. Utifrån era erfarenheter: - Kan ni ge exempel, gärna faktiskt upplevda, på vad man kan få för säg 7 - 20 000 kr/mån. - Jag räknar då inkl. service/slitdelar/försäkring/bensin men exkl. "ren otur" som får gå på reservkontot om den är framme. (Ca 1500 mil/år, primärt stadstrafik) Bakgrundsfakta: - Tänker mig att behålla bilen i 2-3 år. - Gärna kombi men inte krav om bagaget är stort på en sedan. - Behöver inte vara svensksåld. - Inte fel med lite maskingaranti kvar.. (dock ej krav) Tack för hjälp! | |
|
7-20 000 tusen i månaden??? /Bellamy |
|
|
Bigass plånbok om du kan lägga 240 000 om året på en bil. /Bellamy |
|
| inkluderar du även värdeminskningen i din kalkyl? Jag skulle nog vilja påstå att du kan få in rätt många av BMWs modeller i den kalkylen. | |
|
Jo jag menade 7 000 - 20 000 kr per månad. Dock inget självändamål att hamna på 20 000 kr! :) Inkl. värdeminskning absolut! Inkl. "allt" utom ren otur är vad jag söker kunskap om. |
|
| Hur många mil per månad kör du? | |
|
Som jag skrev i första inlägget så räknar jag med 1 500 mil om året, primärt stadstrafik. Det borde ju bli en sisådär 125 mil i månaden mellan tummen och pek. |
|
| Jag hade gått in på BMW och beställt en sprillans ny M3. | |
| Ja en ny M3:a borde fixa Stockholms stadstrafik galant. Välter inte i rondeller och korsningar och så... ;) | |
|
En ny M3:a tror jag inte går under 20 000 kr i månad inkl. allt.. Och ett förtydligande, som jag borde gjort från början, om varför kombiönskemål - jag har två små på 1 resp 2 år som ska ha med sig en barnvagn ibland. |
|
|
Köp en 5xx Touring och var nöjd och glad. Jag hade kunnat föreslagit en 3-serie också, men då "måste" du ju vänta på nya modellen. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hej herr Troll. Du får en "ny" BMW M5 Touring för dom pengarna. Gå in till din lokala BMW ÅF och välj det du önskar. För 20 000.- per månad så är det bara att välja och vraka fritt bland sortimentet. |
|
|
1/ 2012 F11 520d sedan el touring. 2/ 2009/2010 318d, 320d (ED), ev 325d 330d En helt ny M3 kostar mer än 20K/m. |
|
|
En M5T 2010 kostar i grundutförande 921000kr. Med lite vettig utrustning kanske den går på 1,25mkr. Om du räknar med att värdet halveras på 4 år, så blir värdeminskningen i genomsnitt 16600kr/månad under första året. Slär du ut det på 2 år blir det ca 15200kr/månad och på 4 år blir det ca 13000kr/månad. Köper du bilen för sparade pengar har du mellanskillnaden upp till 20000 för övriga driftkostnader. Om du däremot köper på avbetalning måste du räkna med ränta och andra avi-(svin)avgifter också. mvh Tomas |
|
| Jag tror inte kostnaden per mil överstiger 160 kr (20000/125) för en ny M3 men motbevisa mig gärna. | |
|
659' * 0.05 /12= 3' kkost 3'/12 = 0.3' sk 20'/12 = 2' fs 25.2'/12 = 2' bränsle 2' däck/bromsar värdeminskning 50% på 36 mån = ½ x 659'/36 = 9' = 18.3' /mån (så ja, lite mindre än 20' per månad om M3 sedan köps utan rabatt och helt std utan tillbehör och rta inte stiger o restvärdet verkligen blir 50%). +garage 2'/mån = 20' mån |
|
|
turbo4ever - du verkar ha lite koll på kostnaderna. Om jag skriver tre konkreta exempel och ber dig fylla i de fakta jag saknar men som skulle kunna vara "normaia": - M5 Touring, säg en 07:a 400 000 kr. Ca 6-8000 mil. - 535d, säg 06-08. Max 6 000 mil. - 335d, säg 06-08. Max 6 000 mil. Vad ska jag räkna på för kostnader inkl. service/slitdelar. En del service är ju gratis i intervallet. Räkna gärna med lite "gasglad" soppa och det mesta i överkant. Jag vill vad kalaset landar på innan injudningar går ut.. :) |
|
|
turbo4ever: Du räknar med 20 år för att betala av köpelånet. Det ger en halveringstid på 10 år för lånet och 3 år på bilens värde. Om han säljer bilen efter 3 år har han 7 års avbetalningar kvar på lånet. Och du har inte med räntan i uträkningen. mvh Tomas |
|
| Jag skulle helt klart kolla på 535i Touring med de möjligheterna... =) | |
| En ordentligt utrustad F11 535iT borde hamna under 650´? | |
|
2-ben. Jag tror du blandat ihop räntekostnaden och värdeminskningen. Värdeminskningen är 9kkr i månaden, sista posten och räntekostnaden är första... __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.