|
|
|
|---|---|
Apo |
Jag skulle behöva lossa på ena fram stolen på min e36'a och såg att det satt fast med någon skum rund mojäng, Aldrig sett nått likande förr. Vad är det för nyckel jag behöver ha för att lossa på skruvarna?? |
|
Rund mojäng? Kan det vara en skruv? Förlåt mig men jag kunde inte låta bli. Det kan inte vara torx? mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
Apo |
vad fasen är torx för någe? vad krävs det för nyckelt för att få upp det? |
|
Ser nästan ut som insex fast är sexuddig stjärnform istället för vanlig sexkant. mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
Apo |
njaäe.. då e det nog annat, såg ingenting som man kunde få fäste på. Får nog åka till en verkstad så får dom titta på det. |
|
Det finns ett par olika varianter på torx, bla sitter dörrsidorna på min 325:a med två såna. Jag köpte en låda med insexor och de två olika torxarna, en är som en invändig sexuddig stjärna och en är typ tiouddig, i en mängd olika dimensioner på Micro för ett tag sen , kostade ett par hundringar har jag för mig. Kan rekommenderas för det är ju rätt irriterande att sätta igång att meka och efter ett tag stöta på en skruv man inte rår på.. www.malte-racing.com |
|
|
MalteK: den 10 stjärniga du beskriver, är inte det en så kallad philips eller är jag ute och cyklar? |
|
|
Tjenare. Nån vanlig torx är det iaf inte på min bil. Men dock med lite våld så fick jag ner en torx i hålet. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Är det skruvarna i framkant? iså fall är det bara en plastkåpa över muttern, bak sitter dom med en bult med 16mm skalle. Iallafall på min var det så. Torx är en sexkantig stjärna, den tolvkantiga heter splines. //Niklas "En riktig motor suger" |
|
|
stensth: Konfererade en bilmekarpolare ang. detta och han sa följande: "Philips har gjort torx-systemet och finns även som benämning på vanliga stjärnskruvar. Den tolvkantiga benämner vi som intolv, vet inte om den även kallas nåt annat." Splines är en styrning på drivaxlar o dyl och används istället för t.ex konad axel. www.malte-racing.com |
|
|
MalteK: då var jag ute och tog en cykeltur då... jo splines vet jag vad det är... |
|
|
Du måste lossa på glidskenorna som stolen löper fram/bak i. Dessa skenor sitter med en bult i varje ända. Bultarna är som ovan nämnts skyddade med en svartplastkåpa. Mvh Henrik. |
|
|
Stämmer! Det är en plastkåpa, bara att ta en skruvmejsel och pilla bort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.