AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.891

NI som har en 728ia e38. Hur upplever ni motorn?

Jag har själv en 728ia-97. Jag får säga att jag är väldigt nöjd med motorn. Den är relativt pigg med tanke på bilens vikt. Men det jag är mest nöjd med är bränsleförbrukningen. Sedan är det lite kul att det är en rak sexa eftersom det är det man har förknippat bmw med. Det kanske jag tycker som tröst för jag inte har en v8 elller v12.
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

Jag håller med. 728 är en riktigt trevlig bil. Saknar den jag hade tidigare.
Hej!

Jag känner en man, som lite oväntat bytte in sin jättefina 728 mot en X3 ("lättare insteg", var motiveringen). Den chansen missade jag totalt, jag trodde inte alls att han tänkte byta bil, annars hade jag kunnat stå först i kön. Nu byttes den in av BMW och var nog såld redan ögonblicket innan... Till en kontakt, antar jag.

Men dessförinnan hade ägaren, som brukade långköra på kontinenten, lovordat bilen och speciellt poängterat att "bilen har ALLT och motorn räcker väl till".

Som sagt, en missad chans som jag inte glömmer i första taget. Men jag behöver ändå inte gråta så länge, när jag glider iväg i "dussinbilen". :-)

/Lennart

CS #6887
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Motorn är en pärla, faktiskt. Visst, inte jättesnabb, men vid vanlig körning funkar det kalasbra. Uppfattar den som piggare än siffrorna visar. Sedan är den snål med ständiga noteringar runt 0,85 l/mil på en tank vid långkörningar/långpendling. Har 0,81 l/mil som bästa notering (städad långkörning, uträknat vid bensinpumpen) men det går att komma lägre än så om man kör 100 % lagligt och städat.

Jo, jag är partisk, men den är märkbart snålare än min E39 530i, även på kort-/stadskörning!
Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag har haft många snabbare bilar. 728:an är ingen racer men den har en komfort som slår det mesta. Det är det jag uppskattar mest med bilen.
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Lite pulver men också lite soppa.
0,85 åker jag med på landsväg med lite överfart och kickdownar.
Snålast är 0,67 med då jävlar gick det försiktigt.
Som mest 0,95 men då mycket fortare under långa sträckor...
Detta är inga luftsiffror, jag har kollat km räknare och synkat FD mot tankningar så att den stämmer rätt bra. Den visar 1 cl för mycket.

Ren stadskörning mellan 1,2-2 l
/göran
hur blir ljudnivån i runt 120 med en 728 och ungefär hur snabbt går det när man ligger på 3000"rpm?
Ska jag köpa en sådan någon gång är det viktigt för mig men den enda 7an jag har kört va 740 och fan va den gick! men den var inte snål.
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Ljudnivån runt 120 är mycket låg
Min aut går c:a 150 vid 3000 varv har jag före mig.
Jag har ägt min 728 i 3 år nu och kört ca 5000mil med den. Jag är verkligen helnöjd med bilen och har svårt att tänka mig nägot annat.
Den låga förbrukningen är ett stort plus och den lilla motorn gör ett förbluffande bra jobb i en sådan tung bil som e38 är.
Vi var 3 stycken som köpte var sin 728 för 3 år sedan så vi har verkligen kunnat jämföra dom med varandra. Då min är en 99 års modell, och de andra är från 98, så har den dubbelvanos vilket visar sig i tidigare uppväxlingar, lägre förbrukning och lite tystare motorgång. Det är inga stora skillnader, men de finns där.
Hur so helst så är vi väldigt nöjda, alla tre.

Något som jag uppskattar med motorn är att man i princip inte hör den när man kör i 120 eller 130. Utväxlingen på automaten är hög. Det gynnar ljudnivån.
72
37
728_vrooom
728iA E38
Jag är också nöjd med motorn i min bil. Många personer (som jag gissar aldrig ägt en 728) påstår att bilen är "undermotoriserad".
Detta tycker jag är helt fel. Visst, ingen racer, men den är fortfarande snabbare än de flesta miljöbilar som rullar på vägarna.

En annan fördel med 728 är att den låter mycket snabbare än 740/750 när man gasar skiten ur den. Dessutom slits bromsar och framvagn mindre p.g.a. den lättare motorn. Jag har ägt min 728 i snart tre år och inte bytt bromsklossar än och lär inte behöva göra det i år heller. Dock "helgkör" jag mest den bilen.

Mekar man själv är det alltid skönt med lite mera plats under huven. Sen är det bara 6 tändstift som ska bytas. Många delar kan man antagligen ta från 328 & 528 också.

Ända E38 jag kört som är långsammare är 725 tds. Funkar helt OK om man inte kör snabbt. Dock är motorljud och vibration väldigt påtagliga vid stillastående.
72
37
728_vrooom
728iA E38
Tankar oftast i ca 30-40% E85 i min bil. Märker ingen skillnad.
Tror till och med att jag kört 50% eller mer några gånger.
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
o_wimhed> Min bil varvar ca 1800-1900 rpm vid 100 km/h och vid 3000 rpm går den cirka 160 km/h.
Borde inte viktfördelningen bli mer gynnsam en 740 eller 750 eftersom dem har tyngre motorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.