AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.217

18" & sänkning på E36 Touring? Funderingar..

te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Fanns ingen presentationsavdelning. Men jag är ny på forumet, så hej!

Har nyligen köpt mig min första Bmw (är fast i Subaruträsket sedan en tid). Var ute efter en fräsch bruksbil med hyfsat låga driftkostnader och bagage. Valet föll på en 318i E36 Touring -96. Bilen är original förutom vita blinkers, och tanken var att behålla den så. Men självklart blev man sugen på att piffa upp pärlan med större fälgar och en sänkning. Så till funderingarna...

Bilen har "hängbak", dvs avståndet mellan däck och skärm är ganska mycket större fram än bak. Antagligen är dämparna bak lite trötta, eller är det "standard" att det ser ut såhär?

Jag funderar iallafall på att köpa nya budgetdämpare och fjädrar runtom för att rätta till detta. Men för att få "rätt stuk" med samma avstånd mellan däck och skärm både fram och bak, vilken sänkning ska man då köpa - t. ex 40/30mm eller 60/30 möjligtvis? Denna E36 sedan har 60/40 och är aningen lägre bak, så 60/30 borde väl bli perfekt tänker jag.. Länk

Och så har jag tittat på fälgar med måtten 18x8" och ET35. Kommer det att fungera ihop med en 60/40-sänkning? Det är ju ändå en bruksbil som flera personer och hundar ska kunna sitta med i utan att däck skrapar i skärmkanter eller att man fastnar över farthinder och normalhöga trottoarkanter. :-)

Väldigt tacksam för svar! Blir det tummen upp för denna setup så klickar jag nog hem lite godis inom snar framtid, och självklart kommer jag isåfall bjuda på bilder när det är monterat.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Ps. Däckmåtten ihop med 18x8"-fälgarna skulle i sådana fall bli 225/40.
är ganska övertygad om att de inte funkar att sätta 18" alls faktiskt men ja har sänkt min bil lite. ca 30 fram tror ja och då kan ja inte få på 205/65 på mina 15" (enligt däck verkstad)

dock så är de sport chassi på den men tror inte den va allt för sänkt innan.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Funkar det inte alls om man sänker 60/30 menar du? Bilen jag länkade till har 18x8" (vet ej ET) och 60/40-sänkning, och sedanen har väl precis samma hjulhusmått som touring? Sen om han inte kan svänga något har jag ingen aning om, det är därför jag kollar med expertisen här. :-)
ja trodde inte de funkade men enligt bilden så verkar de ju gå ganska bra :P

får väl invänta nån med mer vetande än mig : )

ja har ju bara provat på min bil och den är sänkt lite lagom på en höft så där med justerbara coilovers : )
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Beställde en uppsättning hjul! IA B9 18x8" ET35 med 225/40 däck. Blev riktigt nöjd med valet av modell och färg, passade bra till bilen. Däremot tyckte jag att framhjulen hamnade lite väl långt ut, hade nog varit bättre med lite smalare fälg eller högre ET.

Länk

Angående sänkning så ska jag troligtvis testa med att bara sänka fram, 40-50mm borde ge ett bättre stuk. Den är alldeles för hög fram nu. Sen funderar jag även på en nerlackning och nya bakljus för att förhöja utseendet.
Sänkte min 325tds -96 touring med 60mm fram, blev perfekt enligt mig..
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Jag mätte med originalhjulen på, och då behövde jag sänka 50mm fram för att få samma avstånd däck-skärmkant fram som bak. Det borde väl vara samma med de nya hjulen, men ska mäta igen.

Sänkte du 60mm med originaldämparna? Funkar det bra?
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Tjena Jerry.

Det är jag som snackat på garaget, samma nick där.

Tror inte du får samma mått med dina 18" o däck på..
Vill nog tro att du får lite mindre, jag kan ha fel men det är rätt stor skillnad i omkrets på dina gamla fälgar/däck mot dom nya.

Omkrets på dina gamla är: 1809mm och dom nya 2001mm
Diameter gamla 576mm, nya 637mm
Markfrigången höjs med 30,5mm ungefär.. och jag skulle tänka mig att även avståndet mellan skärm o däck minskar med ungefär samma avstånd..

Kan ha helt fel tanke för mig men mät o kolla vad du har nu jämfört med tidigare..
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Tänk föresten på att du kanske ska kalibrera om din hastighetsmätare.

När du kör 18" med dina däck i 48kmh visar mätaren ungefär 43,5kmh och kör du i 96,5kmh visar den ca 83,6kmh.
Allt räknat på den sidan jag länka till dig på garaget.
Det blir en hel del skillnad tydligen..

Har du en GPS så testa o se va skillnaden blir med dom gamla och nya fälgarna/däcken.. Kör i t.ex. 50, 70, 90 och 110 enligt hastighetsmätaren och se vad GPS'en visar.. gör ett test med både 15" fälgarna och 18" fälgarna.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Jo, jag ska mäta igen och kolla. Men avståndet däck-skärmkant borde fortfarande ligga på 50mm i skillnad mellan fram och bak - eftersom hjulstorleken har ökat lika mycket i båda ändar.. Och jag vill ju fortfarande ha ungefär samma avstånd både fram och bak. ;-)

Eftersom alla hastigmätare aldrig visar för lite, utan i regel alltid för mycket, så skulle jag tro att mätaren stämmer mer överens med verkligheten nu än tidigare. En kalibrering skulle jag inte kosta(?) på mig, däremot kan jag kolla med GPS hur väl den stämmer och lägga det på minnet.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

jag har kört 19x8,5" med et 35 med 235/35. 60/40 sänkning o det gick fint utan att ta i så ja det funkar

///Jörgen

te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Jaså, funkar det även fram utan att skrapa?! Du har 1" högre fälg och 0,5" bredare. Känns som att det är j*vligt gränsfall med 60mm fram. :-) Tycker att mina fälgar fram hamnade aningen långt ut och har svårt att föreställa mig en 60mm sänkning.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Bilen är iallafall sänkt nu och jag tycker att jag gick rätt väg ur ett bruksbilsperspektiv. Sänkte bilen 40mm fram och höjden fram och bak är nu snarlika. Blev ett sjysst stuk som även funkar utmärkt att bruksa med! Inga problem med full bil + packning.

Nya baklampor har också monterats. Så nu är det bara nerlackning som saknas, får bli till nästa vår.

BILDER:
Länk Länk Länk

Fler bilder här:
Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Snygg och praktisk brux-bil med billiga och enkla medel. Tummen upp! Tur du har mer koll än vissa som svarar i din tråd.

Dessa bilar kom generellt utrustade med 205/60/15 från fabrik och med 225/40/18 så får du ett hjul so har 10 mm större diameter. Dvs bilen får 5 mm högre markfrigång. Knappast något som märks. Denna mycket lilla skillnad i diameter/omkrets gör att din hastighetsmätare visar fortsatt nära nog korrekt.

Det är extremt vanligt med uppgradering till din valda dimension eller 225/45/17 på många e36/46. ET bör då ligga mellan 35 och 45 om man kör på 8" fälg vilket förmodligen är vanligast.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Tackar, tackar. Blev väldigt tillfreds med resultatet faktiskt. Snyggt stuk med sänkning och denna dimension på hjul och är ändå ej stötig och funkar utmärkt att bruksa med. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.