|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett klapprande ljud som framkommer i låga hastigheter, märks tydligast över kullerstenar. Ljudet verkar komma mer när man kör rakt fram än när man svänger. Tycker mej även känna små små ryck i ratten vid vägbulor etc (små som sagt, kanske till och med inbillning) samt vibrationer i ratten mellan 95-110 km/h. Var tvärsäker på krängningshämmarstagen, så bytte dessa utan förbättring... (var lika bra då damasken var trasig på den ena sidan) Kände även lite på andra stag och doningar, men märkte inget glapp, dock gick det vrida lite i nr 4 på bilden, och värre på förarsidan än passagerar. Länk Är detta något som brukar bli dåligt? byter man detta själv som amatör? ska man ta bägge sidor? Fler tips på vad jag kan göra för att felsöka skulle uppskattas! mvh Patrik | |
| Stötdämparna? | |
|
Det är nästan säkert de snett bakåtriktade nedre bärarmarna (nr 4) som tröttnat.Länk och Länk Min E39 skramlade och vibrerade som du beskriver, glappet nästan omärkligt vid upphissad bil. Glappet märktes betydligt mer när bilen vilade på sina hjul. Efter bytet av stagen försvann oljudet och vibrationerna under färd. Min vibrerar bara vid inbromsning nu - nya skivor o belägg skall inhandlas... /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Ok! Lika bra o byta då kanske? Gjorde du jobbet själv, eller lämnade du in? Svårt jobb/dyrt? |
|
|
De bakre, undre bytte jag själv Länk. De snett bakåtriktade fick Joakim på Göteborgs Bilservice byta åt mig. Har för mig att det besöket gick på runt 3 papp inkl material, då bytte han även multiremmen som visade sig vara lite kexig... Med tanke på hur kullederna satt fast så var det fantastiskt väl investerade pengar... /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Troligen stabiliseringsstagen. Hade samma fel på min. har för mig att dom kostar 299:- st på mekonomen |
|
| Jo men dom hade han ju bytt! Det är spindellederna som skramlar. Särskilt om det tystnar vid sväng och inbromsning. | |
|
Hur går man tillväga för å byta dem då? Borde man inte lösa det själv om man har avdragare? Ingen som kan ge lite vägledning? Vill helst göra det själv om det är möjligt. |
|
|
Köp en avdragare av typen kilformad gaffel som du slår in mellan spindelkonan och leden. Tror inte det finns någon mer sofistikerad avdragare med skruv som passar särskilt bra till E39:ans länkarmar. Har ivrigt diskuterats om man behöver göra en hjulinställning efter länkarmsbyte. I vissa fall har det hänt saker i inställningen efter byte och i andra inte. Jag tycker nog att man böra kolla inställningen ändå. Dyrt med däck. |
|
|
det är alltså en sån här? Länk Bussning verkar ingå, så det är bara två bultar att lossa och sen en avdragare vid spindeln? Inget som behöver pressas alltså? Läste i haynes att bilen skulle stå på marken när man drog åt bultarna, men är det nödvändigt? |
|
|
Köp detta kit istället om du ska byta länkarmar i fram. Länk ~2200kr för 6st Meyle HD länkarmar, kanske 200kr i frakt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.