AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.184

Problem med cab/sufflett på M3 -96

Ri
3
Rich87
M3 cab -96
Jag har ett jätte problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med!
Min cab vill inte fungera, försökte mig på att göra nån typ av felsökning
med en polare men vi kom ingenstans så jag lämnade den till BMW Uppsala ist.
dom gjorde en felsökning och fick utslag på att en motor (motor som styr bakre delen)
var defekt.
Så jag köpte en motor från skroten och bytte den igår kväll, sen försökte jag göra en
"kalibrering" av caben (fälla man. hålla in knappen vrida till tändnings läge 2)

MEN samma symtom den drar ned luckan men kommer aldrig upp, helt dött!
släpper jag knappen och börjar på nytt så börjar rutorna "hacka" nedåt sen står alla
motorer inkl. cab motorerna och klickar.

Jag kommer kräva tillbaka pengarna från Bmw eftersom dom inte löste problemet men på måndag drar jag På semester till öland och vill gärna åka ned cabbat =)

Någon som vet vart felet kan vara?
Kan man felsöka nått annat?
Nån som varit med om detta förr?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Menar du att luckan öppnar sig men cabställningen inte fälls upp, det klickar bara?

Du vet att det sitter 2st microbrytare på cabmotorn med va? De måste vara synkade för att förstå i viket läge cabben befinner sig i.

Prova att släppa cabmotorn lös(frn bagaget under klädseln) och kör den urkopplad så att du får den i rätt läge. Kan gå åt nrg försök. Och prova igen.

Bmw verkstäderna och cab/sufflet är en illa kombination har jag fått erfarat. Man löser problemen smidigast och enklast själlv.

/Scnitzermann
Ri
3
Rich87
M3 cab -96
Hej Scnitzermann,

Förstog inte riktigt vad du menar att koppla ur och köra?

Det jag provad nu är att jag hade caben stängd och motorn till bakre cab delen ned fälld, sen påbörjade jag fällning av caben och som vanligt fungerade första motorn sen när den bakre ska börja så klickar den bara
rör sig nån milimeter i varje klick!

vart sitter brytarna till motorn, sitter två röda skruvar med nån fjäder bakom är det dom, och hur fungerar dom?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Ok, du kan alltså fälla första delen av cabben (toppmotorn)och sen när resten skall ner i cabbrunnen så händer igenting? Luckan till cabben öppnas men den cabben går ej ned?

/Scnitzermann
Ri
3
Rich87
M3 cab -96
Precis när cabben är uppe och ska fällas så öppnar den med motorn som sitter i fram
men när motor två ska fälla upp så står den bara och klickar den rör sig typ 1/2 mm /klick ingenting mer händer... Har även provat denna procedur med motor "två" urkopplad alltså så
att man ser kuggarna på motorn då ser man att den rör sig i klicken, alltså någonting ger den
ström i impulser...

När jag har fällt cabben manuellt och ska göra en "nollning" då ligger locket på cabbrunnen med
Cabben i , då håller jag cab knappen framåt och
vrider om nyckeln efter några sekunder så drar den ned locket inga "klick" men sen ska
den öppna locket men de händer inte då börjar allt klicka.. Först klickar rutorna ned men
eftorsom det går så sakta så trycker jag ner rutorna med fönsterhiss knappen då fortsätter
Klickandet i lock motorn och locket klickar sig uppåt med 1/2mm /klick.
Släpper jag knappen och trycker bakåt istället så drar den ned locket utan klick och rutorna
åker upp.

Funderar på om det kan vara styrdonet!? Men har också provat att ha cabben uppfälld och lossa
båda motorerna i baclucka sen trycka på ned fällning då öppnar den inte fram men båda motorerna
Snurrar i bak!

Provade även köra den gamla motorn så BMW påstod var defekt enl deras felsökning som kostade
3300:-, den snurrar så fint när provkör den med ett batteri!!!! Tack för den BMW då har jag köpt
en motor för 1000:- i onödan!

sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Låter som fel i styrdon som du säger.

/Scnitzermann
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Tycker inte du skall hänga ut BMW, felsökning ÄR ingen exakt vetenskap och det kostar pengar. Dom Gjorde nog så gott dom kunde, men sen kan det kännas surt, när man går på en tvärnit. Men i det stora hela är inte 1000:- mycket pengar när man kör BMW M3!
Med lite tur kanske du kan snacka med firman du köpte cab motorn av och lämna tillbaka motor och få pengarna tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.