|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Borde inte "alla" däckhandlare veta vilka problem det kan bli med olika fabrikat på däck fram o bak. Jag "fick" nya hankook till min 330 när jag köpte den av bilhandlaren och hela körupplevelsen försvann jämfört med de slitna michelinhjulen som satt på vid provkörningen... Min lokala däckhandlare sa bestämt att de flesta bakhjulsdrivna bilarna är känsliga och kräver extra bra däck och definitivt samma fabrikat fram o bak. MVH Peter |
|
|
tack alla som svarat det va däcken som satt bak , först hade jag ett par slitna falken fk -452, 275 30 19 bak och michelin pilot sport 235 35 119 fram funka klock rent många bra körningar på väg och mantorp park . sen fick jag byta till nankang NS-2 275 30 19 bak i norge efter punka kosta bara 3300kr st vet att dom inte va det bästa märket och kostar typ 1400kr isverige. funka inte hon va som en ål. åkte hem köpte nya toyo 275 30 19 vart bara sämre kosta 3200kr st då efter det gjorde jag allt med busningarna och 4 hjullinstälnig funka inte . då åkte jag till en ny däcksfirma som kolla fälgarna va inget fel , då prova han med ett par yokohama advan sport 265 30 19 då funka bil utan att åla sig, man jag är inte hundra nöjd antislad går in väldigt tidigt i vänster svängar bättre i höger , vet inte om det kan hända något med den efter punka höger bak, |
|
|
Nankang är väl inte bra däck på någon bil... Och är det en motorstark så är det klart att den ålar sig fram på Nankangdäck... 3300 kr per styck för Nankang är ju rena rånet. Visst är det dyrare i Norge, men 3300 för de lakritsremmarna? Det hade aldrig kommit på min bil iaf. Toyo är ju lite bättre, men tveksamt. Liksom Hankook och Falken. Yokohama har väl heller aldrig kommit speciellt bra till i någon test... Jag förstår inte varför man köper en bil för kanske 300 tkr och sedan slänger på vilka däck som helst? Köp premiummärkena och problemen är borta. Jag har iallafall aldrig upplevt dessa problem. Och ett par gatdäck Bridgestone hänger i bra på bana också, många som åkt med tror att jag har R-däck på. Visst det kanske kostar 5-800 kronor mera per däck med premiummärkena. Men i förhållandet till byta bussningar och hjulinställningar och annat så är det ju en billig peng, samt att man vet att de funkar att både bromsa, gasa svänga och köra i regn med dem... "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Min bil är också som en slibbig ål i arslet.. Jag tror att det beror på en kombo mellan kassa däck,bussningar och den allmänt dåliga bakaxel upphängningen. Plåten för fästpunkterna är av finanskris typ och sviktar helt enkelt. Så länge den gör det så kommer bakvagnen aldrig kunna bli 100% bra. Detta är min teori till bmw´s äckliga bakvagn.. Jag finner det svårt att förstå varför framdäcken ska påverka bakvagnen??? Förklara gärna mera ingående. Jag tänker påbörja en total ombyggnation av bakaxel infästningen, förstärka upp där bmw så snällt gjort stora och farliga besparingar. Sen blir det alu bussningar rakt av utom diffklumpen. För att försäkra sig om att bakvagnen är väl förankrad med övriga bilen. Ska bli intressant o se vilken skillnad detta kommer att göra med hur bilen beter sig på vägarna. Så som det är i dag får man känslan av att man kan bli omkörd av bakaxeln vilken sek som helst.. |
|
|
beyma: ÅK TILL EN DUKTIG BMW HANDLARE Jag har ägt 6 st M3 E46:-) tro´t eller ej, och har ALDRIG upplevt bakvagnen som sladdrig. Den äldsta hade gått 12000 mil. Klonk o slammer självklart men riktigt stabila! En cab däremot som jag provkörde ålade sig men det vetefan vad det berodde på. Så det måste va nåt knas med din bakvagn, angående däcken så beror det på att stommarna är olika hårda och att även mönstret ibland ställer till det, MVH Peter |
|
|
Jag tror att mitt ålande beror på mossiga bussningar. Inga sprickor iallafall. Men eftersom allt ändå ska ner så tänker jag förstärka upp alla fästpunkter som bmw valt att göra en tattar lösning för.. Sen tänker jag ta förstärkningen några steg längre för att försäkra mig om att kraften åt sidorna och uppåt kommer bli tvär stumma. Det är ju en helt underbar bil förövrigt, Men bmw har snålat in på ställen där man absolut inte ska göra det. Lika bra att fixa till det innan det blir ett problem. Framtiden för bilen går i effektens tecken :) Och då vill man försäkra sig om att skrotet håller ihop. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.