|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej har en m3 o5 som beter sig som en ål känns som bakvagnen är lös. fick en punktering på höger bak .satt på ny däck vart inte bättre köpte ny dyra däck hjälpte inte. byte dom främre busningarna i bak hjälpte inte gjorde fyrhjulinstälning hjälpte inte . bilen ålar när man kör över hundra och antislad lyser när man kör typ 80 i kurva som jag för kunde ta 130 utan det hände något. någan som kan veta vad jag ska göra haft bilen på två verkstäder allt är stomt i bakvagnen säger dom. hjälp snälla någon mvh Dennis | |
|
Hej, tråkigt, men det låter som att det är däcken, man måste oftast ha samma fabrikat fram o bak oxå, speciellt på bakhjulsdrivna bilar. Fick samma fenomen på en Bmw 330, när jag bytte bakdäck, går inte o ha mjukare stommar bak än fram...eller olika mönster. MVH Peter |
|
| Skulle oxå gissa på däcken. Blev samma visa på min när ja bytte bak. Köpte nya fälgar med samma däck fabrikat fram och bak, och bilen beter sig som den ska. | |
|
Bytte bak från ps2 till sport contact 5 går hur fint som hellst |
|
|
Tror oxå att det är dina nya bakdäck som inte riktigt kommer överens med dina framdäck. Vad har du fram resp. bak. Fabrikat och dim? Mvh jimmy |
|
| Uppkommer fenomenet alltid i samband att antisladdlampan tänds? Om så är fallet så borde du försöka felsöka just detta system. Det finns en möjlighet att en eller flera sensorer ger felaktiga värden vilket får bilen att tro att den sladdar, när den då försöker kompensera genom bromsning etc så kan det kännas som om bilen har väghållning som en Volvo 340. Om det finns något sätt at helt stänga av antispinn/antisladd, prova det. Jag har varit med om detta på en nyare Passat en gång. Jag tycker det låter lite långsökt med felaktiga däck. Om de är balanserade och kontrollerade så de inte rör sig axiellt när de roterar samt att dina hjulinställningar är ok så ska det inte finnas någon fysisk skillnad som kan förklara ett sånt beteende. | |
| Har du gjort 4-hjulsinställning? Tipset är att göra det först och sen gå vidare därifrån om det inte blir bättre. | |
|
Edit: Såg att du hade gjort 4-hjulsinställning. Jag hade en E46 som ålade sig så som du beskriver, det kom direkt efter att jag hade bytt till nya och större däck och fälgar. Balansering, 4-hjulsinställning hjälpte inte. Jag upptäckte sen att det var spricka i bakvagnsfästen och det var orsaken till de kraftiga spårigheten. Som tur var det fick jag jobbet utfört via garantin, annars hade det blivit mycket dyr historia. Minst 50.000:- att laga det. |
|
|
Hej! Hade detta problem med min fd M5-03. Det började då jag bytte bakdäcken till nya ( samma märke och modell) men körde kvar på halvslitna framdäck. Bytte framdäcken efter ett tag och den blev underbar igen! |
|
| En till idé, du sa att du haft punktering, uppstod problemet efter detta? Kan det vara så att fälgen som hade punktering har tagit skada och blivit lite skev? Det borde i och för sig märkas om den som balanserar däcken kollar på sidledes rörelse när han är klar, men man vet ju aldrig hur noggranna de är om det är bråttom. | |
|
Som skrivits ovan så kolla om du har sprickor i "golvet" där bakvagnsinfästningen sitter. Ett känt problem på E46. Men problemet borde vara mindre från -02 och framåt (tror jag det var, i samband med faceliften) eftersom man då gjorde förstärkningsstag för bakvagnen för att minimera problemet. Finns många trådar ang detta problem. Sök i forumet. Iofs skriver du att du haft två verkstäder att kolla bakvagnen. Men vet de om problemet med sprickorna och har kollat efter det? Bakvagnen kan ju kännas hur stum som helst i bussningarna, men vad hjälper det om den sedan inte sitter fast i karossen. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Hoppas du kollat trycket i däcken... kan spöka rätt rejält! | |
| Länk | |
|
Hej Dennis Jag bytte bakdäckena på min M3 03 från Michelin till Hankook. Framdäckena hade jag kvar Michelin. Jag åkte ifrån gummikokaren och trodde fan jag hade vatten i bagaget. Antisladden slog in konstant och jag vågade aldrig köra mer än 100. Åkte tillbaka till däckkokaren som tryckte i från 3bar till 3.5 och det blev något bättre.... Läste på en hel del på nätet, och att köra på olika mönster fram och bak verkade inte alls bra. Jag slängde på Hankook fram och det blev bra igen. Sedan så rekommenderar jag absolut inte Hankook på en M3 efter erfarenheter... |
|
|
Hej dennis1930 Vet du om verkstaden bytt nummer 4 på bilden? Länk På de M3:or jag ägt har ett byte av denna relativt billiga bussning gjort underverk med riktningsstabiliteten i bakvagnen. Det kan också på plats vara lite svårt att se om bussningen är dålig eftersom den ska fånga både axiella och radiella rörelser. Om den inte är bytt så hade jag definitivt provat detta. |
|
| Samma sak har hänt mig. Har man nya bakdäck går det ej ha slitna framdäck. Jag hade samma fabrikat fram och bak. Bytte till nya däck fram så löste det sig. Bilen var en M3 3.2 E36 | |
|
Kan vara för mycket eller för lite Toe in bak. Om det är för mycket toe in så ålar sig bilen fram över 100km/h. Det ska vara max 1 grad toe in bak. Dom kan ha gjort fel vid fyrhjulsinställningen. BMW CS #07491 |
|
|
tjenare. bytte bakdäck idag och upplever samma sak som du. ålar sig vid 100-110kmh. ringde däckfirman och fick rådet att köra in dem i en vecka eller så. han tyckte det lät jävligt konstigt att man skulle behöva byta fram också. och dem byter åt bmw här i stan. hade aldrig hört nått liknande från dom. vi får väl vänta och se. |
|
|
Hej! Nu har samma sak hänt med min M5, bytte bakdäck i förrgår, och nu har man väghllning i klass med en volvo 240. Surt att måsta byta framdäck oxo, när de har helt okej mönster....alternativet är väl att burna upp typ halva mönsterdjupet. |
|
|
Halvslitna framdäck och nya bakdäck är inga problem på min M3. Dock är det Bridgestone både fram och bak, men av olika mönster. Inga problem alls. Tycker det låter väldigt konstigt att en bil skulle få dåliga vägegenskaper pga nya bakdäck? (Om det nu är kvalitetsdäck man använder sig av vill säga.) Olika däckfabrikat uppför sig iofs lite olika så ni kan ju ha köpt ett däck med egenskaper som inte passar er bil eller "körsätt"? Ni har inte ändrat på bredd/profil i samband med bytet? Vilka fabrikat har ni monterat? "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Samma visa för mig.. Har nyss satt på Hankook bak i samma org dimension där det tidigare satt slitna yokohama och nu har jag märkbart sämre väghållning.. Sitter yokohama fram också men med 7-8mm kvar så dem vill man ju inte byta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.