|
|
|
|---|---|
|
har bytt bromsbelägg fram på bilen idag, efter bytet stod det fortfarande bremsbelag prüfen, så jag provade koppla bort batteriet i 10 min ifall den bara behövde nollställas, och när jag jag satte tillbaka pluspolen så kom jag åt chassiet med nyckeln så det slog en liten gnista. Nåväl, skulle ut och prova mina nya belägg då bilen plötsligt tvärnitade av sig själv i 50 km/h och larmet getriebenotprogramm dök upp på displayen, hjulen var låsta i ett par minuter, sen gick kunde jag sakta köra hem med ett hemskt klonkande bakifrån någonstans. Har någon varit med om detta förut? väldigt tacksam för svar! ps. det är 740:in jag talar om. | |
|
har nu provat hissa upp bakändan, en sida i taget, och snurrat på hjulen, dom går lätt nästan ett varv sen kärvar det till litegrann, men det går att snurra förbi det för hand. har lokaliserat ljudet bättre, vid "kärvandet så låter det samtidigt framifrån växellådan, eller mellanaxeln väldigt nära lådan. |
|
|
Har Du otur, så har Du "blåst" EGS/AGS-styrdornet med "kortisen". Det kostar c:a 10.000:- och går till E38:an INTE att köpa begagnat då det skall programmeras till bilen. Bromsvarningen kvarstår alltid, en stund efter bytet, och kräver körsträcka. Slocknar den inte efter det, så måste bilen kopplas upp. (Hade Du haft en E32:a, hade Du aldrig behövt oroa Dig för något av det ovanstående, eller något av det Du beskriver... ;-) /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| Fast larmet (getrieb.. blaha blaha) är ju borta nu, räckte med en omstart av bilen, dessvärre kvarstår klonkandet. | |
|
getriebenotprogramm betyder att bilen tycker att det är något med växellådan. Min gissning är att den låste sig när du trodde att bromsarna låste. Så min gissning är att du inte har något problem med bromsarna, men tyvärr ett stort problem med lådan. Så kan du få felkoder avlästa är det nog dax för det. Att du jordade pluspolen lite då du monterade polen, borde inte gett någon strömrusning i elektroniken på bilen, utan bara i batteriet. /Mats J |
|
| Håller med Mats J. | |
| ja, det låter ju troligt. Men varför låser sig en växellåda? | |
|
nu har jag fått felkoderna avlästa. Dom lyder: * 42 output rotation speed signal and stall speed signal No input, or incorrect engine speed information. Verify the cable between the EGS control Unit PIN 14 and 42 speed sensors. Verify also the sensors. Gear box program : mechanical emergency program. * 57 speed monitoring (2nd-3rd gear) * 41 Fuel consumption indicator signal Perform also an single diagnosis on the DME control unit. Verify the cable on PIN 41 of the EGS control unit. And the DME injection signal. Gear box program: mechanical emergency program |
|
| Det är av denna anledning man alltid ska lossa minuspolen först och sätta tillbaka den sist. Dvs rör aldrig pluspolen om kabelskon sitter på minuspolen. | |
| en kompis nämnde en sak som jag inte alls har tänkt på, att när det klonkar/kärvar till vid ett visst läge en gång per hjulvarv, så borde det vara bakaxeln det är fel på, inte växellådan eftersom ett hjulvarv är typ 3(?) varv på mellanaxeln. Visst borde det bli så? | |
|
Då är det väl läge att öppna bakaxelklumpen. Eller bara öppna dräneringspluggen och se om det är metallspån i oljan. /Mats J |
|
| började lossa drivaxlarna ikväll men drog rund SISTA torxskruven, så vart det kallt och mörkt till råga på det, så jag fortsätter imorgon. | |
| Bromsslitagevarningen släcker man med att ha tändningen på ca 30 sek. Givetvis måste slitagevarnaren bytas först. | |
| okey, tack för det henke, hade jag aldrig kommit på :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.