|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har en kass drivknut på min X5. Nu har jag hamnat i tidsnöd så jag hinner nog inte byta den innan min "långresa" på ca 200 mil. Fråga: Vad är det värsta som kan hända om man kör? Har suttit och tittat på knuten och som jag ser det så är det nog bara att det till slut blir så slitet så att det kommer att låta (knacka) även när man kör rakt fram eller har jag fel? Någon? (kanske vi hinner i början av nästa vecka Dawwe ;) :)) men jag frågar bara utifall ;) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Om du i värsta fall kan stå ut med en del oljud kan du va lugn. Som svar på din fråga vad det värsta som kan hända är att drivknuten sprängs och slår sönder hela hjulupphängningen. Föga troligt dock.. |
|
|
Har också hört skräckhistorier som säger att drivaxeln ska vispa sönder hela hjulupphängningen, borde gälla ifall den inre drivknuten är kass. Själv tror jag inte på det. Värsta fall kanske är att de slår tvärnit på de hjulet, har man diffbroms så kanske man får tvärnit på båda. Jag skulle göra en fuling och pressa in nytt drivknuts fett, borde gå att göra med en medicinspruta. Har "renoverat" ett par cv-knutar vars damask har gått sönder och skit har fått dom hatt låta illa, efter isärtagning och ordentlig rengöring med crc bräkleen och nytt fett så rullar de än idag och är knäpptysta. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tycker själv att innan det går så långt att det finns risk för att själv axeln skall börja "vispa" runt så lär man nog ha oljud även när man kör rakt fram eller? Flera som har synpunkter? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Har hittat en DYI (Länk - det verkar inte så svårt annat än att det är en del att plocka bort MEN det finns två moment som gör mig tvekis i den DYI. Först när du skall ha loss själva knuten från drivaxeln - då skall man knacka med en hammare runt om och liksom prega ut knuten. So far so good men om det sitter så blir det svårt att hålla emot för annars finns väl risken att man drar ur drivaxeln från "motorsidan" - iofs ett alternativ för det skulle lösa MEN2 och det är när man skall sätta tillbaka den nya knuten på drivaxeln. Även här skall man knacka/slå - samma här - svårt att hålla i med ngt mothåll och då blir det ju att man slår axeln innåt den andra knuten - kan ju inte vara bra. Så iofs är frågan självsvarad med att man kanske skulle ta loss hela axeln från den inre knuten och sedan stå vid bänk för att ta loss gamla knuten och sätta dit den nya. Frågan då blir - hur hårt kan drivaxeln sitta i den inre knuten? Blir svårt med avdragare och dyl för den? Någon? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Om knuten går av så blir du stående, det är väl det värsta som kan hända när man är på långtur. | |
|
Att ta loss knuten från den inre knuten är enkelt. Lossa bara inre klamret runt damasken och dra ut knuten. Kommer att rinna ut fett där då fettet som är i inre knuten är lättflytande. Oroa dig inte så mycket för loss tagning av yttre knuten. På min lossnade knuten genom ett knack med vanlig hammare. Finns även avdragare för detta på Biltema men sånt behövs ej. Ta loss hela axeln det är minimalt mer jobb och enkelt. Problemet då jag bytte var att jag att få loss axeln med splince från navet. Skulle underlättat att haft en avdragare då. Fick använda slägga och våld. Kändes sådär att tok hamra på axeln. Se till att du har ett bra spärrskaft med ett långt förlängnings järnrör för 36:ans 12kants centrummutter. Var värst att få dit den igen. Fanns inte en chans att jag fixade det med min 60 cm långa momentnyckel. |
|
|
Bättre att använda en avdragare för att få loss knuten från axeln, att få på den brukar sällan vara några problem då kan en hammare vara bra att ha och knacka på en försiktigt, för att hålla i axeln om de behövs så har jag använt trälossar och tving och satt fast i bärarmen annars får man ingen större effekt. Har du ont om tid så skulle du kunna börja med att köpa 2 flaskor crc bräkleen/quickleen + drivknutsfett ta av den stora permaquick klämman som håller i damasken och flytta damsken inåt, sen skölja knuten så mkt du bara kan. Detta borde gå att göra med endast hjulet avmonterat. Fyll på med nytt fett och montera tillbaka permaquick klämman. De är ett riktigt kladdigt jobb, man förbrukar mycket papper. :D |
|
|
Jag "renoverade" drivknuten på min 525iX, dom är tokdyra nya. den va riktigt glapp men jag hade isär allt, nållagren på medbringarsidan och allt. Vart inte helt tyst vid kraftigt rattutslag men jag fick bort det mesta! Ang inre knutar. Bak är den skruvad i medbringaren, det går att rycka ut hela skiten. Fram sitter allt ihop och där måste du rycka ut hela drivaxeln. Sitter med klämring , det är bara rycka! |
|
Oki. Så! Tag loss "bärarmar" men man kan låta styrled sitta kvar. Fullt rattutslag och drag loss hela drivaxeln. Använd avdragare för att få loss knuten ur "ok-sidan". Notera hur långt in drivaxel sitter i knuten då det verkar som om det inte är självklart med att man känner/hör när den hamnar rätt. Tag bort gamla knuten och sätt dit den nya - so far so good men när jag skall ha tillbaka drivknuten genom "oket" verkar det som om våld behövs tills man får igenom såpass mkt att man kan sätta muttern (36) där och "spänna ut" den. Hur skall jag göra där? Skall jag sätta tillbaka drivaxel först och sedan banka lätt eller är det som så att drivknuten (den yttre) går "lätt" igenom? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Jag förstår inte vad du menar? Kan du beskriva problemet bara och inte allt runt i kring så ska jag försöka :) | |
Oki. Ta loss drivaxel är inga problem - bara att dra ut den och sedan använda avdragare på andra sidan - dvs mot yttre knute. Sedan på bänken inga problem att ta loss den yttre drivknuten från drivaxel. Däremot när man skall få dit den nya - "glider" den på lätt eller måste man "slå" in den? Om så antar jag att man använder ett städ för att hålla fast drivaxel eller finns det annat tips? Sedan när axel är komplett med den nya drivknuten och bälgar så skall den tillbaka. Då är frågan om den nya knutens tapp går lätt igenom nr 5 Länk eller måste man banka här med ? Om så tips på minst åverkan? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Drivknutens splinestapp ska gå lätt igenom medbringaren har aldrig varit med om något annat, och jag har gjort detta på 2st Opel Combo -05, Mercedes E430 -00, Golf GTI -06... Har varit ungefär samma procedur på alla bilar, förutom Combo som har ett annat slags klipp som håller i cv-knuten men den är en annan sak. Som du säger knacka på knuten försiktigt tills den har passerat klippet, mothåll underlättar väldigt mycket. Har man sådan lyx att axlen är helt fri från bilen så sätt fast den i skruvstycket. |
|
|
gOry svarade på frågan. Se till så du verkligen bankar i nya drivknuten ordentligt, försiktigt skulle jag inte välja att kalla det. Drivknuten är robust men använd gärna en plastklubba. Sitter en klämring som ska hela vägen in. Men det ska inte va några problem. Jag kom på en sak, vet inte exakt hur inre drivknuten ser ut på din bil men troligen är den samma som på min fd 525iX. Den inre knuten är inte likadan som den uttre utan består av 3 hjul och en medbringare. Länk Länk Sedan sitter det en typ av bricka i änden på medbringaren som hindrar från att drivaxeln med hjulen ska ramla ur vid produktion. Denna ring är dock ej krafig nog för att rycka ut drivaxeln som jag beskrev tidigare. Kan man bända ut medbringaren med lämpligt verktyg från diffen är det att föredra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.