|
|
|
|---|---|
|
Ska åka långväga imorgon för att kika på en bmw 523 - 1996. Gått väldigt långt, men ett bra pris på. Skulle uppskatta lite råd och tips vad man kan titta/känna på. Airbag lampan lyser. Som jag förstått är det mycket jobb att byta någon givare i stolen. Hur är det med soppaförbrukning? Rost under bilen? Klegg på oljepåfyllnadslocket? Vad ska jag se upp för? Vet att "begagnatguiden" fiinns. Men utöver de :) /Johan - nu uppe i 13 bmw's | |
|
Kylare Servopump/läckage/ljud Rost Bromsrör Kläck under oljelock skall det inte vara så här års ABSlampan |
|
|
Tack. Kylaren är nybytt. Servopump ska kollas upp Rost "ska"de inte finnas så mycket utav förutom bakluckan. Bromsrör, är det några som är mer utsatta än andra typ längsgående? Om de nu skulle vara majonäs på oljelock bör jag backa då? Abs lampan ska enligt ägaren inte lysa, lyser den då och då eller hela tiden? /Johan - nu uppe i 13 bmw's |
|
|
Kolla efter rost även på nedre/främre hörnen på bakdörrar. Har givaren i passagerarstolen"löst ut" eller är felaktig lyser lampan hela tiden sen, vad jag vet. Sätter du ett knä i stolen medans du städar så att airbag lampan börjar att lysa, kan det resetas bort med diag verktyg. //Lasse |
|
|
Sitter plastkåpor för rören så man vet ju inte riktigt om man inte kollar noga. Jo om det är majonäs även efter du kört några mil så den blivit riktigt varm. Är det något vajsing med ABS lyser den hela tiden. |
|
|
Lite tips... Länk Länk /Udo Dirkelsniff Min blogg: Länk |
|
|
"Hur är det med soppaförbrukning?" Nu var det visserligen dubbelvanos-motorn i 523:an jag hade men den drog nästan löjligt lite bensin med tanke på bilstorlek och automatlåda. Inget att oroa sig för. |
|
|
Är det inte enkelvanos på 1996an? Men manuell låda och landsväg = Litern/milen? tack för alla inlägg. Skicka på mer erfarenheter....gillas! /Johan - nu uppe i 13 bmw's |
|
| Min 528, 97a manuell med enkelvanos drar 0,7 L/Mil vid 90 km/tim, under litern vid motorvägskörning. Har aldrig varit över litern/mil någon gång under de 5 år jag ägt den, inte ens vid enbart stadskörning! | |
|
Instämmer med tidigare talare men vill stryka under Kolla Rost. Till synes fina E39:or kan ha början på många ställen i t.ex. skarvar som kommer fram och syns efter nästa vinter. Mekanik och elektronik brukar gå att fixa men rost tycker jag själv är bekymmersamt att hålla borta när den fått fäste. |
|
|
Aircondition är ju bra att kolla om den funkar Känn om bilen vibrerar under körning och vid inbromsning Fräscha/bra däck? Bromsrören längstgående bak är en viktig punkt då de nästan garanterat rostat och kan få nedslag på besiktning. (fick det själv förra året) Rost i nederkant på framdörrarna är mycket vanligt Vevhusventilationen rengjord någongång eller bytt? Vattenpump + termostat, viscokoppling bytta - vanliga slitage delar |
|
|
Jo, enkelvanos är det på 1996 523i. De tidiga E39:orna hade en grej som jag tycker du ska ha i åtanke.. Någon/några %(vet inte egentligen, kanske bara någon promille var drabbade) hade ett problem med att topplocksbultarna dragits för hårt från fabrik och att gängen släppte efter en tid.. Är det "klägg" på oljepåfyllningslocket är det ju en sak att fundera i dessa banor likväl som att det bara finns där pga kortkörningar t.ex.. Men är det "riktigt illa ställt" med bultarna så går det inte att köra bilen utan att det blir tryck i kylsystemet t.ex....som garanterat märks direkt! NU skulle jag också tro att de flesta som haft detta är åtgärdat, men man ska aldrig säga aldrig.. Handbromsproblematik har ofta E39:or har jag konstaterat... Dvs justering av detta måste göras ganska ofta för att det inte ska bli anmärkningar på t.ex besiktningen(annars är det vanligt med anmärkning på SBP på just detta). Dock ett smärre "problem" att fixa.. Bränsleförbrukningen är låg i förhållande till storlek och motor, min manuella 523:a drar aldrig över litern/mil(jo, över litern drar den med fullastat skotersläp och full packning).. Som min. förbrukning har den dragit 0,59l/mil och den ligger normalt sett med våran körning under 0,9l/mil(blandad körning). OBS! Min har inte ens ACC måste tilläggas, det har nog bara någon promille av vagnarna :) Mvh Janne. |
|
|
Precis hemkommen med nya 523an. Toppen nöjd för den slanten som jag betala. Soppa förbrukningen är ju galet lite för en så pass tung bil och "stor" motor. Hur kan de komma sig? tack för alla råd. /Johan - nu uppe i 13 bmw's |
|
|
Ok, kul att du är nöjd.. Varför soppaförbrukningen blir hyfsat låg beror på att BMW har optimerat just förbrukningen när motorn "jobbar med lätt belastning", den drar lite när man inte låter den jobba alltför hårt.. Vanos, 4-ventilsteknik, ganska lätt bil(1495kg tjänstevikt på min iaf), relativt lågt luftmotstånd(gör skillnad vid motorvägskörning), osv gör sitt till...naturligtvis optimerad motorstyrning med allt vad det innebär(men det är naturligt iom att utvecklingen hela tiden går framåt där också). Motorbromsen t.ex., med i princip stoppad bränsleinsprutning har utvecklats vidare också iom att den "går in" och fungerar på betydligt lägre varvtal än tidigare etc. etc.. Med E39 M52 har BMW fått fram ett motorkoncept som verkligen var lyckat i förbrukningshänseende för en "normal användning"..en ganska lagom blandning mellan förbrukning och hyfsad motoreffekt. Mvh Janne. |
|
| När teknikens värld testade bmw 523i-96 utnämndes den till världens bästa bil iallafall i sin klass. Det kan ju vara kul att veta när man har köpt en sådan. Jag tycker dessutom att interiören är mysigare i den än i e60. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.