|
|
|
|---|---|
|
Hej, Var inne med bilen igår på lite service - olja, filter, tändstift och dessutom byte av bromsbelägg eftersom jag hade fått "Check Break Linings" varning dagen före. Jag lämnade INTE in den på en BMW verkstad, men killen som bytte allting åkte till BMW för han fick inte varningen om bromsbeläggen att slockna, inte heller slocklade lampan med symbolen för bromsarna (O) <- nåt liknande. Teknikern på BMW gick också bet. Kablar till bromsbeäggen byttes också vid detta tillfälle. Nu i morse när jag stängde av bilen kommer meddelandet upp om "check break linings" bromslampan lyser hela tiden. Nån som har nåt botemedel mot båda varningarna? //Tobbe | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Knepigt, de ska räcka med att ha tändningen på i minst 30 sekunder därefter stänga av den och sedan starta bilen så ska bromsbeläggsvarningen vara resetad. Funkar det inte är det väl nått fel dvs avbrott eller dåligt kontakt i anslutningsdonet, felaktig beläggsensor. Hänga av batterikablarna nån timme också om det blivit nått syntax error. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, Tack för tipsen. Ska testas. //Tobbe |
|
|
Hej, Har testat Hasso's båda tips - inget funkade. Det "roliga" är att nu lyser det fler lampor innan jag lämnade in den på service och bromsbeläggsbyte. Man tycker att teknikerna på BMW ska veta vad som bör göras, men de gick som sagt var bet. 1. Lampan (O) lyser (skall vara ett ! inuti cirkeln) 2. Lampan ABS lyser 3. Lampan som har en cirkelformad pil + ett A i mitten lyser 4. Varje gång jag startar eller stänger av bilen kommer informationen "Check Break Linings" Blir väl att lämna in den igen - eller det kanske finns nån som har andra tips? //Tobbe |
|
|
Byttes givaren? Om den har börjat varna är den förbrukad, eftersom funktionen bygger på att den börjar varna när slitaget gör att en liten strömförande koppartråd slits av i givaren och då bryts elkretsen och du får en varning i systemet. En del tror att det räcker att byta beläggen och återanvänder den gamla förbrukade givaren - men är det en riktig mekare borde han veta det! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| O med I i mitten kan betyda att nivån i bromsvätske behållaren är för hög/mycket. Det blev det på min bil när vi pressade tillbaka oken för de nya klotsarna, och sen lös lampan. | |
|
Hej, @Johan B: Han bytte åtminstone den ena (har för mig att han sa att det sitter 2 stycken - en fram och en bak) @scorpower: Ingen aning, ska kolla det under dagen. //Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.