AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
15.748

Skillnad på business och professional stereo?

ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Har tänkt att införskaffa mig en 118d eller 120d 07-08 (så långt räcker budgeten)
Hade tänkt hålla utkik efter en med professional stereo, men dom växer inte på träd.
Är det såpass bra ljud i business stereon så att den räcker.
Kan man enbart på bild se skillnad på dom?
Är det stor skillnad i ljud?
Med navigator, är det olika stereo i dom med?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte ljudet skiljer mellan dem. Ska du har bättre ljud är det de olika Hifi-paketen du ska söka efter i utrustningslistan. Det verkar råda delade meningar hur mycket de förbättrar ljudet, vissa verkar föredra att eftermontera något orginalset från Alpine (?) istället för första HIFI-paketet. Söker du på det kan du nog finna mer info.

Kolla i katalogen på BMW:s hemsida vad de säger ska skilja mellan dem. Jag tror det kan handla om de spelar Mp3-skivor eller inte.

edbe
BMW 118d M-sport -09
Professional har dubbelradig display, fler högtalare (8) samt subbas under passagerar stolen. Skillnaden mellan hifi och vanliga vet jag inte men jag har hifi och det låter mycket bra! Tror den stora skillnaden sitter i professional paketet.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Professional Stereo har dessutom två vrid-rattar. Professional läser även MP3 format och det gör inte business.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det jag skrev ovan gällde 3-serien och det verkar ha varit felaktigt att tro att det var samma för 1-serien.

Men, om man läser i katalogen, så står det:

Radio Business CD, med bl.a. FM och MW mottagning, sex stationstangenter automatisk volymreglering, MP3-anpassad CD-spelare och fem högtalare.

Radio Professional, omfattaning som Radio Business CD, Dessutom anslutning för CD-växlare, en bashögtalare under passagerarstolen samt tvåradig display.

(Det som jag missat var att man fick en sub under passagerarstolen, men fler högtalare får du inte.)

Hifi högtalarsystem, med åtta högtalare ger briljant ljudåtergivning.

Sen finns även ett Harman Kardon system med 11 högtalare... (Nu orkar jag inte klippa in mer från katalogen...)

ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Finns det olika graderingar på business stereon också?
Har sett att en del med business stereo klarar att spela mp3 filer. Men det kanske beror på årsmodell?
Har en e39:a nu med business stereo (en kanonbil med världens sämsta stereo)
Vet inte hur nån av de olika ljud systemen låter.
Lite tråkigt att att åka ner till Tyskland och få tag i en bra bil med mediokert ljud.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fokusera på högtalarpaketen om ljudet är viktigt.

Jag tror alla med Hifi eller mer tog professionalstereon. Kanske inte ens var möjligt med business och Hifi/Harman Kardon...

Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ice:

Business-stereo läser brända skivor men inte brända i MP3 format. Som exempel, en CD-skiva med 200 låtar, det kan inte en business-stereo läsa av men en bränd skiva med 20 låtar kan den.

Professional Stereo däremot kan spela en skiva med 200 låtar i MP3-format.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Grodan, vad menar då BMW med att den är Mp3-anpassad?

Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Vet ej vad som hänt på senare år men på årsmod 07-08 som TS är intresserad av är det ingen skillnad på ljudet iaf. Precis samma usla högtalaruppsättning i båda fallen.
From 08 spelar även Business-stereon MP3. Skillnaden ligger då endast i den tvåradiga displayen och dubbla rattar.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
EDIT: From våren 08 för att vara exakt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du måste upp till HiFi-paketet för att få acceptabelt ljud.

Men Alpine original eftermonteringssats passar både till business och professional, så det går att uppgradera oavstt vilken radio du har. Har själv gjort den uppgraderingen på vår E90:a med professional standard som det var bedrövligt ljud i innan uppgraderingen. Kostade 3.500 kr vid beställning från salesafter och egen montering.

Skillnaden mellan business och professional framgår av tidigare inlägg och mp3-funktionen är som sagt var årsmodellberoende.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Då har BMW ändrat det sen 08 att även Business kan läsa MP3-format. Det gick inte innan. Jag själv när jag köpte min E90 eller nuvarande E91 hade professional stereon som krav.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.