|
|
|
|---|---|
|
Verkar som att Motormännen planerar att lägga ner alla teststationer. Länk | |
|
Lika bra. M-test är hyffsat bortkastade pengar om man har åtminstonde lite koll på bilar och gräver lite i bilens historik och är allmänt noga med att kolla upp allt själv. BMW 4 Life |
|
|
Hela poängen är att de vänder sig till folk som inte har koll själv. Och även om man har lite koll så är deras tester klart bättre än vad man kan åstadkomma på egen hand liggandes på nån parkeringsplats nånstans när man kollar bil. Jag tycker det är synd men om det inte lockar tillräckligt många så gör det ju inte det. ------- //Lövet |
|
|
När jag köpte min 525. År 2003 så hade den ett nyligen gjort M-Test. Jag kollade allt extremt noga, som vanligt när man köper bil hissade jag även upp den på GDS hallen för att kolla under på bilen men missade att bromsrören ovanför besintanken är rostiga. Allt annat var i bra skick. Första gången jag tankade full tank droppade det bensin som fasen direkt efter köp. Som tur var köpte jag bilen genom bilförmedligen den gången så de bjöd på nya orginal bromsrör när jag reklamerade. De hittar uppenbara fel som man själv kan hitta genom att gå igenom bilen, granska besiktningsprotokoll, provköra och gå igenom historiken men med stor sannolikhet hittar de inte såna fel som man själv missar vid en noggran kontroll. Köper man bil utan att kolla upp den tycker jag faktiskt att man ska skylla sig själv. Bra med dyra M-Test ? BMW 4 Life |
|
|
Är inte ett dugg förvånad, har marknadsförts på tok för lite. Tror inte tillräckligt många vet om att det finns och vet vad det står för. Sen finns det någon en relativt stor skala som vet precis vad det är men tycker det är för dyrt. Den marknaden som då finns kvar är för liten att klara sig på. Tror mer på att någon verkstadskedja eller liknande skulle ha någon form av detta test som man kan lägga till när man har bilen inne på service tex. |
|
|
Ett problem med M-test är att det inte alltid finns tidsutrymmet inför en eventuell affär, framförallt om det gäller en eftertraktad modell. Oftast har man som köpare inte så god tid på sig och skall man boka in en tid som passar både köpare och säljare finns risken att någon annan hinner före och kniper bilen. Jag har vid ett tillfälle sålt en bil till en köpare som kom med pengarna direkt, trots att en annan redan velat ha den men inte velat avsluta affären förrän efter ett M-test som skulle dröja ett par dagar att få utfört. |
|
|
Hade det funnits en M-station i närheten hade jag anlitat dem vid köp. Nu finns inte det så jag lät min BMW-verkstad göra ett konditionstest på den för 800 kr (två år sedan) och jag fick vara med och fråga under hela tiden - cirka 1 timme - ca 45 minuter i verkstaden och 15 min provkörning. De hittade några saker jag missat och som gjorde att jag kunder pruta trovärdigt ytterligare några tusenlappar. Sen var ju inte BMW dummare än att de erbjöd reparation av bristerna med lite rabatt och jag nappade på det också. En viktigt lärdom som bara BMW kan bistå med - en orginalnyckel saknades och hade ersatts utan att den försvunna var bortprogramerad. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
"Hela poängen är att de vänder sig till folk som inte har koll själv" Det är väl lite därför dom får lägga ner med, folk som har koll men vill ha ett proffsutlåtande om bilen vänder sig till en märkesverkstad istället, folk som inte har koll alls fattar inte att dom behöver hjälp med att titta på bilen dom ska köpa. |
|
|
Vad är vitsen med ett ´M-test' ? det är ju bättre att låta märkesverkstan göra konditionstest på den och till billigare peng då de räknar med att få fixa den sen om det skulle behövas så håller med M-test helt värdelöst/dyrt Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.