|
|
|
|---|---|
|
Jag har vid ett par sällsynta tillfällen hört ett svagt rasslande vid start. Misstänkte kamkedjesträckaren, så jag beställde en ny hos Scmeidmann. Bytte den alldeles nyss, och den gamla var flera cm kortare än den nya när den var utfjädrad. Fjädern var alltså i det närmaste helt slut. Bilen har gått 15000mil. Så byt i tid om ni vill ha kamkedjestyrarna hela så länge som möjligt på era 540. Kedjesträckaren kan vara sämre än ni anar. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kedjesträckaren är hydralisk och fjädern en återställningsfjäder ingen tryckfjäder. Att kedjesträckaren skulle vara slut efter 15.000 mil finns nog inte på världskartan för då skulle det vara kamkedjeras på varenda 540 då de flesta passerat 20.000 mil idag. Rasslet beror mera på att den råkar vara tömd på olja vid start och tar någon sekund innan den bygger upp tryck. Men det är ju aldrig fel att byta för att vara på den säkra sidan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Återställningsfjäder?? Vad betyder det i det här sammanhanget? Du säger att det inte är någon tryckfjäder. Förklara närmare vad fjädern har för uppgift isåfall. Jag hänger inte med riktigt på det där med återställningsfjäder. I vilket fall var fjädern ett par cm kortare och i det närmaste helt utan spänst. Den orkade inte trycka ut kolven som den nya gjorde. (vilket jag tror är dess uppgift att göra, tills oljetrycket tar över) Jag kom just på vad du kanske menar, men förklara ändå så får jag se om jag gissar rätt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den kallas återställningsfjäder och är väl egentligen meningen att skapa en grundtryck vid monteringen med tömd olja. Så din fundering är ju helt riktig, men sträckaren ska egentligen inte tömma sig på olja om den inte står länge, har noterat ett svagt rassel några ggr under åren när just bilen stått typ 14 dagar utan att jag startat den, beror ju också till en viss del på vilken viskositet på oljan man kör med. Men är ju fult normalt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, det var nåt sånt jag fick för mig att du menade. Jag läste lite innan om sträckarna bl.a. det här Länk Det är ju exakt det jag såg också, så jag tror ändå att det kan vara en bra ide att byta den förebyggande. Det tog 10 minuter, och nu vet jag att den är OK i alla fall. Känns lite lugnare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.