|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| jag tog bort handtaget genom att vrida o trycka framåt sen lyfte o sänkte handtaget samtidigt som jag tryckte på fjädern. du märker med en gång när fjädern är intryckt handtaget blir väldigt slappt och ja tryckte framifrån. | |
|
Jag tordes inte ta i på handtaget sitter det med några hullingar eller något. det går inte sönder om man vrider på det. |
|
| ryck o dra med känsla 2 fästspår på sidorna det var inga problem med att montera tillbaka den. Fastna med en gång | |
|
Väcker denna tråd. Handbromsen på min 535d E60 tog bara 13 % i besiktningen. Har justerat i trummorna bak och handbromsen tar nu ca 3-4 hack på spaken. La spaken i assembly mode. Så det verkar fungera bra nu. Men, förstår mig inte riktigt på den självspännande skiten som sitter på spaken. När jag tog bort handtaget och damasken så var redan clipset vid fjädern loss. Men det är inget kabelbrott. Detta var innan jag justerat i trummorna. Förstår inte riktigt vad vitsen är med den självjusterande manicken, den verkar inte funka iaf.... Någon som kan förklara hur den funkar lite mer ingående? |
|
|
Har bytt backar och skivor bak på min bil och justerade in backarna utan att lägga i assembly mode på spaken så nu tar inte handbromsen alls. Jag tar i för kung o fosterland men kan ändå inte pressa ihop fjädern för att lägga den i assembly mode, kan det vara så att man måste släppa bak vid backarna först? |
|
|
När jag köpte min för några år sedan plockade jag i sedvanlig ordning isär handbromsen för insmorning av alla delar. Hade inte en tanke på detta. Min fungerar klockrent, hugger riktigt hårt. Mvh Jonas B |
|
|
P.s smorde INTE backarnas bromsyta.....he he. Jonas B |
|
|
Tja ! fick du/ni ordning på handbromsen på din/eran bmw E60/1 har haft min på verkstad för byte av broms-skivor o backar och nu funkar inte handbromsen...de säger att de måste köpa nya bromsbackar till handbromsen (1500kr) för att den ska funka men jag tror bara det är någon justering de missat!!! Mvh |
|
|
Hej, Skruvar man uppåt eller neråt när man spänner där bak? /Hegga |
|
| Prova dig fram brukar märkas rätt fort | |
|
Justerade min ikv men blev inte riktigt nöjd. Drog ihop spännaren vid handbromsen, sen justerade ja ut backarna Max så dem nöp. Släppte ca 5 kugg så dem gick fritt sen spände ja fjädern vid handbromsen igen. Lite bättre blev de men fortfarande så drar inte handbromsen vid 4 kugg. Går det att justera detta på något vis, att den inte tar längst upp? Det märkliga då jag åkte ut och provade i backen var att ju mer man drog i spaken/släppte/drog så krävdes mindre kugg för att låsa? Har det något med den automatiska spännaren att göra? Det är ju inte som på en vanlig hederlig e36 där du väljer själv vilket kugg den ska låsa. |
|
|
För att expandera (spänna åt) backarna. Förare - skruva NER med mejseln Passagerare - skruva UPP med mejseln. |
|
| Kör en e87. Skruvade av allt idag men ser att dem här låsskruvar med fjädrar på sitter konstigt. Såg på den en att fjädern är så dålig att den gått sönder halvvägs. Vet att jag behöver köpa monteringssats men frågan är om jag köper det på biltema då jag behöver det lite akut, får man med det till bromsbackarna eller ej? Hittar inte själva monteringssatsen. Sen när jag ska ställa in den alltså ska jag trycka in fjädern först under handbromsen (handtaget) och därefter ställa in allt nere samt att justera in bägge sidor med dem där spännskruvar som man når direkt via bulrhålet? Eller vilken ordning ska jag gå? Vill helst ställa in handbromsen att den tar i stort sätt efter 3-4 kuggar på handtaget. Kan någon tipsa mig hur jag ska göra hela processen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.