|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej en fråga nån som vet var man justerar handbroms på e61 års 05 ? /micke | |
| Du avlastar fjädern framme vid spaken, sedan skruvar du på ställskruven som man kommer åt via ett av hjulbulthålen tills det tar stopp, sedan backar man ett antal snäpp (finns i någon annan tråd. 12 är det på E39, men undrar om det inte skiljer lite på E60/61). Repetera på andra sidan. Slutligen spänner du vid spaken igen. | |
|
oki men för att komma åt justeringen vid handbromsen , hur mycket behöver man riva elr finns det nån genväg / micke |
|
|
Genvägen är väl i så fall att bara ställa åt justerskruvarna bak vid hjulen tills det tvärnitar och sedan backa 2-3 snäpp. Med lite tur räcker det, men man får vara beredd på att hävarmarna mellan bromsbackarna kanske inte jobbar i sitt mest gynnsamma läge och man kan få lite lägre bromsverkan. Kar inte plockat med det runt spaken på någon E60, men på realoem.com kan du ju få en liten uppfattning om hur mekanismen ser ut. |
|
| Det är automatjustering framme vid handbromsen på E60/E61. Man kan se delar av den under spaken om man tar bort damasken och greppet. Vad är problemet? | |
|
oki jag har justerat bak släppte två-tre kugg. men skulle behöva justera vajen vid handbromsen den tar ganska högt upp, men om den är automatisk då går det inte att justera vajen. Hur funkar den automatiska spännaren då ? ska man göra på nåt speciellt sätt ? |
|
|
Ja, det ska man. Innan man justerar handbromsen bak ska man lägga justeringen fram i "Assembly Mode" (monteringsläge?) om jag fattat det rätt. Se Länk Ta bort handtaget och damasken, mkt lättare att komma åt då. Själva anordningen sitter under spaken. Man trycker in fjädern till den är komprimerad och clipset (6) på bilden hakar i fjädersätet. Sedan justerar man backarna bak. När man är klar drar man ut clipset med en näbbtång och släpper in den i fjädern, då sträcks justeringen. Detta fick jag fördjupa mig i sedan en polares E61 -06 plötsligt tappat handbromsen, som gick i topp utan nämnvärd bromsverkan. Det visade sig efter mycket om och men att justeringen hamnat i Assembly Mode av sig självt. När jag lossade clipset från fjädersätet och fjädern expanderade kom handbromsen tillbaka. Mer kan läsas här, sidan 50 och framåt: Länk Jag vet inte hur det kunde bli så här, enda förklaringen kompisen kunde komma på var att en bilprovare ett par dagar innan hade gjort ryckt i handbromsen som om livet stod på spel. Handbromsen fungerar bra än i dag efter något hundratal dragningar. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Hur får man bort handtaget och damasken? Är handtaget "bara" att rycka loss? Damasken är hakad dit om jag ser rätt på oem. You can call me Bon |
| Japp, damasken är hakad, och handtaget går ganska lätt att vrida loss. | |
|
Tack för informationen ska testa det sen. / micke |
|
|
Hej går in lite här. hur gör man för att pressa in fjädern kommer inte ner emellan knappt. |
|
| Visst är det trångt, men det går :-) | |
|
Går fjädern lättare om man släpper på justeringen i hjulen helt först, testade att trycka in fjädern men det är riktigt motstånd i den kommer ej åt att trycka så hårt med en mejsel. |
|
|
Försök att ta en lång mejsel eller dylikt för att trycka in fjädern tills clipset hakar fast (brukar göra av sig självt). Sedan skall du som tidigare beskrivet justera baktill och sedan släppa lös fjädern. Notera, att jag haft problem med att justera in handbromsen efter en besiktning. Det slutade med att jag bytte backar men det blev bara lite bättre. Det där med automatisk justering är ingen bra lösning. Det är många som har klagat på detta. Tom beskiktningsmännen vet om detta. Killen som ombesiktigade min bil förklarade att detta egentligen inte var godkänt, men att han visste om problemet så jag fick passera. |
|
|
Går det lättare om man lossar på justeringen vid hjulen, jag får ej väck handbromshantaget hur gör man. |
|
|
Egentlige skall du frigöra fjädern vid handtaget (den automatiska justeringen), och sedan ställa in baktill. Du får loss "skinn-damasken" genom att rycka försiktigt samtidigt som du dra den åt sidan (den sitter med små klips som hakar fast). |
|
| har nu justerat min handbroms lätt att trycka tillbaka fjädern med biltemas brytjärn nr 20343 kostar 100kr spände till stop släppte 3 hack fungerar kanon | |
| justeringen sitter klockan 6 alltså längst ner | |
|
Janne dubbel: Menar du att du släppte 3 hack på justeringarna vid hjulen innan du tryckte tillbaka fjädern. |
|
| 550i tomas det första jag gjorde var att ta bort damasken vid spaken fick dra ganska hårt in mot spaken för att lossa damasken sedan tryckte jag in fjädern ganska enkelt med brytjärnet och justerade backarna. Släppte på låsklipset det tog mig en halvtimme lycka till | |
|
Janne dubbel: Tog du bort damasken helt jag fick ej bort själva handtaget tryckte du med järnet framifrån då, jag kom inte ner med någon föremål snett framifrån när spaken var i nerläge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.