AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.179

E38 med sönderrostad nivåregleringsledning. Panikfixning.

Hej,
Precis innan jag landande med glidaren i Oslo hördes ett vinande som följde med varvtalet. När jag strax efteråt skulle göra en hastig högerssväng, tappade servon kraften. När jag lite senare anlände till min destination upptäckte jag att hela bakänden var olje-dimmad.
Idag har jag kört upp bakänden på en liten brygga och konstaterat att verkligheten kommit ifatt mig. Igen! Den nivåreglering, som visat upp sina rostiga ledningar under minst tre besiktningar, men som jag inte vågat mig på att förnya (eftersom det blir mycket bök och en massa ominställningar) har nu ett genomrostat/sprucket till- eller frånoppsrör alldeles vid den bakre reglerventilen (framför reservhjulsbaljan). Det vänstra röret.

Jag har nu ungefär tre val för att åstadkomma en snabbfix::
1). Att skarva med bromsslang och kanske 2+2 slangklämmor vid själva brottet. Lite osäker framgång men i övrigt ofarligt.

2) Att nypa ihop ledningen, så att den blir heltät. Men det funkar nog inte alls. Jag antar att servopumpen då antingen spränger sig själv eller röret.

3) Att längre fram, i riktning mot motorn, klippa båda (till- och från-)ledningarna och skarva ihop dem till en "kortslutning". Då slutar ju nivåregleringen att fungera, men vad det innebär för bilens välbefinnande kan jag inte avgöra. Verkar väl inte alltför farligt, tycker jag.

Relativt snabba (åker hem på lördag) synpunkter och tips emottages tacksamt.

Nu kom jag på en variant till: att köra hem utan olja i servon. Men det låter inte hälsosamt för någon, allra minst servopumpen. Den borde väl hinna skära på trettio mil?
Mitt favoritalternativ är 1), men det sk-ter sig?

/Lennart

CS #6887
För många år sen fick jag ett akut läckage på en bränsleledning, det fixades genom att montera kopplingar till hydraulledningar för truck, bara att göra ett rent snitt och montera en skarv.

Men det förutsätter ju att det finns skarvar i rätt dimensioner, leta rätt på en verkastad som sysslar med hydraulik så kanske de har rätt grejor?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte vad det är för arbetstryck. Det är väl slangklammsförbandet som är lite spännande om det är frågan om höga tryck. Det finns ju skarvnipplar för bromsrör, både de som kräver koning och klämringstyper som ej kräver koning. Vad är det för diameter på röret? Kan det vara lika som bromsrör?
Rören är såvitt jag kan bedöma lika med bromsrören. Dvs 3/16". Bilprovningen har ett antal gånger förväxlat dem.

Den koningsfria koppling, som Biltema har i Sverige, har ännu inte kommit hit till Norge. Just varit och fått veta. (Typiskt, va?)

Nu återstår alltså två reella möjligheter: Slang (köpt bromsslang, som jag klipper av nipplarna på) vid brottstället eller längre fram, där ledningarna är friska. Vad jag ännu inte vet är om bromsslangens innerdiameter någorlunda passar till röret/rören. Universaltätningsmedel finns också i den nyinköpta medicinlådan, men även ett sådant har ju begränsningar.

Imorgon börjar det. Håll tummarna! :-)

/Lennart

CS #6887
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ställ in nivåregleringen på lägsta höjd så blir det inte så högt tryck i ledningarna

/Mats J
Så, nu är det fixat. Med en sönderklippt bromsslang och några slangklämmor från Biltema. Där finns det f ö också rätt servoolja, CHF 11S, så den enda osäkerheten nu är hur lagningen klarar långtidstryck och en allt varmare olja under hemvägen. Framför allt den ena ändens skarv kunde ..................... p g a rörstumpens längd inte bli helt hundra.

Jag gav mig inte på att sänka bilen. Glömde nog mest av det. Kanske straffar sig...

Slutrapport följer. Hoppas jag... :-)

/Lennart

CS #6887
Nödlagningen höll hela vägen hem! Pust! :-)

Men nu återstår totalfixningen. Den där lilla ventilen alldeles framför reservhjulsbaljan med sitt - till synes, åtminstone - bräckliga länkarrangemang och minst fyra röranslutningar verkar ha en dålig prognos...
Ett tips på hur jag kan få isär denna välrostade samling mottages tacksamt. Jag utgår från att ventilen inte är gratis hos BMW, så det hade känts bra om jag kunde rädda den.

/Lennart
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Såga av alla rör och ta loss ventilen från bilen. jobba vidare med den på en arbetsbänk.

/Mats J
Ja, ungefär så hade jag tänkt göra.

Men jag är också lite frestad att köpa en begagnad ventil för ca tusenlappen. För att inte förlora tempo, om jag skulle missa. Jag har den största respekt för välrostade bromsnipplar. Å andra sidan känns det som om servooljan nog inte lika gänglåsande som bromsvätska är.

I övrigt hade jag tänkt skarva ledningarna ungefär under baksätesgolvet och bygga friskt bakåt. Och så så lär jag under alla förhållanden behöva nytt länkage.

Härlig bil, men man måste älska att meka också... ;-)

/Lennart
Nu är det fixat.
Jag hade tänkt att sätta dit CuNi-rör överallt och använda bromsslangar i de rörliga övergångarna. Men så blev jag osäker på hur bromsslangar tål servooljan, och den högre temperaturen dessutom, så det blev nya BMW-delar där bak och CuNi från ca under förarsätet och runt hjulhuset till första gummislang.

Det gick ganska smidigt, eftersom alla kritiska rörnipplar gick att lossa.
Men vid återmonteringen missade jag först att montera ventilens arm i rätt vinkel. Jag hade varit noga med att inte rubba några kritiska inställningar under meket, men när jag startade motorn fick jag världens höjning av bakvagnen. Det tog lite svett, tankemöda och tur, så kom jag på vad felet var.

Så nu kan jag börja fundera lite grundligare på den elektriska kylarfläkten, som antagligen lider både av brända/korroderade resistorer och nån ful-fix från någon tidigare ägare...

Som sagt, gilla att meka... :-)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.