AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.356

byta bränslepump/pumpar?

ki
6
kimnilsson
328i -00
porsche 944 -84
Hej, jag har fått lite problem med min 328i -00.
Så fort jag vrider på tändningen så går säkringen till ngt som heter "kraftstoffpumpe" vilket jag & min fader tror stenhårt på att det är bränslepumpen.. Det kanske sitter två pumpar, ngn som vet?
Bilen startar inte men sprutar man lite startgas in i luftburken så går den igång men bara för en till två sekunder innan den dör igen & nuddar jag gasen dör den direkt med. Detta kan ha blivit såhär för att jag kanske har fått lite vatten i tanken.
Hade lite av samma problem för lite drygt en månad sen då blåste jag rent mitt bränslefilter & satte tillbaka det, då funkade bilen men så åkte jag iväg på semester två veckor & helt plötsligt så startar den inte..
Och som sagt vrider man på nyckeln så hör man hur säkringen går sönder & jag har en sån grej man kollar på säkringar så dom funkar så vi har konstaterat att den säkringen går sönder när nyckeln vrids eftersom vi satte in tre fyra nya & alla gick sönder..
Idag ska jag byta pumpen/pumparna & till min upphetsning ser jag att avgassystemet måste plockas ner samt kardanstången med för att kunna få ner tanken & under baksätet finns det två hål men dom är såpass små att det är omöjligt att få ut pumparna den vägen & att skära där är inget alternativ..

Jag undrar om någon har bytt bränslepumparna själv på sin & hur du/ni gjorde, kan läggas till att jag är en mästare på att plocka bort saker men att sätta tillbaka det är jag helt oduglig på så vill veta det enklaste sättet att byta utan att lossa alldeles för många delar runt omkring..

Hoppas på snabbt svar, vill ju verkligen inte lämna in den på BMW & betala flera tusen när jag har allting jag behöver här hos mig.

MVH / Kim

gO
1.407
gOry
335i Touring
Stopp, riv inte ner tanken, ta pumpen från högra inspektionsluckan som du når ifall du lyfter soffan.
Det är bara en pump.
Men innan du plockar ur pumpen så kan du prova att koppla ur den och slå på tändningen självklart med hel säkring i, går säkringen då så är de inte pumpen.

Lyft minuspolen på batteriet innan du tar ur pumpen.
Läs mitt inlägg här Länk
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
bytte på min 330 häromveckan,tänk bara på att få dit packningen kring pumpen riktigt.Plast ringen måste liksom komma ner ordentligt så det snäpper till o tätar ordentligt..
ki
6
kimnilsson
328i -00
porsche 944 -84
Bytte precis pump & nu fungerar allting som det ska!
Tack för det snabba inlägget, det sparade mig flera timmar. Insåg ju inte att det var en flärp som kunde vikas upp, har tagit loss baksätet flera gånger men har inte sett den därför att den smälter väldigt bra in med allt det andra.

Äntligen kan jag köra bil igen :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.