AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.791

Är denna 330XD E91 ett bra köp?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Är ute efter en 330XD som ersättare för min nuvarande VW Golf R32 och härom dagen dök denna bil upp på blocket:

Länk

Den uppfyller mina grundläggande krav (Fyrhjulsdriven, automat, M-paket) och i övrigt är den ju fruktansvärt välutrustad och dessutom i en snygg färg :)

Det enda negativa jag ser är att den är import men om det stämmer att det finns fullständig dokumentation så är det inget absolut hinder.

Vad tycker expertisen om priset och är det någon som vet något om bilen?

Mvh
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Nästan för högt pris om det så hade vart en svensksåld.
Tycker XD liknar mer en crosscountry än en prestandatouring. (hög som ett hus).

Personligen skulle jag aldrig välja till fyrkrafs om jag inte bodde i ett väldigt bergigt och besvärligt område. Automat tycker jag bara förpestar prestanda och bränsleförbrukning.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bara som jämförelse....sålde jag nu i veckan en 330xd touring -08 (vit, 10'mil, panorama,skinn,automat) för 225k. Inget M-paket eller sportstolar.
mvh
Marin
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
sålde min svensksålda 330d´-07 för 1½ år sedan för 220tkr 7500mil svart m-sport
Visa användare
1.981
Thorssa
Fyrhjulsdrift, automat och M-paket är som sagt mina grundläggande krav. Det kryllar inte direkt av objekt på marknaden, just nu är det bara den här och en som gått ca. 9500 mil med mindre utrustning som han begär 250.000 för.

Marin: Skiljer en hel del i pris på de som saknar M-paket om man kikar på blocket och det vill jag som sagt ha. Då känns inte en mellanskillnad på ca. 25.000 helt orimiligt.

Tobba_: Hade din M-paket?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Thorssa:

Marins hade inte M-pkt men den hade Panorama. Om jag minns rätt Panoramatak kostar 30.000:- som tillägg när beställning görs. Det är ungefär lika mycket som M-pkt när den beställs till en ny E90/E91. :)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Den som du länkar till tycker jag är det väldigt bra pris på med tanke på utrustningen. Hade jag letat efter en 330xd hade jag köpt den. Den var mer eller mindre fullutrustad.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Panoramatak kostar 15.500kr nytt och då det är långt fler som letar efter M-paket än taklucka så lär prisskillnaden bli ännu större med åren.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den bilen borde gå att få loss för 240´? Den var rätt välutrustad...

Har läst om andra ägare av 330xdA som har tyckt att den kan dra rätt mycket vid kallstarter och blandad körning:

Länk

Mvh
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
japp den hade m-sport, dock ingen navi soltak osv.. tror den ligger ute på blocket nu, för 199 med 10-11tusen mil på mätaren.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Då är det inte mycket att snacka om. Har man dom kraven är det bara att slanta upp.
Mvh
Marin
sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Jag köpte precis en E91 330i Automat 06 med 8200mil, med i stort sett all utrustning, Navi Professional, aktiv styrning, kurvljus största ljudpaketet, panoramatak osv. Jag gav 220k. Jag tycker att den bilen du länkar till kanske borde gå att få för 240k. Känns som att dieselbilarna står högre i pris. Jag hade samma krav som du när jag letade bil, M-paket, navi och skinn, resten blev bonus typ. Jag hade absolut inte backat på M-paket och navi, resten kanske hade kunnat diskuteras om rätt bil dök upp. Dock så är skinn väldigt fint att ha. Hoppas du hittar vad du söker snart eller åker och köper denna.

/andreas.
Roffa1
Visst, bilen ser riktigt fin ut (på bild) likaså har den en mkt gedigen utr lista.
Men förglöm ej att det handlar om en import som gått över 10.000 mil. (finns ingen gällande motorskadeförsäkring) du betalar själv för allt som går sönder.

Vad det sedan gäller priset så måste väl annonsören skämta;-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Vad är rättpris på den tycker du?
Roffa1
Grodan: Bilen säljs "privat i befintligt skick" utan återköp eller minsta garanti, bara detta faktum sänker bilens försäljningspris till en lägre prisnivå.

Köparen har i detta fallet egen undersökningsplikt både vad det gäller bilens mekaniska skick samt att avverkade mil verkligen stämmer. Det går ej att komma efteråt o klaga.

Vad det sedan gäller priset så vill jag ej sätta någon prislapp på den.
sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Missade faktiskt innan att det rörde sig om en import. Dock så om alla papper är i sin ordning så ser jag ingen anledning till tveksamheter. Du kan ju dessutom se till att få med blockets garanti, då har du hjälp mot en del iafl. Dock så tycker även jag att priset är väl högt om det rör sig om en import.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Roffa, när du skriver skämta uppfattar jag det som att priset är minst 50-60 tusen för mycket. Jag tycker inte att bilens pris är mer än 15-20k för mycket vilket skulle isf vara prutbart.

Det går inte att prissätta denna bil med nån prislista lr sånt, den e ju så mycket utrustad att den som vill ha en liknande kommer att ha svårt att finna många exemplar och därav kanske betalar lite mer än vanligt.

Roffa1
Bilen importerades 2010-09-20 för snart ett år sedan och den är redan till salu. att den endast haft en tidigare ägare gäller endast sedan importen till Sverige. det finns ingen uppgift om antal ägare i Tyskland. Sedan tror jag det är tveksamt att en Tyskimporterad 330d-2007 endast skulle gått 10.000 mil. (mkt tveksamt) Tyskarna kör långt och mycket med sina BMW bilar.

Kolla upp vem som importerat bilen till Sverige så det ej är någon av dessa ökända bilnasare som ofta pillar med km räknaren.
Roffa1
Det vill till att man kör ofta och mycket om det skall uppväga kostnaden för gällande fordonsskatt: 6.166:- fy attan vad dyrt!

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 6.166:-
Visa användare
1.981
Thorssa
Bilen har endast en ägare i Sverige så när han skriver en tidigare ägare så syftar han förstås på antalet ägare i Tyskland. Det är inte direkt den första bilen jag köper så att inte säljes via handlare skiter jag fullständigt i.

Angående miltalen så har min nuvarande R32 gått precis lika mycket och jag tror inte BMW:n kommer gå sönder mer.

Ni som tycker den är för dyr får gärna länka till någon annons med 330XD med automat, M-paket, max 12.000 mil för en mindre penning.
Roffa1
Tidigare hade vi en forummedlem vid namn: Chrille han hade en E90 330xd-2007 och han var grymt besviken över bränsletörsten, vill minnas den drog drygt litern med automat och x-drive.

Kör själv automat (bensinare) och x-drive med den snåla N53 motorn och den vill ha drygt 1,2L per mil. ingen sparbössa;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.