|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Snart är det dags för bromsoljebyte på min B5 -07 och då funderade jag på att byta bromsslangarna till stålomspunna men funderade lite på vilka man ska ha. Bromsarna är ju enligt Autopower från en 760i E65 så måste jag ha bromsslangarna till en E65 eller är det fortfarande samma slangar som sitter på en 550i som bilen är byggd på? När jag lämnar in bilen var tanken att dom ska få byta till en bättre olja också så om ni har några bra tips på vilken man kan ha så får ni gärna dela med er. Mvh | |
|
Bromsvätska beror ju lite på vad man är beredd att betala för den. Och hur "hårt" bilen bromsas, dvs hur varma bromsarna kan tänkas bli. Är inte pengarna någon begränsning så är Castrol SRF är mitt tipps. Torr temp på 310+ och en våt temp på ca 270 vilket innebär att den klarar hög temperatur även när den bär relativt mycket "vatten". Så är man lite lat behöver man inte byta bromsvätska så ofta om man bara ser till värmetåligheten, men man bör byta minst vartannat är åndå eftersom fukten i sig kan göra att bromssystemen "rostar" invändigt. Ett bra budgetalternativ är ATE Super Blue, tål relativt höga temperaturer, mer än väl de temperaturer man kommer upp i vid "inspirerad" körning på vanliga vägar. Så denna är en bra vätska för normal körning och till bråkdelen av priset för Castrol SRF. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.