|
|
|
|---|---|
|
Håller på att lufta kylaren på en e39:s 97:a IA. Har ett skumt fenomen. När man luftar o öppnar luftskruvarna med värmeventilerna öppna så går allting bra. Det tar en stund, termostaten öppnar sig och man står o pytsar i vatten. (Kör endast vatten just nu tills jag får systemet att fungera, sedan fyller jag på med glykol) Nivån blir till sist bra och jag mäter upp till 85-86 grader i expantionskärlet. Man ser tydligt hur vatten "sugs in" i motorn och nytt kommer i toppen på expantionskärlet. Jag kan står med varm bil länge och se hur det fungerar. Nivån är jämn, men går upp o ner när man gasar och när man ser hur vattnet går runt. MEN, när jag stänger värmeventilerna så tar det inte lång stund innan vatten rinner över i expantionskärlet, mer o mer vatten rinner ut, till sist så häftigt att det är på väg att koka o fräsa o man får stänga av bilen. Sedan upprepar man proceduren, med värmeventilerna öppna. det går fin fint till det är dags att sätta på kylan. Åker jag iväg med bilen med värmen på går den som det skall, locket pytsar inte ut någonting, men med värmeventilen stängd (skönt denna varma sommardag) Så börjar det fräsa om locket och det droppar i nederkant av expantionskärlet. Vet inte men får en känsla av att mitt kylarlock är väldigt känsligt. Tål inte alls mkt övertryck innan det börjar pysa om det. Det blir även baksug när bilen svalnar ganska fort. skall det bli så? Med baksug menar jag att den suger in luft när vattnet svalnar. Jag har precis bytt motor på den från en skrot. Komptestad. Det är dock lite olja strimmor i vattnet. det bubblar inte i vattnet, luktar inte avgaser, har ett sådant där leaktest där man mäter surheten i kylarvattnet inget utslag på det. Tror med andra ord (pepper peppar) att topplockpackningen skall vara ok. Men man vet ju aldrig. Oljan kan vara rester (intalar jag mig själv) från bytet, samt att jag hade en brusten topp på gamla motorn. Kontentan alltså. Varför fungerar bilen med värmeventilerna öppna men inte stängda. (hade fattat om det hade varit tvärtom då är det bara luft som skall bort ut värmepaketet med tillhörande slingor) Ett långskott är ju att toppen är paj, ger övertryck som yttrar sig när den går den "lilla" slingan utanför värmepaketet, samt att värmepaketet läcker. Är dock inte blött i kupén vad jag kan känna på mattor etc. Har inte kännt någon glykollukt inne i kupén (även om det nu inte är någon glykol i) Kan värmepaket läcka o kondensera bort vattnet?...hmm oxå ett långskott tycker jag. Eller är det att jag inte får bort luften på den lilla slingan, men den borde väl luftas när värmeventilerna är luftade eller? Förstår inte detta. Hoppas någon har en synpunkt? Luftningsexpert Hasso? Bilen har ny vattenpump, nya drivremmar, ny kylare med kylarlock, ny termostat. Skall säga som jag skrev ovan att kylarlocket undrar jag om det är ok. Det öppnar sig väldigt lätt.....det gamla locket viklet iofs inte heller är bra är tätt o klarar rejält med tryck... tack för hjälp /U | |
| Du ska lufta kylsystemet med bilens front i upphöjt läge. Annars får du aldrig ut all luft. | |
|
Jo det har jag gjort. Har bilen t.o.m. upphissad i en uppförsbacke. Försökte lufta hela dagen igår. Det går bara inte. Antingen är jag helt värdelös följa alla luftningstips, eller så är detta ett fel som jag inte förstår. FYller luftskriven med kall bill tills det rinner över. När jag startar o blien blir varmare o varmare så pyttsar den ur sig vatten ur luftningshålet tills den kokar torrt. Om man sätter ner skruven i hålet så får man ut luft medan vattnet stanna kvar, men då rinner expantionskäårlet över till sist. OBS detta tar en stund, bilen måste bli varmt innan det händer. Förloppet fram tills dess går hur lungt som helst. Ny lyckas jag inte ens lufta bilen med värmeventilerna öppna osm jag lyckades med förut. Nu spelar det ingen roll hur värme ventilenra står, jag kommer till samma problem efter ett tag iaf. Har plockat ner hela kylsystemet o spolar det. Har provat igen men utan resultat. jag kan väl inte ha en trasig topplockspackning på denna motor heller? Eller är det nåt fundamentalt fel på mitt kylssytem som fick min förra motor att spränga toppen, o nu är det problem med detta. Tycker detta är väldigt skumt. Har haft problem med kylning alltid på denna bil. Dels med förra motorn o dels med denna motorn. Det kan ju inte va rätt tycker jag. |
|
| Är vattenpumpen hel? | |
| Jepp den är ny, bytt den i förrgår. | |
|
Börjar misstänka en oljekanal i toppen inte är som de skall. Kommer olja i expantionskärlet, men inga avgaser. Det är uppmätt. När vattnet går den längre slingan via värmepaketet kan den "svälja" luften lite mer än den korts alingan utan värmepaket. Däför yttrar sig problemet, Kan inte se ngt annat. Men det är jätteskumt att det skall vara så. Ny motor som byttes pga en trasig topplockspackning på förra motorn. O så samma problem med denna. Jätteskumt, förstår inte detta. /U |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.