|
|
|
|---|---|
|
Tycker den ser mycket bra ut tycker jag. Har aldrig kört eller ägt en BMW. Hur stor är den om man jämför med V70 - 07? Eller Peugeot 407 -07? Tycker bara att effekten är liten :( Skulle den klara av husvagn på 1500kg? Och går det att skaffa med automatlåda? | |
|
Storleksmässigt ligger den någonstans mellan en V50 och en V70. Jag skulle hellre tittat på en 318d (143hk och 0,45 l/mil blandad körning) eller en 320d (184hk, 0,47 l/mil blandad körning). 2.0 liters motor i alla 3 bilarna. 320d finns i EfficientDynamics edition som har 163hk och drar 0.41 l/mil blandad körning. 318d eller 320d drar inte mycket mer men kommer hålla värdet bättre än en 316d samt att dom är mycket roligare att köra. 318 och 320d går att få med automatlåda, 316 gör inte det. Husvagn ska inte vara ett problem med 318 och 320d :) Jag hade köpt en 320d! |
|
| Har inte kört 3-serie diesel, men utifrån data rek manuell 318d el 320d. I praktiken drar miljödieselbilar ca 5-6 L/100 km, lite mer vintertid beroende på kallstarter. 316d är billigast och det behöver inte betyda sämst 2:a handsvärde. Köp den du trivs med. 316d, 318d samt 320d får alla dra 1600 kg bromsad vagn. | |
|
Ja.316d touring kan fås med mycket utrustning för 255' i stället för 319', Stoor skillnad. Synd om det med automat :( Mina knän är inte riktig ok. Och att lägga ut 360- 400 blir för mycket. Får nog köra min gamla V70-07 ett tag till. p.s. jag fick veta att 316d kan skrämmas till 200hk utan problem. |
|
|
Jopovic: 320d EDE (Efficient Dynamics Edition) är inte godkänd för att dra släp, så den faller ju bort för trådskaparen. kamilenski: Är det en touring du är ute efter? Om du ska ligga och dra en husvagn är automat väldigt skönt att ha. En 318d med automat borde bli en väldigt trevlig dragbil. 318d med Advantage Edition paket ger allt det nödvändiga, som klimatautomatik, sportstolar och xenonstrålkastare, till ett mycket bra pris. Visst går det att trimma en 316d men du förlorar då alla garantier för motor och drivlina. |
|
| Vem trimmar 316d till 200hk "utan problem"? | |
|
Jag har en 318d Touring -11. Drar båt (800kg) och häst (1500kg). Inga större problem men du måste alltid ligga på lägre växel för att den skall orka. Alltså 4ans växel om du konkar runt i 80-85 km/h och då är den inte snål. Tyvärr var inte 320d miljöbil när jag beställde min. Gissar att 316 blir tråkigt trött att dra släp med, annars är den säkert trevlig. /Krister |
|
|
Lustigt om 318d inte orkar dra släp på fyran. Man tycker att den borde orka på femman i alla fall. Jag har dragit en husvagn på 1500 kg (som borde vara som en ladugårdsvägg jmft med ett hästsläp) runt halva Sverige på femman i 85 km/h. Detta med en semesterlastad 320d E46 -01 på 136 hk de senaste två somrarna. Ytterst sällan jag behövde växla ned, gick exempelvis enkelt att köra uppför Hallandsåsen på femman. Och 318d -11 har högre effekt, mer och bättre vrid. Marginellt högre tjänstevikt (318d -11 1560 kg, 320d -01 1540 kg) och marginellt högre utväxling (318d -11 49.74 km/h/1000 rpm, 320d -01 48.22 km/h/1000 rpm, 5:an i bägge exemplen) på E91:an, men motorstyrkan borde ta ut det med marginal. Förmodligen är motorerna extremt snålställda för att klara körcyklarna som ligger till grund för utsläppsklassningen. Vilket slår tillbaka mot andra körförutsättningar. Då kanske man skulle bli besviken på en nyare diesel, iaf som dragbil. Ett incitament för att stanna kvar med bensinsexa, inte så dumt :) |
|
|
Jag förstår inte dig riktigt Janne, du konstaterar att du dragit husvagn med en inte allt för stark dieselbil utan problem men din slutsats verkar vara att en bensinmotor skulle vara bättre? Jag kör inte så ofta med släpvagn men då jag gör det kan jag välja på bensinfemma eller dieselsexa. Effekten skiljer inte så mycket men körningen är mycket mer bekväm med dieselsexan. __________ Mvh Grelle |
|
| krihil, kanske inte är något för dig, testa annars och optimera motorn. Det ökade vridmomentet borde göra gott för bränsleförbrukningen för dig som drar. Då borde det inte vara några problem att ligga på femman. | |
| Bättre med bensinsexa vet jag inte om det är, men det är iaf välljudande och vibrationsfritt. Jag har övervägt en nyare dieselfyra som nästa bil. Men om en modern (läs: Efficient Dynamics) 318dt inte orkar dra vagnen på femman skulle man ju bli lätt besviken, och som krihil skriver här ovanför lär den ju inte vara speciellt snål då. | |
|
EDE får inte ens att ha drag! 316d kan mappas om i GB eller Tyskland eller Polen.l Men det blir som man skriver. No garsnti. O högre soppabruk. O ingen miljöbil = kan sluta med böter. Men det går ;) |
|
|
Jag gissar att BMW optimerat motor o växellåda så den skall bli så snål som möjligt för att klara 120g. När jag kör 70 på femmans växel ligger motorn på 1300rpm, 80 km/h=1500rpm. Jag tog en runda med hästsläpet i morse (utan häst). 85 på femman var väl inga problem men i 80 orkar den inte när det går lite uppför och då får man växla ner. När garantier försvunnit kommer jag seriöst titta på alternativ för att pigga upp bilen lite men det är två år dit:-( Jag har kört farsans 118d med båten bakom, samma erfarenhet. (Sen förstår jag inte vitsen med att EDE inte får ha dragkrok. ) |
|
|
krihil. Hur är bilen att köra? Undrar mest hur lådan uppför sig. Tungväxlat? |
|
|
Det är en trevlig bil att köra. Växellådan är på BMW-vis mjuk och fin, inte alls tungväxlad tycker jag. Det som var ovant i början var att den är så högt växlad men man vänjer sig. Motorn drar ganska bra från 1800 varv. Starkare motor hade varit trevligt men inte nödvändigt. På dubbade vinterdäck var den ganska "slingrig" på asfalt i vintras. Kanske ger med sig när däcken slitits ner ngt eller satsa på bättre däck än mina Hankook. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.