|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad en BMW 318 e46a kostar i försäkring, service samt om reservdelar i allmänhet är dyrare till BMW jämfört med ex. volvo. Är på väg och köpa en men har hört lite om att de är dyra att serva och reparera. Tack på förhand. | |
|
Hej! Har en 318 -99.Har tidigare haft en volvo v40 -99 med 3000mil mindre på mätaren än vad bmwn har.318 modellen upplever iaf jag som väldigt tillförlitlig.Har hunnit byta luftmassemätare,bromsrör,kylare på den.Klarat mej bra med ebay grejer på den.. luftmassemätaren(ebay) 500:- (funkade bra),bromsrör (mekonomen) v.längsgående+bakre ca 600:-,kylare (ebay) 950:-.Alla grejerna bytte jag själv. Volvon hade gått 3000mil mindre.På den byttes bromsok bak som plötsligt började läcka 1500:-,handbromsvajrar rostiga o totalt igensatta (kom ej ihåg vad de kostade),alla bromsrör,området runt tanklocket totalt sönderostat,fel som verkade relaterat till tändn som gjorde att bilen kunde lägga av när som helst tom mitt på motorvägen.Många delar byttes men felet hittades ej,vare sej av mej el verkstad.Volvon var dessutom väldigt upprostad undertill.Fästen till inställn strålkastare sönder.Krävde egentligen byte av bägge strålkastare,men tröttnade o sålde bilfan vid det laget.Bmwn har rost lite v bakskärm,samt nederkanten på v dörr.Min enda upplevelse av Volvo var väldigt dyr o den var inte heller speciellt tillförlitlig att äga/köra.Tycker att det är en väldig myt att Volvo skulle vara så billig,säker o tillförlitlig som alla verka tycka.Är väldigt nöjd med min 318.Drar väldigt lite fr 0.5-0.8.Svårt att jämföra två så olika bilar,men jag kommer inte att välja volvo igen... |
|
|
Hej! Om du menar (118hk) E46 318i så är den vagnen normalt sett inte dyr att äga, men allt beror på vad du menar med dyrt ? Försäkringskostnaderna måste du ringa själv och fråga x-antal försäkringsbolag.. Helst alla du hittar för att jmf kostnader för just dig.. Det som många blir drabbade av är slitna/glappa spindelleder, det kostar en slant. Bilprovningen är väldigt duktiga på att hitta glapp och anmärka på dessa. Ca 6-8' skulle jag tippa på är en normal "debitering" på verkstad för bytena. Gör du det själv(bägge sidor pratar jag om) halverar du kostnaden..ca. Kika i "begagnatguiden" här till vänster för att få en bild på problemområdena INNAN du handlar.. Handlar du "fel" exemplar, då kan jag säga att det kan bli dyrt i slutändan.. Mvh Janne. |
|
|
Tänkte på vad separata delar kostar, om dom är dyrare än till andra bilar och typ ett ca pris på försäkring i en mindre stad? Mvh Gustav |
|
|
Sen kan det ju tilläggas att varken S eller V40 av 99 års modell var några bra bilar. Tvärtom är det nåt skrot imo. Jämför med någon gammal goding som en 940 eller 740 så är garanterat en 318 dyrare bortsett från soppaförbrukningen. /Bellamy |
|
|
Kobee : Ta regnr på en 318 och på någon bil du vill jämföra med och titta på exempelvis Mekonomen. Där kan du ju se priserna direkt. /Bellamy |
|
|
Jag har haft både 318i -00 och 318i facelift och nyare motorn n42. Ingen av de båda var dyr i försäkring och service. Däremot går jag ALDRIG tillbaka till dessa motorer. Själv är jag känslig för minsta "knack" oljud i motor. Försökte med en hel del i bytesvägar (listan kan göras lång) för att få bort störande ljud från motor på bägge bilar men utan att lyckas. Däremot skulle jag hellre satsa på en Bmw med en sexa. Hade en 320i -99 gick som en dröm och la inte ner en enda krona på reservdelar förutom vanlig service och en uppsättning sommardäck. Motorn lät som en klocka! Det var min personliga åsikt och kanske lite off topic men jämför ordentligt och provkör samt lyssna under huven! Mvh |
|
| För att kunna jämföra måste man göra de med samma årsmodeller o samma storleksklasser på bil,annars blir de inte seriöst bara löjligt... | |
|
Här kan du kolla reservdelspriser Länk eller tex Länk och bilda dig en egen uppfattning om du tycker det är dyrt eller billigt. Mvh Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.