AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.211

X5 (E53) hur byta glödlampa (parkeringsljus) fram?

Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Hej!
Har frågor kring byte av glödlampa till parkeringsljuset (angeleyses).
Bilen är en E53, 04:a (facelift) med xenonstrålkastare.
Som jag har förstått så tar man loss hela strålkastaren, men när jag försöker dra ut strålkastaren fastnar den i spolarmunstycket som sitter i stötfångaren.
Så till frågan:
Måste man lossa hela fronten eller kan man lossa spolarmunstyckena på något smidigt vis eller ska man kunna få ut strålkastaren trots munstyckena?
Är det något annat som kan vara tänkvärt när man byter glödlampan?

Eller gör jag kanske på helt fel sätt när jag ska byta glödlampa? (hittar inget om det i instruktionsboken...)

Är det någon här som har vetskap i frågan?
//B

Visa användare
63
328ci
Bmw X5 4,4 -04
Bmw 120DM+ -07
Tjena!

Har samma fråga som dig hur löste du det?

Mvh
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Du tar ut hela strålkastaren, men du måste ta bort den lilla lackade biten som sitter under lyset oxå.
Den sitter i hakad i lyset mot njurarna så man får lirka lite så får du ut alltihoppa även fast spolarmunstyckerna sitter på platts.
Visa användare
63
328ci
Bmw X5 4,4 -04
Bmw 120DM+ -07
ok kanon ska testa tack för hjälpen
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Precis, du behöver endast ta bort locket och sen ser du den.

Sen sitter glödlampan i en ihoplimmad sockel.
Vill du endast byta glödlampan så får man borra lite vid spåren som sitter på foten av sockeln. Använd en liten borr 1,5-2 mm och borra mellan taggarna så släpper den snart. Lampan är 10 W och sitter med bajonetfattning, observera att piggarna på glödlampans sockel sitter mitt mot varandra, tror de kosta 30 kr/st på mekonomen.

//B
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Missade ju att nämna att du sätter ihop det i omvänd ordning och jag använde 2 comp-lim som torkar fort, men har du en limpistol så är ju det lysande. Tar ca 20 min. Lycka till
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Lånar tråden
Har idag varit och lagt handpenning på min x5:à från 04 facelift,
Såg inte ut som att man kunde ta bort något under lyset och enl instruktionsboken behövde man inte plocka ut strålkastaren.
Nån som kan förklara hur jag ska göra?
Vad är det för glödlampa? Enligt BMW en specialare för 250kr och mekonomen en standard för 60kr
Bilen har xenonljus
Vill vara förberedd till nästa vecka är den flyttar in.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag kavlade upp ärmarna och kastade mig på projektet.
Höger sida först.
Tog bort täcklocket enkelt.
Vred loss lamphållaren, den nedre av de två.
Drog loss elsladden
Tre raska kliv till arbetsbänken och konstaterade en korkad konstruktion, lampan sitter med bajonettfattning och går att släppa från hållaren men inte ta bort. Den sitter kvar.
Drog isär hållaren med polygrip efter att jag bänt lite med kniv och skruvmejsel.
Med lampan i fickan iväg till Biltema och köpte ett tvåpack för 45kr istället för 250kr st från BMW.
Återmonterades baklänges, limmade inte ihop hållaren. Tryckte bara ihop den.
Vänster sida fick jag ta bort tre bultar och bända bort hållaren som sitter omvägen annars samma procedur.
20 min och 45kr för bägge sidor

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.