|
|
|
|---|---|
| Har en 330i e46 där framdäcken är mer slitna än bakdäcken och har märkt att bilen känns mer spårkänslig och lite "svajig", framförallt på motorväg sedan jag bytte från vinterdäcken. Misstänker att orsaken är det ojämna slitaget bak/fram, har någon annan liknande erfarenhet? Kanske blir bättre med lägre tryck fram än bak, t ex 2,2 fram och 2,7 bak. Kom gärna med tips och råd. | |
|
Hur breda däck har du? Vilken profil? Har du gjort hjul inställning? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Nej, att däcken är mer slitna fram har inget med saken att göra. Som Clintan säger misstänker jag lite galen toevinkel kanske. Vinterdäcken är mjulka och kanske med högre profil och sväljer felaktigheter. Spårkänsligheten känner du sedan med styvare sommardäck. Vissa däckmönster kan vara bökiga också. | |
|
225 45 17 har jag. Jag har inte gjort någon inställning i samband med hjulbyten, vilka jag genomfört själv de 2 senaste gångerna. Trodde inte det behövdes då detta ställts in tidigare och däcken är ju balanserade.. Vinterdäcken har samma dimension. Kanske har vinkeln hamnat lite fel som ni säger. Har nyss haft bilen inne på bromsrenovering bak och byte av krängningshämmarstag fram. |
|
| Ingenting av det som gjorts vid senaste verkstadsbesöket är något som påverkar hjulinställningen. Det som skulle kunna påverka är slitage på spindelleder och länkarmsbussninger och ev. styrleder. En check att allt är glappfritt och en hjulinställning kan nog göra susen. Har du åkt problemfritt på samma sommardäck tidigare? | |
| jo jag har ju haft tanken på ifall något glapp förekommer, men det bör så inte vara, då den nyligen är väl genomgången och felsökt innan krängningshämmarstagen byttes på båda sidor. Tidigare hade jag glapp på länkarmsbussningar, samtliga är bytta de senaste 2 åren. Är väl bara spindellederna kvar nu typ =) De lär dock inte glappa som sagt.. lurigt, då jag vill ha tillbax de krispiga köregenskaper jag vet finns inbyggt i bilens grundutförande! | |
| Du kör ju med alldeles för lågt lufttryck! Öka till 2.7 fram o 3 i bak så blir det nog bättre. Det rekomenderade som står i dörrstolpen är för lågt! Mvh | |
|
Jag tror inte du är helt fel ute med däckspåret faktiskt... jag satte på nya godyear eagle f1 runt om på min 320 -03 när både fram och backdäck var helt slut... all spårkänslighet försvan vart lixom en ny bil... hadde grova problem med spårkänslighet innan samma dimensioner som du gissar jag... 225 fram och 245 bak.. Kör nu med slitna framdäck på 328 i väntan på nya framdäck och de e samma sak där... det börja spåra direkt när jag satte på dessa däck... mycke bättre köregenskaper med fina däck på e36 och e46... min erfarenhet säger mig att dessa bilar inte trivs med sletna däck fram... Hur slut är dom i fram? |
|
| ja säg runt 2-3 mm från slitagevarnaren kanske..bakdäcken har väl minst dubbelt så mycket kvar. Ett test kunde ju vara att byta plats på fram- och bakdäcken. | |
|
Har du samma dimension bak så kan du ju testa.. men jag skulle personligen köpa nya om det är 2-3mm kvar på en sån prestandabil som man vill kunna åka lite inspererat med ibland... /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.