AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.254

Första bilderna på F30

Sida 42 av 53
Br
59
Braincooler
Porsche Panamera Turbo 2018
332: ja kanske det, men jag hade tidigare en 530:a och körde först med 225:or med 17" fälgar, sedan testade jag 250:or istället på samma 17" och det var en mycket stor skillnad i däckljud fr vägen och inte minst spårkänslighet förstås.

Iaf tycker jag att dessa Continetal 225 18" gör ett superbra jobb - ha flygit fram hela dagen och samtidigt haft supergrepp i kurvorna och fullgasat nästan hela tiden, tyvärr visar det sig att min snittförbrukning unde dagen varit 1.01L/mil - men det kanske är ok med tanke på att jag kört som ett svin :-D
Br
59
Braincooler
Ang BMW connected drive så funkar faktiskt en hel del redan.
Bla kan jag nu googla samt att väderappen funkar finfint. Vad gäller smart phone kompatibilitet så har faktiskt min HTC Sensation fler funktioner integrerade än vad Iphone 4 klarar av. Detta kan tyckas fövånande iom att BMW prioriterar Apple´s telefoner, men förklaringen är den att Apple som bekant blockerar en del access till sina telefoner. Nu väntar jag bara på att BMW remoteappen skall komma till Android..
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
10,1 l/100 km låter som en riktigt bra förbrukning om du har kört hårt. Åker jag ut och kör som ett s-n med min Golf R så drar den lite mer än så...
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Braincooler: Ingen lugn inkörning?

Br
59
Braincooler
Det är sant som du säger DLC, när jag under en hel dag uppnådde 1.01L/mil så körde jag allt annat än lugnt, därför får man nog anse det som riktigt bra. Vet att om jag hade kört min 740 E38 (som drog strax under litern på landsväg) lika intensivt, hade förbrukning landat på 2,5-3 liter/mil.

Stockholm-1: Jaja.. det är klart att jag tar hänsyn till att bilen och motorn är ny, även om BMW själva säger att motorerna redan är inkörda för att inga skador skall kunna ske om nu kunder glömmer/struntar i att ta det lugnt de första hundra milen.

Kanske var en dum formulering med att jag körde som ett "svin" Menade en intensiv och inspirerad körning med mer höga ingångshastigheter i kurvorna, för att bilen är som gjord för det. Sedan har jag ju redan kört snart 100 mil med den och ökar sakta intensiteten i min körning.

Någon som har någon ide om hur länge man bör köra in sin nya kärra innan man kan känna sig helt "fri"?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det viktigaste är att vara nogrann med att varmköra innan du drar på. Sen kan du hålla igen lite med höga varvtal de två första tankarna. Sen är det bar å åk!
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
På mina utombordare som jag har köpt så är det 10 tim som gäller. Och det skiljer väl inte ljusår i konstruktion mellan min Suzuki 4-cylindriga 2-liters motor och den som sitter i samma tillverkares bil, förutom effektuttaget kanske:-).
Men 100 mil tycker jag låter ganska vettigt. Normal blandad körning brukar väl snitta 50km/h och 20tim inkörning är väl inte helt onormalt.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Inkörning 200 mil står det i min instruktionsbok. Kan vara annorlunda på 328 och andra modeller, med lite högre effektuttag. Oljebyte efter 500 mil säger en del, kanske inte relevant längremed dagens precision. En annan grej som kan vara bra är att efterspänna fälgmuttrar efter ca 100 mil (källa Nokian tyres) Jobbigt om hjulen vobblar loss i 180!
Inkörningsfilosofier brukar generera en mängd olika idéer. Det handlar om två olika aspekter, dels att inte förkorta motorns livslängd vilket innebär att följa instruktionerna de 200 första milen, och dels när motorns internfriktion minskat pga inslitning. Det senare tar mycket längre tid, minst 1000 mil på de flesta BMW enligt min uppfattning, men kan kanske ta ännu fler mil i anspråk.

När är då en BMW-motor som bäst? Förr sa man BMW testkörde motorer 10 000 mil, plockade ner och mätte upp dem. De skulle då hålla samma toleranser som de delar som sattes in i nyproduktion i Landshut, dvs ej någon märkbar förslitning. Gör man dock uppåt 2 milj motorer/år så kommer det givietvis ändå att uppstå fel i sällsynta fall. När man tittar på äldre BMW till salu som gått mellan 20 och 40 tusen mil så är bytesmotorer väldigt sällsynta, så totalhaverier hör inte till vanligheterna.

Jag vet att vissa personer inom BMW har föreslagit en motorgaranti upp till 20 000 mil, men mött på kraftigt motstånd då det skulle ofta uppfattas av marknaden som om man hade problem med motorer vilka en presumtiv kund måste lugnas inför när verkligheten är den motsatta. Detta innebär dock inte att alla BMW-motorer är lika bra, vid höga miltal skulle jag nog föredra dubbel vanos tex., men det finns en mängd olika aspekter. Man ska ju inte glömma att många BMW-ägare kör hårt, speciellt M-bilarna av naturliga skäl. Trots detta håller även dessa motorer i regel väldigt bra, men när de går sönder blir det ju lätt orimligt dyrt.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Har BMW löst sina problem med topparna idag? Förr var ju blårök, kokande motorer med krökta toppar som följd standard på BMW.
Nja, man vore inte världsledande premiumtillvekare om det du nämner vore "standard". Föreställningen att så är fallet stämmer givetvis inte, men när man betalat så pass mycket som en BMW kostar har man givetvis all rätt att ställa mycket höga krav. I de få fall BMWs motorer faktiskt går sönder så blir reaktionen av förståeliga skäl kraftig. BMW kunde mycket väl inta en generösare attityd i dessa fall, det skulle man troligen tjäna på. Motståndet mot att vara generösare är delvis baserat på att vissa bilar missköts eller trimmats på de mest horribla sätt och detta vill BMW inte uppmuntra till, men i de fall man kan påvisa att ägaren uppträtt helt korrekt borde inställningen vara en annan. Det blir troligen svårt att avgöra då bilen gått mycket långt och ägs av personer som ofta inte har råd att serva en BMW som man köpt billigt på rätt sätt. Signalen som nybilsförsäljningen ger är ju att allt fler uppfattar BMW som en kvalitetsprodukt vilket i sin tur kanske inte uppmuntrar till någon ökad ödmjukhet från tillverkarens sida.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Braincooler, var säger BMW själva att de kör in motorerna? Vad jag sett från BMW:s produktion så sker tester av motorn, men ingen inkörning.

Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Oavsätt vad du skriver 332 så var faktist så fallet när jag började åka BMW för drygt 20 år sedan. Även i begynnelsen när Janne startade mailinglistan på BMWpower som det hette på den tiden så var vi många som hade problemen som jag beskrev. Och den som har ett enda litet uns av intresse av motorer vet hur ett långt topplock (som en rak 6-cylindrig motor har) beter sig när det går varmt.
Nåväl, det är en annan diskussion.

Hade varit intressant att veta hur processen går till när en tillverkare "kör in" en motor? Är det verkligen kostnadseffektivt att göra detta? Jag har svårt att tänka mig att den ekvationen verkligen går ihop kontra garantiåtgärd emot kund som lyckas köra sönder motorn pga. utebliven inkörning.
För att inte bilen ska räknas som begagnad så måste isf. motorn köras i motorrigg innan montering med allt vad det innebär. Jag tycker det låter overkill, men kan nån överbevisa mig så..
Även om det förekom personer med problem på mailinglistan för 20 år sedan så fanns det inte något generellt topplocksproblem varken då eller vid någon annan tidpunkt vad avser BMWs sexor. Det innebär inte att jag reservationslöst menar att alla BMW-motorer alltid varit helt perfekta i alla avseenden, inget bilmärke kan på allvar göra anspråk på något sådant.

BMW har snarare varit anklagade för att vara lite konservativa, kanske rent av fega, i sin motorutveckling då de inte tagit upp allt nytänkande lika snabbt som vissa andra. Man experimenterade länge med motorblock i lättmetall redan på 30-talet som inte höll måttet vilket gjorde att man inväntade den rätta lösningen. V8or och V12or tog enormt lång tid att utveckla så att dessa höll måttet, liksom dubbla överliggande kamaxlar vilka man också började konstruera redan på 30-talet i M318-motorn. Inte förrän på 70-talet kom denna konstruktion i liten skala för att sedan införas på 80- och 90-talet osv. Även överladdning har man varit väldigt långsam med att använda sig av. Detta berodde inte på att man inte alls behärkskade tekniken utan på att man inte var nöjd med de lösningar som då förekom inom industrin, inkluderande sig själva.

Jag tror allmänt sett det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att ta avstånd från BMW pga "dåliga motorer".

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tomas. Jag tror du är någonting på spåren...

Klart nån säljare kan påstå att motorerna körs in, men det är ju inte samma sak som att motorerna görs det.

Från en produktionsvideo jag sett nyligen så testar de motorn i ett så kallat kalltest. Ingen bensin/diesel används utan det är en elmotor som driver motorn och då testas mekaniken, tändning, sensorer och elektronik. Det skulle kunna vara detta test som blandats ihop med inkörning.

Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
332>Som sagt en annan diskussion, men eftersom du envisas. Ett tips! Läs igenom den eminenta köpguiden som finns här på AP. Där står en hel del om fläktkopplingen av viscotyp och vad som hände med topplocket när fläktkopplingen hade fått några mil bakom sig. Och JA, detta var ett generellt fel. Precis samma med dom kända silentblocken i bakvagnen, hardyskivan på kardanaxeln osv. Och dessa saker har inget med trimmade bilar eller Biltemaolja att göra! Och för 20 år sedan fanns inte mailinglistan (forumets föregångare), men för 15 år sedan dock;-)

Grelle> Det låter som en spännande metod som man gärna skulle veta mer om.
Tror det handlar om ett semantiskt missförstånd i form av att säljaren säger att "BMW-motorerna behöver strängt taget inte köras in längre". Detta påstående är grundat på produktionstoleranser och inte på att "alla motorer körs in på fabrik"! Det senare skulle bli alldeles för dyrt och omständligt, kalltesten är något helt annat beskrevs ovan.

När det gäller motorfel måste man givetvis redovisa hur frekvent och vid vilka miltal felen uppstått. Jag vill inte alls påstå, vilket jag även tog upp ovan, att BMWs motorer aldrig kan gå sönder, men man måste ha en omfattande och komplett bild av dessa fenomen för att påstå att något är "standard". Jag har set en hel del av BMWs statistik och hävdar att deras motorer är alldeles utmärkta vilket även är den allmänna uppfattningen i branschen. När man skapar ett forum som fungerar som "rådgivningskälla" när saker går sönder på ofta äldre bilar kan man ju lätt få uppfattningen att de flesta bilar står havererade här och där, men så ser ju inte verkligheten ut i sin helhet.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag har dålig kunskap i BMWs äldre motorer, men jag skulle vilja påstå att man, när det gäller bensin6or, varit klassledande konstruktionsmässigt ända sedan M50 introducerades för strax över 20 år sedan. Och då menar jag inte som att den kan gå utan olja, som Volvos gamla B-motorer, utan att de, trots (eller kanske snarare tack vare) sin höga tekniska nivå är väldigt slitstarka.

Nu hamnade vi rejält OT
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
332> Jag tror vi upplever ett semantiskt missförstånd beträffande begreppet "standardfel". Ett begrepp kan ofta ha olika betydelse för olika individer. Begagnatguiden här på AP använder begreppet "generella typfel", det kanske passar dig bättre? Alla dom sakerna som jag räknat upp anser iaf. AP är typiska generella typfel, dvs. något som är frekvent förekommande.
Du pratar om statistik från BMW. Hur många tror du vänder sig till en aukt. BMW-verkstad för att åtgärda ett "typfel" på en bil där garantin löpt ut när man kan byta tex. ett topplock för halva priset hos en annan verkstad? En verkstad som inte påverkar BMW's statistik. En statistik som BMW för övrigt kan hålla väldigt fin genom att ha fri service under garantitiden och på så sätt åtgärda bilar i det dolda utan att statistiken påverkas.
Jag vill på intet sätt hävda att BMW's motorer är varken sämre eller bättre än medelbilen. Jag ställde en sidospårsfråga beträffande "generella typfel" (om uttrycket nu passar) som äldre BMW's har haft och undrade om dessa fanns kvar. Men svaret fanns uppenbarligen inte bland trådläsarna så det får bli i en annan tråd.

Nu vill jag gärna veta mer om inkörningsprocessen som Grelle skrev om.
Br
59
Braincooler
Hmm.. ja det var faktiskt BMW:s säljare som berättade för mig att motorerna redan är "någorlunda" inkörda, men självklart ska jag följa upp det och konfrontera vad denna säljare menade.

Annars gillar jag DLC:s kommentar: Låt motorn alltid gå varm innan du varvar allt för mycket, ta det lugnt ett par tankar och sedan är det bare o gase :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.