AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.987

Hur ska en Z4 vara servad?

Var idag och tittade på ännu en Z4. Den var fin om än lite dyr. Funderar en smula över bilens servicebok. Boken hade tre stämplar, vid ca 2500, 5000 och 7000 mil. På första och sista var "Motoröl" ikryssat med Ja, övrigt negerades. Vid servicen i mitten var "Motoröl" och "Bremsflüssigkeit" ikryssade. Bilen har nu gått strax under 10k mil. Här på forumet talas mycket om Inspektion I och II. Jag tolkar det som att ovannämnda tre är typ I-inspektioner, men att bilen vid 10 000 mil skall genomgå en Inspektion II....är det korrekt, eller misstar jag mig?
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Normalt serviceintervall är 2500 liter bränsle, vilket alltså ger att om bilen drar 1 lit/mil så är det 2500 mil mellan servicarna. Ordningen är:

Oljebyte - Inspection 1 - Oljebyte - Inspection 2

Bilen i fråga är alltså korrekt servad och nästa service är inspektion 2. Sannolikt kommer den behöva gå in på service runt 9500 mil.

-------
//Lövet
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Nja, Lövets redogörelse för serviceintervallen är viserligen helt korrekt.
Men om "rätt ska vara rätt" borde objektet rätteligen fått en insp.I vid 5000 mil och inte "bara" en oljeservice...

(NB. Bromsvätskebyte har sitt eget serviceintervall).

16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kollade denna tråd för att försöka se vad Inspection1 innehåller förutom oljebytet och det är ju bara kontroller + mikrofilter? Länk

-------
//Lövet
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Det står väl i serviceboken vad som ska göras? Dessutom om den har behovsstyrd service gäller väl inte Insp 1 och 2?

Det är ju inte heller säkert att alla gjorda servicar finns med i boken. Du kanske kan få en nyckelutläsning?
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Z4 har inte behovsstyrd service. Inte heller står det i serviceboken vad som ska göras. Det finns bara kryssrutor för Oljeservice, Inspektion1, Inspektion2 och Bromsvätska.

-------
//Lövet
br
10
brosa
318i 04
Z4 3.0 -03
Min Z4 från -03 har behovstyrda seviceintervaller. Det står även i serviceboken vad som ingår i resp. service. Tydligen olika mellan olika Z4:or?

16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vad menar du med behovsstyrd?

Du har en väldigt ovanlig Z4 om den inte följer Oljeservice, Inspektion1, Oljeservice, Inspektion2 med bromsvätskebyten på separat intervall.

-------
//Lövet
br
10
brosa
318i 04
Z4 3.0 -03
Att den inte ska servas med ett fast km intervall mellan servicarna utan att den ska servas med intervalll beroende på hur den körs...används. Ordningen på servicarna är som du räknar upp.

16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Okay, det är dock inte behovsstyrd service. Behovsstyrd service är att det inte finns något fast innehåll i servicarna utan bilen säger till själv vad som behöver bytas. Finns exempelvis på E60 och nyare BMW.

Det du beskriver är relaterat till intervallen och ja, då är vi överens om hur en Z4 beter sig. 2500 liter bensin mellan servicarna är det den använder för att räkna ner.

-------
//Lövet
br
10
brosa
318i 04
Z4 3.0 -03
Okidoki. Då är jag med. Men vad som resp. service innehåller finns i boken.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.