|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ställde in den efter kylarbbyte nu startar den inte,har fått igång den en gång då ruskar den och skjuter nu är den helt död | |
| Var ute förrut och körde på starten,tog sen bort ett stift som var snustorrt kan det vara pumpen | |
| kör startgas in i luftburken så ser ju om de e soppa brist | |
| Nu startade den går 2-3 min sen rycker den till och stannar omöjlig att starta igen | |
| Ge mig lite ideer om var jag ska börja leta | |
| Så där var det på min bil då soppa pumpen började ge sig. | |
| Har ju redan skrivit va du ska göra | |
| Den startade ju igår men dör efter några minuter | |
| en pump kan bete sig så när den e på g o lämna in.. men ryck upp luftfiltret o spraya in startgas i snorkeln där samtidigt någon vrider på nyckeln. enklaste sättet o se om de e soppa brist. sen återstår o felsöka om de e pump eller relä mm,mm. men detta e en bra början | |
| Eller varför inte bara felsöka pumpen direkt istället för att labba med knallgas? | |
|
därför de tar 1 minut o testa me gas |
|
| relät har jag skiftat så det är ok då gäller det att få bort det fö.....e baksätet | |
| ryck som en galning | |
| Du menar att det bara är att rycka inga skruvar att lossa | |
|
är de sedan e de bara rycka på båda sidor mittför sittbrunnen |
|
| Ron: startgas utesluter inte bensinpumpen... | |
| givetvis inte som ja skrev. men du får ju liten hum om de kommer fram bränsle eller inte. sen varför de inte kommer fram bränsle e en helt annan femma. men du kanske skulle komma me lite tips till killen som har problem. istället för o kritisera mina förslag. sånt gör man på zatzy :) | |
|
Ja jag tror startgas även tillhör det forumet också! Till att börja med ska du lyssna efter soppapumpen, den ska hoppa igång när du vrider nyckeln till tändningsläget men den går bara en kort stund. De andra man ska göra är att lokalisera reläet för pumpen i säkringsboxen, känna och höra ifall de klickar, testa med ett annat/byt plats ifall de finns flera lika för att utesluta det. (detta är redan gjort så jag skulle gå på pumpen direkt) Efter detta lyfter du på soffan som redan är sagt, skruvar upp locket, jag fick min pump att hoppa igång genom att knacka på locket, testa detta medans någon försöker starta bilen. Har du en spänningsprovare/multimeter så använd den och mät på kontakten, den med tjockare kablar är till pumpen den andra är till nivåmätaren. Mät medans du slår till tändningsläget, ingen spänning = fel på matningen till pumpen. Länk |
|
| Nu har jag ryckt sönder barnstolarna ska man fortsätta eller är det något som man måste lossa | |
|
Startgas är absolut inget man rekommenderar till nyare bilar med luftmassemätare, variabla insug och spjäll osv. Det kan kosta ett massivt ras om man skjuter sönder dessa delar, som bekant är ju lite bakslag och knallar i kanalerna vanligt när man sprejar eter i insuget. Man kan dusta lite gas utanpå insug och gummibälgar i felsökningssyfte vid misstanke om tjuvluft osv, men inte som starthjälp. I tråden ovan pekar mycket på en defekt bränslepump, och felsökningstipsen ovan med att lyssna på pumpen osv stämmer bra. Sitsen till baksätet lossas genom att ta tag i framkanten med båda händerna och rycka kraftigt rakt upp. Inget att lossa innan osv, men det krävs ett bestämt ryck. FP |
|
| Har fått bort sätet hör att pumpen går när man slår på tändningen men den vill inte starta ändå stiften är torra får tydligen ingen bensin ändå kan pumpen vara kass ändå fast man hör den | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.