AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.366

Förb***ade dj***a lastbilschaufförer!

Sida 9 av 14
STENFELT: Du får helt enkelt finna dig i att framförvarande fordon håller en lägre hastighet. Det är fullt tillåtet att hålla en lägre hastighet än gällande hastighetsbegränsning. Samtidigt har du inte mer rätt att använda vägen än dina medtrafikanter, oavsett vilket fordon de framför.
Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på dina argument; att ligga för nära framförvarande fordon och pressa/stressa föraren är oacceptabelt. Har du otur tröttnar föraren och sänker hastigheten drastiskt för att reta dig och sedan ökar samme person sin hastighet och gör om förfarandet om du gör om förfarandet. Vem skulle du klaga hos då, Polisen? Och vad ska du säga, att framförvarande fordon sänker hastigheten när du ligger alldeles på tok för nära?
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
OM du hade läst mina tidigare inlägg noggrant så hade du sett att jag skrev att det inte är o.k att ligga för nära.Det är klart som korvspad att det inte finns något att göra om de framför mig kör för sakta men jag förstår fortfarande inte att det tycks o.k att bilar ligger för nära mitt arsle men det kanske är skillnad.Avstånd som avstånd.Kom också då ihåg att det är jag som avgör om jag ska gå ut på vägrenen eller ej.Titta i backspegeln ser du att det är kö bakom dig stanna och släpp om,det här med avstånd är inte det enda problemet i trafiken.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Ang. blinkers i cirkulationsplatser är det korrekt att man inte behöver blinka förrän du ska ur rondellen men se då till att placera fordonet rätt så undviks många missförstånd.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Chris87: ja vet. men blinkade ju först så de missvisade ju en del.. sen brukar jag och många andra visa vart de avser köra ut för att få ett bättre flöde genom rondellen.
M.A.O ska man vänster, blinkar man vänster tills man kört föbi sista utfarten, där blinkar man höger.

rondellerna blir inte lika packade då folk "måste" stanna i onödan.

BMW ownz
STENFELT: Nä det är inte acceptabelt om bakomvarande fordon ligger för nära dig. Jag skriver ju fordon, vilket innefattar alla typer av fordon: personbilar, lastbilar, bussar med fler.

Om du själv inte tycker det är acceptabelt, varför gör du det då? Personligen tycker jag sådan scenarion är komiska eftersom det är en motsägelse.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Återigen:vid te.x en nedförsbacke så rullar jag ifatt ett annat fordon kanske kommer lite för nära det beror ju på vad den framförvarande anser.Jag tycker att det är o.k sedan ökar jag succesivt avståndet tills jag tycker att det är acceptabelt,jag vet ju fortfarande inte vad den framför tycker men säg c:a 75-100 m. samma visa upprepar sig vid nästa nedförsbacke.Utifrån mitt perspktiv så funkar detta,det nyttar inget till att "pressa" andra det sinkar en bara i slutändan men ibland kommer du lite nära avsiktligt eller ej.Samtidigt kan jag ju inte svara för alla chaffisar där ute,det finns många sopprötter,tro mig.Det jag försöker säga är att det kan vara lika farligt att köra för sakta som det är att köra för fort.Har sett båda delar tillräckligt ofta.
STENFELT: Jag förstår dig helt och hållet. Samma händer i nedförsbackar om jag drar ett tyngre släp, men jag väljer att växla ner för att få ökad motorbroms så jag inte kommer för nära framförvarande och vid behov använder jag även fotbromsen.
Det jag menar är att det finns många alternativ för att förhindra att komma för nära framförvarande. Även om jag varken har lastbilskörkort eller har kört en tung lastbil så vet jag att ni har flera olika möjligheter för att göra samma sak. För jag har sett lastbilschaufförer med långtradare som har varit bra på att hålla avstånd och aldrig rullat nära i nedförsbackar.

Vad gäller sopprötter finns det alla olika slag av dem, även personbilister och busschaufförer med fler.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är ju lite svårt att skriva avståndet i sekunder när det precis blivit tvåsiffrigt meterantal. Men vi säger att det går i 70, då är avståndet ungefär en halv sekund...
Hur många hinner reagera och börja bromsa på den tiden?

///BMW - Was sonst!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Varför har vissa chafförer en dum ide att tända backljuset när man kör om? Det är bara en jävla ide och rent ut sagt idioti att göra en sådan grej!
Någon som känner igen sig om ett sådant betende ?

/Pelle
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
@Stenfelt: "Hur många olyckor har ni hört talas om där en tradare har kört på en bil bakifrån?"

Det hände ju en svår olycka bara härom dagen. Personbilen var intryckt till baksätet.
Googla lite så ser du att det är mycket vanligare än du tror, att lastbilar brakar in i bakänden på andra bilar.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det som är mest skrattretande att NI inte reagerar på samma sätt på personbilarnas förare...
Kan detta bero på att det finns 10-20 gånger fler personbilar än lastbilar o bussar så pb-bilarnas misstag o "felaktig" beteende är 10-20 gånger vanligare?
Bara för att man är yrkeschaufför (eller förare i många fall) innebär det inte att man är en superhjälte som gör allt alltid rätt.
Kan inte komma på när jag hade senast en "konflikt" i trafiken med en lastbil eller bus.
Däremot personbil är det nåt jämt! Senast var det en pb-bil som skulle om en pb-bil med mötande lb-bil på en vanlig 6m brett väg!
Alla var tvungna tvärnita bara för att han skulle svänga av 2km längre bort...
Har aldrig sett en lb eller bus göra så....

Frrla: "fick senare reda på att han hade färg med sig som la sig fint i skåpet :("
Inte dit fel, ALL gods SKALL vara säkrad!

På tal om blinkers i rondeller - det är inget måste men det underlättar mer än vad många tror!

Vissa (som min fru) tycker: "hellre en lastbil i röven än en stressad förälder" ;)
Kan hålla med! Man sitter ju 2-3m över marken så man ser betydligt mer än den stackaren 5m framför! ;)

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Grabber: nu vet jag inte om lasten var säkrad. men även om den va det kan ju burkar osv glida isär. ofta är de dåligt ihop-plastade och går inte att spänna fast riktigt hur man än gör.....

har lastat färg några gånger och då har jag använt skivor, spännband och stöttor som extra stöd. å de har säkert inte alla tillgång till jämt.

BMW ownz
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Grabber nu vet jag inte om du har upptäckt det men ett lastbilsekipage kan väga ~50 gånger mer än en liten personbil. Det blir en hel del mer att bromsa ner. Vad har du för bromssträcka från 80 till 0 med fullast? Vad har en personbil?
Bara för att ni sitter högt och ser över de andra så är väl det ingen ursäkt för att ligga nära.
Sen är det väl ingen som har sagt att det inte händer med personbilar?

///BMW - Was sonst!
Förare som ligger alldeles för nära framförvarande är inget ovanligt, gäller alla kategorier och fordonstyper, och det är ett jäkla ofog. Klart att man ser och märker av problemet mest med pb, dessa är ju i stor majoritet, men felet förekommer hos alla.
Att blinka vänster innan man kommer fram till cirkulationsplats kan underlätta/informera andra fordon i enstaka fall, men mycket oftare tolkas det fel eller kan ställa till problem i stället enligt min erfarenhet. Detta beror mest på att de byggs så himla olika i vårt land, medan man mycket mera konsekvent gör dem mera lika i många andra länder. Bara det här med att ibland bygga över själva rondellen med sten, träd eller annat i vissa fall, eller göra påfarterna i tangentens riktning eller i vinkel mot cirkulationen. Tänk om man kunde bestämma sig för någorlunda enhetliga cirkulationsplatser..
Utan att bygga en ny "rondelltråd", det finns redan några.. men försök se en cirkulationsplats som vad i själva verket är: En svängande enkelriktad gata med en eller två filer där alla avfarter är åt höger. Det är ju inte så svårt eller hur, och varför blinka vänster när man skall köra både på och av den enkelriktade gatan åt höger..?
Självklart för att visa de väntande bilisterna i förväg vart man skall säger man då.. visst i idealiska fall där det är full sikt åt alla håll och inget i vägen som skymmer, vilket det sällan är. De enda som ser blinkandet till 100% är bakomvarande som inte varken skall eller kan dra nytta av detta, det blir mest fel eftersom blinkern oftast slår av när man vrider ratten åt höger vid infarten osv. Blinka hellre i god tid vid filbyte eller avfart, inte samtidigt som ratten vrids..

FP
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Det är klart att det förekommer olyckor där lastbilar kör in i personbilar men de är ju knappast vanliga.Ang. bromssträckor så vet jag inte exakt antal meter men du får tänka på att de flesta tradare har sju axlar vilket innebär 14 bromssivor där varje skiva är mångdubbelt större än en personbils,dessutom är de flesta idag utrustade med retarder vilket i scanias fall innebär en bromskapacitet på 880 hk.Jag fick ny bil med skivor runt om förra året som är betydligt bättre ur bromssynpunkt.Sedan spelar vikten naturligtvis in,det jag försöker säga är att bromsarna blir allt effektivare,sedan vet ju du inte om det kommer en lastbil med skåp bakifrån hur mycket last den har.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Pelle Persson:prova att blända av till halvljus nästa gång så ska du se att du slipper backljusen.Mina speglar är stora och jag får allt ljus i ögonen,samma gäller med helljusblink vid omkörning de allra flesta har koll i speglarna och ser att det kommer ut en och vill om.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Så du tycker att jag ska ha kol på hur mycket last bilen bakom mig har? Eller ska jag anta att bilen är tom eller full? I vilket som helst av fallen är det inte mycket jag kan göra åt saken eller hur?
Hur effektiva bromsar har ett tåg? Jag antar att de är effektivare än en lastbils men de kräver ändå kilometrar för att stanna. Som jämförelse då...

///BMW - Was sonst!
Ja, varför envisas en del (ganska många känns det som) att blinka med helljuset när de skall köra om? Ofta upprepade blinkningar. Mycket irriterande.
Kan bero på olika "kultur", dvs vad man fått lära sig, hur länge man haft körkort, vilken (livs)erfarenhet man har i trafiken osv.
Både ljus och ljudtuta har använts vid omkörning och lärts ut i körskolorna genom åren.
Håller med om att det kan finnas fall där det kan vara irriterande, men mestadels då när den omkörande först legat max 5 meter bakom istf att lägga sig på rätt avstånd och kunna se både till vänster och höger om den framförvarande, om det är fritt framåt osv.
En bortglömd konst idag verkar det som, man ser de mest hårresande fall ute i trafiken , bilar som vräker sig ut utan koll, får möte och måste knö in sig igen osv.
För signalerades det, främst med ljuset, vid omkörning utan att någon irriterade sig på detta, nu tolkas det som "ur vägen, jag skall fram". Rätt märkligt eller hur?

FP
STENFELT: Jag tror du missat en väsentlig sak i ditt argument, nämligen fysikens lagar. Det spelar inte så stor roll hur bra bromsar du har, det är fortfarande hjulens friktion och fysikens lagar som avgör bromssträckan. Vad du än säger så gäller detta, detta är enkel fysik som alla får lära sig i högstadiet/gymnasiet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.