AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
34.367

Förb***ade dj***a lastbilschaufförer!

Sida 8 av 14
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Chris87: Så väldigt nära kollision var det inte, utan bilen hinner bromsa mjukt. Bussföraren bryter mot väjningsplikten, men det ser inte ut som en medveten trängning. Vid rusningstrafik skulle inte en buss eller lastbil hinna ut i en rondell, så länge bilförarna sitter och stallar på 4000 rpm och kliver av kopplingen i varje liten lucka. Man måste kunna acceptera tunga fordons masströghet och komma ner lite i deras tempo när man samspelar både 1-tons och 60-tonsekipage i trafiken. Du kommer troligen att tagga ner och acceptera det du med när du är torr bakom öronen ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anders-72. Att styrka ett påstående med ålder är i mina ögon mer att erkänna sin egen brist på argument än något annat.

Om man med åldern blir så vis så borde man kunna styrka sina argument med fakta och inte med annan irrelevant information.

T.ex. så gjorde du det med det du skrev innan sista meningen, men med den tycker jag du sänkte ditt eget inlägg. (Ja, jag såg smileyn)

Anders-72
525i Touring -01
Ålder i år räknat och mognad är väl inget som behöver gå hand i hand, men faktum är att många lär sig med åren att acceptera och förstå andras sits. (t.ex. att det är svårt att hänga med i personbilstempo i ett tungt fordon) Jag skulle även säga att jag själv blivit bättre på att förstå andra såväl i trafiken som i annat och det är en process som fortgår än, trots att jag ligger kring 40-strecket. Förstår om du tog illa upp, men visa att du är mogen för din ålder så kan jag vara förstående och tycka det är starkt.
Om jag i rondellen i filmklippet skulle se en 60-tonnare närma sig i svagt motlut och moddigt väglag skulle jag t.o.m. kunna blinka med helljuset och stanna för att släppa in lastbilen om det inte ligger på bakom. Det är inget besvär jämfört med att t.ex. bli stående i en rondellpåfart med bilar bakom och tvingas backa en dolly-trailer mot trafiken.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har svårt att tro att jag kommer förstå och acceptera en 60-tonnare tre meter bakom min bil oavsett hur torr bakom öronen jag blir.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anders-72. Jag tog inte ställning i frågan, om bussen gjorde rätt eller fel, jag anmärkte endast på din argumentationsteknik som jag tyckte hade förbättringspotential.

Nu kan du visa att även gamla hundar kan lära sig sitta och fortsätta stödja dina argument med fakta, som du gjort, men undvika dryga slutkommentarer! =)

I trådens fråga så är min inställning samma som jag deklarerade på första sidan, att min bild av den tunga trafiken är mer positiv än negativ. Tycker det är generellt mer hjälpsamma och håller avstånd bättre än personbilstrafikens medel, men jag poängterade också att jag kan ha haft tur med de långtradarchaufförer jag mött.

Frassemannen
BMW 523 -07
Alla gör fel, bara att inse....fast alla är inte yrkesförare utan bara amatörer så lite bättre borde proffsen kunna köra tycker man, eller?
Men håller med Grabber till viss del: Hellre en halvtimme för sent än 25 år för tidigt : )

Frasse
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det ska man nog inte acceptera annat än när det går under 15 km/h vid trafikljus och likn. Men man kan ju vara behjälplig att kanske inte bromsa ned ett tungt fordon innan ett motlut i dåligt väglag eller så, även om det är fel att ligga för tätt bakom.
Jesper von Wowern
Rondellbussen gjorde fel men inte så att det var någon större olycksrisk. För en timme sedan kom jag i en rondell i Malmö och en person bil gjorde precis som bussen framför mig, inga större problem, bara att bromsa lite. Det som däremot kändes lite fel var att lastbilen som kom bakom honom också trängde sig ut. Jag tänkte att han kanske inte såg mig (hellrot med xenonlampor) så jag bippade på tutknappen. Inget tuut, bara bipp. Då stannade han sin lastbil mitt i rondellen. Mycket trafik som fick stå och vänta. Efter c:a 15 sekunder öppnade han dörren och hängde sig ut. Av hans kroppsspråk och gester förstod jag att han tyckte att jag skulle komma bort till honom så att han kunde döda mig. Förmodligen insåg han att alla som nu stod och köade eftersom han parkerat en lastbil mitt i en rondell inte skulle stå och vänta godmodigt hur länge som helst, så han ålade in sig i hytten igen och körde vidare.
Det finns många som borde lämna ifrån sig sitt körkort och bo i en grotta, folk som kör om på fel sida, kör utan ljuddämpare om nätterna, håller alldeses för hög hastighet, kör mot rött ljus, prejar folk som "ligger i vägen"... Det som egentligen är mest skrämmande är att dessa märkliga individer bara får fortsätta och dessutom tycks bli fler och fler samt att de verkar anse att hederligt folk runtomkring dem skall anpassa sig till deras Vilda-Västern-modell. Vårt samhälle är i utförsbacke.

/Jesper von Wowern
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En hel del klagande på den svenska trafik vet.
Vilken tur att vi inte har franskt, spanskt eller ryskt kör kultur här för då skulle många utskrattade! :)

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
EDIT: ...skulle bli utskrattade.

BMW - Beroende Med Wilja
Jesper von Wowern: WORD!
Anders-72: Jag ser inte vad min ålder har att göra med det som busschauffören gjorde.

Jag har stannat och släppt fram tung trafik vintertid när det är moddigt på vägarna i och kring Göteborg om jag kunnat göra det utan att hindra annan trafik, men att enbart köra rakt ut är i mina ögon oacceptabelt oavsett vem och vad som gör det.
Om jag skulle ha en lastbil bakom mig vid dåligt vinterväglag kommer jag inte för det bara köra rakt ut i en cirkulationsplats eller korsning för att bakomvarande tunga fordon inte vill stanna. Tvingas jag stanna så gör jag det oavsett om det skulle drabba bakomvarande. Jag är inte villig att bryta mot lagar. Men visst, kan jag hjälpa till utan att hindra andra gör jag det oavsett om det gäller en annan personbil, lastbil eller buss.
Ett hett tips när ni blir omkörda av bussar/lastbilar långt över hastighetsgränserna är att ringa åkeriet alt. bussbolaget, det här säger jag själv som chaffis med bil med stripning, det finns inget en åkare hatar som att få betala pengar i onödan, och köra för fort är alltid i onödan.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Till alla er som verkar ha järnkoll på hur nära bakomvarande fordon ligger,har ni stannat och mätt avståndet? Det ser närmare ut än det verkar och blir ni lika irriterade om en personbil ligger lika nära? Hur många olyckor har ni hört talas om där en tradare har kört på en bil bakifrån? Det är aldrig o.k att ligga för nära men trots det sker det ibland,det var ngn. som skrev att det inte gjorde ont i mig som kör lastbilen om ngn. kör på mig bakifrån men det medför så mycket annat.Tappad tid, stillestånd på verkstad etc.och har man ingen digital färdskrivare som är obeveklig vet man inte vad stress i trfiken är.5 min för lång körtid betyder åtskilliga tkr. i böter,detta är inget försvar för att ligga med för korta avstånd men det är lite trist att det gnälls när man inte vet hur den andra sidan har det.Jag kör ett specialbygge som kräver lite extra utrymme i korsningar och liknande så jag är ganska van att tänka åt bilisterna också.Kom ihåg när ni har läst färdigt detta att jag inte försvarar för korta avstånd jag har själv legat för nära ibland men försöker att tänka på det.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja råka hindra en fullastad lastbil utan släp tvärnita för mig i en rondell i somras. märkte inte själv att jag klämt ur blinkers (vänster) i en rondell där jag skulle vänster. så lastbilen som skulle in fick så lov att stanna annars hade de smulle rejält.
kunde gått riktigt illa. antar att både han och jag var lika stressade.

fick senare reda på att han hade färg med sig som la sig fint i skåpet :(

så kör försiktigt i trafiken och visa hänsyn till era medtrafikanter!

ps. intressant tråd fö :)

BMW ownz
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Stenfelt: Jag tror att jag ska testa ditt förslag nästa gång så får vi se hur glad han bakom blir.
Grejen är ju den att tycker man att en lastbil eller bil för den delen ligger fem, tio eller 15 meter bakom så spelar ju inte det någon roll. Det är för nära i vilket fall.
Du tjänar inte ens en sekund på att ligga nära framförvarande och varför ska era arbetsförhållanden gå ut över andra?

///BMW - Was sonst!
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Jag menar inte att mina arbetsförhållanden ska gå ut över andra men du vet ju å andra sidan inte alltid i vilken situation dina medtrafikanter befinner sig eller hur? Vad är ett rimligt avstånd för dig då? 100m? Allt är relativt och om du läste mitt förra inlägg ordentligt så skrev jag att det inte är o.k att ligga för nära.Jag vet att man inte tjänar tid på att ligga för nära det man tjänar td på är vilken snittfart man kan ha,således brukar det vara lagom för mig vid c:a 82 km/h. Men då kommer vi tillbaka till grundproblemet om jag håller den farten och kommer ifatt bilar som enligt mina instrument håller c:a 75 km/h på 90-väg för det är där det sker,vad göra?Det sinkar mig kanske såpass mycket att min körtid tar slut 10 min. från hemmet så att jag blir tvungen att sova i bilen en natt till.Dessutom bygger det onödiga köer,så vad göra? Detta sker dagligen,det är så det ser ut.Kom f.ö ifatt en bil som saktade ned till 65 km/h vid varje fartkamera han såg där det var 90 sedan ökade han till just den farten,lite svårare för mig då,där förlorade jag mycket tid,är ett sådant beteende acceptabelt?Jag låg efter den bilen i c:a 5 mil och lika många kameror.
Rimligt avstånd räknas i sekunder, inte meter. Närmare bestämt tre sekunder.
Det kallas tresekundersregeln.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Nu skrev han det i meter så då svarade jag så. Tresekundersregeln brukar innebära c:a 150 meter eller tre reflexstolpars avstånd,de vita vid vägkanten. Hur många ser ni på en dag som håller det?
Frrla: Det finns inget krav på att blinka vänster i cirkulationsplatser (rondell är den yta som fordon kör runt inuti cirkulationen). Lagen säger att du ska blinka höger när du avser att lämna cirkulationsplatsen via nästa avfart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.