|
Sida 7 av 14
|
|
|---|---|
|
Vad är det för skillnad mellan en lastbilsförare och lastbilschaufför? Lb-chaffisar ser man inte för egentligen finns dom inte eller så lägger man inte till dom. Eller vad ska man säga? Ja, istället för att kasta skit på nån ta en titt i spegel.... ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
påväg hem från skördefesten på öland i helgen fick man ju se ett antal speciella förare som var ute och hindrade trafiken. folk som saktade ner så fort de såg en påfart eller vägskyllt innan de kom ens i närheten. Bilar som pendlade mellan 90 och 65 trotts fritt framför.. flertalet husbilar och bilar med husvagnar och hästvagnar som körde om vägsniglar. Mils långa köer som berodde på att folk som gärna drog av moms från gällande hastighet. Och gissa hur många lastbilar som stod för den dåliga rytmen.. Jag såg noll |
|
|
Nej det är ju klart att de inte drog ner rytmen då de ligger och pushar på vanliga bilister för att de ska åka fortare. ;) Jag har fortfarande inte sett en övertygande förklaring till beteendet. Att säga att bilisters hastighetsmätare visar fel är ju bara löjligt. Ska alla bilister då strunta i vad deras mätare visar och lägga på lite grann bara för att lastbilarna ska kunna brumma på i den hastighet som ÄR rätt? Jag skriver precis vad jag vill och naturligtvis är rubriken satt för att det skulle bli lite fart i tråden. Jag tror ingen hade tittat i den om den hetat nåt i stil med: En lastbil svängde ut framför mig. Eller vad tror du? ///BMW - Was sonst! |
|
| JohanE:Problemet bottnar faktiskt mycket i att hastighetsmätarna visar fel,jag litar mer på min gps än på hast.mätaren.Ex. jag har farthållaren i lastbilen inställd på 84 km/h och gps:n visar 82 km/h varför kommer jag då ikapp många bilister på en 90-sträcka? Kom inte och påstå att jag går för fortdå,jag kommer faktiskt ifatt fler än du tycks tro.Sedan är det ju allas rätt att köra i sin egen takt o.s.v men om jag kryper lite nära då så är det för att markera att det går lite sakta,sedan ska man ju inte ligga kvar för nära såklart,på 70 och 50-sträckor är det ju en annan sak i 50 km/h eller lägre visar instrumenten väldigt lika och hur många bilister tror du ligger kloss i baken på mig under en dag? Var glad att vi inte börjar blinka med bromsljus och annat fånigt vi också.Kom sedan ihåg att kör man 10-12000 mil om året med samma fordon så lär man känna det ganska bra och vet hur det funkar och uppför sig. | |
|
STENFELT: "men om jag kryper lite nära då så är det för att markera att det går lite sakta" Det är ju detta som är ett så korkat beteende. Inser du inte detta själv? Sådant beteende skapar irritation bland dina medtrafikanter. Lastbilsförare må klaga på bilister, för den finns många kassa sådana på vägarna, men när det väl kommer till kritan är inte många av dem särskilt bättre själva. |
|
|
Nu var det inte så att jag menade att bilarnas mätare visar mer rätt än lastbilarnas. Det jag menade var att det låter på lastbilsförarna/chaufförerna att man som bilist ska strunta i att mätaren visar exempelvis 80 och istället köra tio km för fort för att den i lastbilen ska bli nöjd. Sen spelar det ingen roll hur bra du känner ditt fordon, jag tror inte du känner till föraren eller dess fordon framför. Vem vet vad denne hittar på. Hinner du reagera om du ligger tio meter bakom? Troligen inte, jag tror inte din lastbil gör det heller med 60ton... Sen om en bilist ligger bakom er är väl dennes olycka, det är ju inte direkt du som blir krossad om du får den i släpet. Det är en viss skillnad om den ligger före och det är du som kör in i den. Tycker du inte? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Apropå "yrkeschaufförer". Observera bussen som kommer från höger i rondellen. Senaste halvåret har det hänt mig 3-4 liknade incidenter i just den rondellen, och alla gånger har yrkestrafik varit inblandad. |
|
| Att kalla den busschauffören galen var väl att ta i. V70:n ligger rätt tight bakom bussen som tar av höger och chauffören som ska in missbedömer situationen lite när bilen dyker upp. Det finns gott om utrymme för bilisten att bromsa ner. Men rent generellt tycker jag busschaufförer utmärker sig lite mer än andra i tokigheter inom yrkestrafiken... | |
|
Nu har jag bara skummat igenom tråden som hastigast och det kanske har varit uppe i tråden tidigare,men... Åker på RV68 närapå dagligen,och den vägen är en stor transport sträcka för tunga fordon på resa genom sverige från söder till norr. Passerar stigningsfält på denna sträcka och märker skillnaden på den tunga trafiken som dagligen åker där kväll som morgon. Beteendet bland dessa ryttare av högre vikt varierar stort oavsett stigningsfälten eller plan väg, och ofta ser man detta på regnr faktiskt ! Likaså kvaliteten eller låt säga prestandan på de fordon jag avser skillnaden på gällande regnr. Vintertid är den värsta säsongen när det gäller detta fenomen eller skillnaden inom denna yrkeskår. Att det finns röt-ägg i alla kategorier är ingen nyhet,men skillnaden eller antalet är betydligt större när reg-skylten inte är svensk,och det tror jag flera är beredda att hålla med om. Tyvärr så dras alla över en kam när det gäller tillbud,olyckor med tyngre fordon inblandade. Men i min region har ex bärgarna slutat hjälpa de bilar som inte ens har råd eller pengar att betala en bärgning till polisen stora bekymmer då fordonen blockerar väg etc. Tydligen får vem som helst från utlandet bara köra in i sverige med hyland mönster på lastbilen/släpet och med ett fordon som skulle fått körförbud enl svensk lagstiftning för länge sedan. Mycket har uppmärksammats i tv bla överlastningar mm. Men polisen mfl står tydligen handfallna i saken och straffen är obefintliga. Industrin/export mm möjliggör att dessa fordon/förare får fortsätta att terrorisera våra vägar,bla vintertid med många tillbud/olyckor som följd. För transporten är billigare med en polack vid ratten som har svältlön och i ett fordon som inte skötts på länge. Åkeri-branschen är sedan länge genomrutten och de svenska förarna konkurreras ut på helt felaktiga grunder och vem ser till att detta sker då? Jo industrin som kräver snabbare,billigare transporter! För att de svenska transport företagen skall ha möjlighet att överleva gäller det att öka tempot med följd att stressen ökar och likaså de incidenter som inträffar i trafiken,men inget att ursäkta sej för det är bara den krassa sanningen. De som har detta yrke och som skriver inlägg här på AP kan säkert vittna om dags-pass på långt mer än 10 timmar dagligen. Svensk lag säger att chaufförer måste ha rast inom vissa intervaller på dagen,men detta gäller såklart inte de utländska chaufförerna som pressas dygnet runt. |
|
|
Anders. Det ser snällare ut på filmen, men i verkligheten så var det ganska nära att Volvon brakade in i sidan på bussen. Hade det regnat så hade det nog blivit en smäll. Personligen tycker jag att man skulle dra körkortet för chaffisen ett tag. Han är ju ändå yrkesförare och borde veta bättre. |
|
|
Peter_55: kom till Borås till Knallelands rondellen när det är rusning - du kommer garanterad bli mörkrädd!!! 2 -filiga rondeller är mer eller mindre "blunda o kör" som gäller! Har sagt det innan o säger det en gång till - det finns lika många som stör sig på dig som du stör dig på andra(inget person riktad). Kan förstå busschaffisen helt o hålet! Tidsschema att hålla o ingen som underlättar för honom/henne så till sist blir man stressad o irriterad o tappar lusten att följa trafikreglerna samtidigt ska man köra mjukt o fint så att tanten i bussen inte ramlar av sitsen. Hur många av Er åker buss regelbundet förresten? Just det.... Av alla inlägg här - dom flesta bara irriterar sig på andras beteende utan att kunna sätta sig i andra personens sits. Det jag retar mig mest på är inte dom som gör nåt fel utan dom som ska jämt klaga, leka polis eller visa på annat sätt var skåpet skall stå... Tagga ner i trafiken!!! Ingen dör om ni kommer hem en minut senare! Om nån stressad buss eller lastbil vill fram, släpp förbi den då! Hur svårt kan det vara? Nej... Här ska det gnällas o klagas... Var har "varsågod" o "tack" tagit vägen? Bjud lite mer på Er grabbar o gubbar, det skadar inte någon... Tyvärr, men efter 7 sidor har vi inte kommit fram till en lossning på problemet o jag måste göra Er besvikna - det blir inte bättre... Vi kan diskutera tema i minst 7 sidor till men snälla... Sluta gnälla hur illa andra beter sig i trafiken för det gör Ni också men det tänker ingen av Er på. Alla vi gör misstag o ingen är fel fri - jag är ingen :) P.S. skönt att sluta köra lastbil - om ni förstår ironin ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Här kan ni se mer "bevis" på inkompetenta chaufförer - läs förare ;) Länk BMW - Beroende Med Wilja |
|
| Grabber: Du anser alltså att det är acceptabelt att göra som som busschauffören gjorde och bara köra rakt ut i en rondell? Det var ju rena turen att bilen inte körde rakt in i sidan på bussen. | |
|
Grabber, en hög stressnivå åsidosätter väl inte trafikregler och/eller trafikvett? mvh/ Anders |
|
|
Chris87: acceptabelt? Nej men vad skulle kunna man göra i sådant situation? Jaga ifatt o ge han en smäll på käften? Finns inte mycket att göra egentligen... Många andra gör samma sak men jag har vraken sett eller hört nåt eftersom detta är så pass vanligt o när det kommer en buss istället för en personbil så snackas det direkt! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
AKN: följer du trafik regler till punkt o pricka även om du är hyper stressad? Skulle inte tro det... BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Grabber, Nej jag kan ligga över gränsen när jag är stressad. Det är likförbannat fel! Det är bara att erkänna, regler är regler! mvh/ Anders |
|
|
För min del får de köra så fort de vill. Jag blev omkörd av en buss häromdagen som inte gillade att jag höll 50 på rv70 vid ett vägarbete. Det jag inte gillar är att ha dem upptryckta i skuffen. Sen lär ni väl fatta att ju tyngre ett objekt är desto större skada gör det vid en eventuell kollision och är dessutom svårare att bromsa ner. ///BMW - Was sonst! |
|
|
En gång i tiden krockade jag med en farbror som utan att se sig för korsade en huvudled (där jag körde). Han ursäktade sig med att han hade bråttom. Jaha... hur skulla jag kunna veta det? :-) mvh/ Anders |
|
|
Det jag vill komma fram till är att alla klagar på andra men kan inte se sig själva i spegeln! I andras ögon kan mina misstag o fel synas tydligare än i mina egna ögon, så enkelt är det - vi vågar helt enkelt inte erkänna våra egna fel men gärna hackar på andra! Jag kan ge Er en liten hemläxa över helgen. Ha papper o penna i bilen o anteckna andras misstag o tabbar o era egna. Jag är övertryggat att sidan med "egna misstag" blir väldigt tom medan "andras misstag" lär det bli en hel del.... I bussens fall: - har nån kommit till skada? Nej. - fungerade bromsar på Volvon? Ja. - är busschauffören dum i huvudet? Inte mitt problem, jag är inte läkare. Kan ge er massa exempel på personbils förare som inte kan uppföra sig i trafiken men då är vi helt plötsligt på sidan 100-nånting... BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.