|
Sida 6 av 14
|
|
|---|---|
| JohanE: du får tänka på att det är lite mera rörelseenergi hos ett fullastat tradarekipage så att man rullar faktiskt ifatt bilar mycket lätt och kommer väldigt nära ibland men sedan släpper man av så att det blir en lagom lucka.Jag vet att detta kan låta lite inkonsekvent men betänk då att det kostar mycket tid och kraft att komma upp i fart igen,det kan dessutom komma en uppförsbacke lite längre fram då man vill ha med sig så mycket fart som möjligt.När detta sker så sitter jag med foten på bromsarna så att jag är beredd men det finns ju inget som säger att man hinner iaf.Sedan vet vi ju inte om -som du skriver- alla de yrkesförarna är tradarchaffisar och om de är det vet vi ju inte vilken nationalitet de har,tro mig utlänningarna kör annorlunda.Betänk då att även om det är svenska regplåtar på lastbilen behöver detta inte betyda att föraren är svensk,60-70% av alla trailerekipage har utländska förare trots att det sitter svenska plåtar på! Det som jag ser som ett större problem är den ökande användningen av mobiler under körning och detta gäller även tradarchaffisar. | |
|
Men om man har ett fullastat ekipage är det ju än värre att ligga nära... ///BMW - Was sonst! |
|
| Jo,men om du läste vad jag skrev så ligger man ju inte konstant nära utan detta sker ju oftast vid vissa givna tillfällen och allt detta bottnar ju i att om personbilar VERKLIGEN kör i 90 km/h eller mer där det är tillåtet kan jag lova dig att de som ligger nära dig då har ingen begränsare vilket är DUKTIGT olagligt.Det finns ingen lastbil som går fortare än 89 km/h punkt. Kommer du ifatt en som köri ex. 96 enligt din mätare går den inte fortare än 89,så är det bara.Samtidigt skrev jag också att det var lite inkonsekvent men du släpper inte gärna den goa farten,det där är väldigt svårt att förklara på ett bra sätt om man inte har upplevt det,vi chaffisar vill ha så bra flyt i körningen som möjligt vilket innebär att det går lite fortare i nerförbackar och då kommer ifatt en bil,den extrafarten man får då sparar lite bränsle,många sådana blir mycket bränsle på en månad osv. | |
|
Men vi säger att högsta hastighet på den aktuella vägen är 50, eller 70. Jag vet inte vem som fick för sig att det skulle handla om en 90-väg. ///BMW - Was sonst! |
|
| Ett rimligt antagande,då kan det faktiskt vara så att det avstånd jag håller inte är mindre än det som du håller till bilen framför.Jag sitter såpass högt att jag ser ganska bra hur det ser ut,medans du som sitter lägre upplever att jag ligger mycket närmare än jag gör p.g.a att mitt fordon är mycket större.Enligt mig är ALLA avstånd i stadstrafik inte särskilt stora,sen gäller lite av samma sak här som jag skrev tidigare,kommer jag från 90-väg in på en 70-sträcka så slår jag av farthållaren och låter bilen själv sjunka i hastighet givet att det går att göra så,det kostar bränsle att först bromsa och sedan acca.Allt sådant lär man sig på eco-driving,jo men tänker du stäng av den tidigare då,det kan jag också göra men jag kan ändå rulla ifatt någon. | |
| Absolut är det också så att visst ligger man för nära ibland,mae jag liksom många av mina kollegor upplever att det ofta gnälls på oss när det faktiskt inte alltid är så att det vi gör är orsaken till problemet. | |
|
STENFELT: Du är medveten om att det går åt avsevärt mycket mer bränsle för en långtradare att hålla 89 km/h istället för 80 km/h? Sen är det oerhört provocerande att rulla upp ända inpå framförvarande fordon och inte minst trafikfarligt. Det är synd att polisen inte stoppar de som gör så, oavsett fordonsslag, och plockar körkorten. |
|
|
Senast jag körde lastbil så hade den en bromspedal. Den går att använda innan man ligger ända in i skuffluckan på den lille skräckslagna bilen framför. ///BMW - Was sonst! |
|
| Har som sagt gått eco-driving så jag är mycket medveten om vad hastigheten gör vad gäller bränsleförbr. har aldrig någonsin påstått att jag ligger på för fullt,dessutom få man mycket bättre snittfart genom att inte köra mer än 80-82 km/h.Jag menar inte att man ska rulla ända upp iskuffen på bilen framför och ja,lastbilarna är fortfarande utrustade med bromspedal,avstånden är ju inget som man ska fuska med följderna kan ju bli ödesdigra.Ibland kan det dock hända att det blir lite för nära men personligen så bromsar jag till lite så att fordonet "kommer undan".Ibland händer det dock att det svänger ut bilister framför så att man är tvungen att bromsa till hårt och sedan "luskör" en bit under hastighetsbegr. alla har ju rätt att köra i sin egen takt men nog kan man väl vänta tills det andra fordonet har hunnit förbi då.Dessutom så är ju min högsta tillåtna hastighet 80 km/h på vanlig väg. | |
|
När jag åkte hem tidigare idag på en enkelfilig 90 väg med få omkörningstillfällen , kom jag ikapp en bilkö som körde i 80. Det var ca 10 bilar och ironiskt nog en lastbil främst. Jag lade mej längst bak på behörigt avstånd till fram förvarande bil, då det kommer ikapp en lastbil och lägger sej på 5 meters avstånd. Jag satt där och funderade på varför då det inte fanns några omkörningsmöjligheter. Men efter att jag skummat igenom tråden så tror jag att jag förstår. det är för att det kan komma en omkörande bil och komma emellan och han hamnar 5 meter längre bak i kön? Eller vill han att jag också skall hålla 5 meters avstånd? |
|
| Ett sådant beteende finns det ju ingen anledning till,det är bara idiotiskt men du skulle faktiskt bli förvånad hur ofta det kommer en bil som ska in i den minsta lucka där finns,ha i minnet att jag ligger på vägen hela dagarna och får se de mest konstiga beteenden i trafiken från ALLA trafikanter både bilister och yrkesfolk.Yrkesförare är på något sätt inga helgon i trafiken men det funkar lite annorlunda när man kör lastbil.Det finns åtskilliga exempel att rada upp åt andra hållet d.v.s när bilister beter sig korkat,den tunnan är djup! | |
|
Jag är också yrkeschaufför och det har hänt att jag kört lite lastbil och jag håller med dej, personbilar beter sej minst lika illa. Jag förstår bara inte hur man vågar köra så när man ibland har 60 ton att bromsa ner. När man läser om trafikolyckor är det påfallande ofta som det är 4-5 fordon inblandade och det beror sannolikt på får kort avstånd till fordonet framför och det gäller både personbilar och lastbilar. |
|
| Avståndet har avgörande betydelse vid s.k seriekrockar,sedan är det så att bromsarna idag är bättre än ngnsin alla nya tunga fordon och släp har skivbromsar som är helt överlägsna de gamla trumbromsarna men det betyder inte att man ska ligga för nära.Det jag försöker säga är att man lär känna sitt fordon och dess svagheter. | |
| STENFELT: Spelar ingen roll hur bra bromsarna är, fysikens lagar gäller fortfarande. Du kommer få kortare bromssträcka med skivbromsar än trumbromsar förutsatt att båda klarar av att låsa hjulen. | |
|
skrev fel i tidigare inlägg. Det ska stå: Du kommer inte få kortare bromssträcka med skivbromsar än trumbromsar förutsatt att båda klarar av att låsa hjulen. |
|
| Skivbromsar är bättre tack vare bättre värmetålighet,är fordonet utrustat med abs låser inte hjulen. | |
|
Jag tror chris menar att om båda typerna av bromsar klarar av att låsa hjulen så får man ingen kortare bromssträcka med det ena eller andra bromssystemet om man bortser från ABS-systemet. Men om till exempel trumbromsen inte klarar att låsa hjulen så är det inte tillräckligt effektivt och man får således en längre bromssträcka. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vill först säga att du får tänka på ditt språk,du har ingen som helst rätt att förbanna mig och min kår. Ang trådens innehåll är det bara att inse att vägens riddare är borta sedan länge.Jag är glad att ha varit med när det begav sig men idag finns inte mkt heder kvar. Jag skulle lätt kunna fylla denna sida med historier men väljer att avstå. Och till alla chaufförer där ute vill jag säga att man blir inte en trucker bara för att du har några bokstäver på kortet. Jag har sett för många världsmästare skrotat tidigt i sin yrkesbana,så lätta på gasen,håll avstånd,o sluta stressa. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Håller med dig Micke, trots endast tio år i branchen! // Erik |
|
|
Jag behöver inte ens ha varit i branchen för att hålla med. Go trucker! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.