|
Sida 5 av 14
|
|
|---|---|
| Kom hem efter 3 dgr på vägen för en stund sedan mycket har hänt på denna tråden sen helgen.Hade lite bråttom hem pga. ett föräldramöte med sonens klass,inte så att jag var stressad men det var lite tight.När jag hade en halvtimme kvar hem kommer jag ifatt en pickup som låg i prick 80 km/h på en 90-väg som det kändes bara för att markera att du får minsann inte gå fortare än såhär.Till saken hör att jag inte låg max på begränsaren utan hade satt farthållaren på 84 vilket innebär 82 enligt GPS:en,det är i stort sett ingen ide att gå fortare på en vanlig riksväg enligt min erfarenhet man kommer bara ifatt ngn. annan som går långsammare så man bränner bara upp oljan i onödan.Det jag funderar på är om hastighetsmätaren i pickupen visade 80 eller 90? Den var c:a 5 år gammal,man blir bara trött på en del.Anledningen till att bilister har så brått ut är ju för att bakom en lastbil kan man ju INTE ligga,att de efter att ha svängt ut framför inte har vett att masa sig upp i fart gör ju att man blir GANSKA sur. | |
|
Alltså. Hur kan man reta sig så lätt på en annan bilist? För att den kör några ynka km/t "för långsamt"? Ärligt talat, så är nog största problemet är att du blir irriterad. Försök jobba på det istället... Personen framför får köra 80 om de vill. Finn dig i det. Vad du tror de tror eller vad deras hastighetsmätare visar har inte med saken att göra... Skaffa en sån här Länk om du inte tål andra "i vägen"! ;-) |
|
|
falsterbo: jag tror STENFELT körde lastbil, inte så "bara" att köra om då lastbilen är begränsad till 90 km/h sen bryter den och ev. blir det registrering i färdskrivaren att du kört för fort och det är ju risk för böter osv. F.ö han kanske kör Scania V8 så det låter nog ännu mustigare än raksexan :) |
|
| Ah, ok. Lastbil. Scania själva kör 80km/h med sina egna bilar isf 90km/h... | |
| 90 km/h utan släp på motorväg o motortrafikled. | |
| Jag skrev inte att jag blev irriterad av att han körde lite långsammare än mig det är han självklart i sin fulla rätt at göra,ja jag kör lastbil-24m-och då är det inte bara att växla ner och gasa.Grejen är att om jag ligger lite för nära så börjar bilister att blinka med bromsljus och köra ÄNNU saktare och såna saker istället för att gasa eller hålla åt sidan,medans det nära nog krävs att jag ska köra på vägrenen och dylikt.Rimmar lite illa.Dessutom KAN ju bilen gasa på eftersom han ju gör det lagligt.När sådana här saker sker ett flertal ggr. per dag så tröttnar man ju lite. | |
| STENFELT: Det är fullt naturligt att slå av på farten om någon ligger alldeles på tok för nära. Konsekvenserna blir mindre vid påkörning bakifrån vid minskad hastighet. Jag skiter fullständigt om folk kör för fort så länge de håller avstånd till framförvarande fordon och inte kör som idioter och sicksackar mellan bilar. | |
| Förstår STENFELT precis. Det enda man kan göra i ett tungt fordon är oftast att påvisa att man vill hålla lite högre hastighet genom att lägga sig nära. Chris87: Du säger att det säkraste är att ytterligare sänka farten lite för att en ev. påkörning skulle bli lindrigare. En uppretad förare som förmodligen fortfarande kommer ligga lika närma, om inte ännu närmare känns inte särskilt säkert om jag får tycka. Där ett 24m-ekipage kan hålla en viss hastighet, klarar en personbil det utan problem. Om man ändå är allmänt sävlig eller extremt farträdd tycker jag man kan ge tecken med blinkersen på lämpligt ställe och gå åt sidan och släppa förbi de som i sitt yrkesutövande i långa skift vill utnyttja vägen som det är tänkt och som konkurrenterna också vill. Alla borde någon gång prova att köra ett tungt fordon och ta del av alla personbilsbilisters vrede över hur lastbilar bara är i vägen. Förövrigt känns det alltid när jag kommer i min personbil och vill köra om, som att lastbilar som går ut på vägrenen är de enda som har koll på de omkörande och det känns tryggt att passera.. | |
| Det jag har sett under mina år på vägen är att om ett fordon sänker hastigheten med 10km/h på en 90-väg så blir effekten att det byggs en kö.Ganska naturligt,men då kön har c:a 10 fordon eller mer så kör den som ligger sist i kön ung. 75km/h och denna skillnaden blir ju natuligtvis större ju fler som ligger i kön,så att hålla trafikrytmen är nog ganska bra,inte för fort,inte för långsamt.Detta exemplet kan alla se att det stämmer nästa gång ni kommer ifatt en husvagn på en slingrig väg där det inte finns mycket omkörningsmöjligheter.Jag vet hur förvånad jag blev när jag körde på utlandet och det blev köbildning så att det stod still och efter c:a 2-3 km så bara släppte det,ingen olycka,ingenting.Vid sådana tillfällen så var det några fordon som hade tvärbromsat längre fram och till slut så stod allt still. | |
|
Anders-72: Reaktions- och stoppsträckan blir kortare om farten sänks. Hade du trivts med någon som ligger 1-2 meter bakom dig på en 90-100 km/h 2+1 väg där det är enfiligt? Jag hade inte det. Vad händer om någon bara kör rakt ut från någon avfart, som finns längs dessa vägar där det är enfiligt, utan att se sig om och du får ställa dig på bromsen? Jo bakomvarande fordon kommer att köra rakt in i dig utan att ens ha hunnit vidröra bromspedalen och du riskerar då whiplashskador med mer. I värsta fall ditt liv. Det spelar ingen roll om, som i detta fall, en lastbilschaufför ser över dig och kanske reagerar sekunden före dig eftersom att din stoppsträcka är avsevärt mycket kortare än lastbilen som kommer att ränna rakt in i dig och vilka konsekvenserna kan bli tror jag att du klarar av att räkna ut själv. Enda sättet att motverka en sådan här situation är att sänka farten. Även om bakomvarande fordon ligger lika nära som tidigare minskar reaktionssträckan och konsekvenserna om denna kör på dig bakifrån blir mer lindriga allteftersom att hastigheten sänks. För att svänga in i en p-ficka som brukar finnas behövs farten bromsas ner och det är stor risk att då bli påkörd bakifrån. Tänk dig att du har med dina barn i bilen och en lastbil eller annan personbil ligger några få metrar bakom dig. Jag är övertygad att som förälder hade du inte gillat eller trivts med situationen. |
|
| Chris-87:under mina år som utlandschaffis lade jag mig till med ett annorlunda beteende i trafiken,dvs att du släpper ingen lucka framför dig om det blir en trafikstockning.Varför? jo för att då kommer en bilist in i den luckan och du får börja om på nytt. Til slut har du inte kommit ngnstans,självklart ska man inte äventyra NÅGONS säkerhet i trafiken men alltför ofta känns det som att vi som kör tunga fordon per automatik ska hålla åt sidan.Ett annat problem är att om det blir lite "ryckigt" vid exempelvis ett vägarbete och jag har 60 ton bakom mig kan jag inte hänga med så bra,dvs. min acc.sträcka blir längre liksom min bromsstäcka,detta måste jag tänka på för det märks-tro mig-om det sitter en yrkesförare i personbilen.Därmed sagt att du likväl en del andra bilister inte beter sig illa,det jag skrev är ganska generalliserat. | |
| Det bästa är ju om alla ligger utan lucka (kloss an) för då blir det inga whiplashskador. Antingen riktigt nära eller långt bort. :) | |
| Det är just det som är ett problem! Om jag har ett tryggt och bra avstånd till fordonet framför så nog f-n ska det komma ngn. och klämma in sig där! Då får jag släppa av och så börjar allt om på nytt. Att köra tunga fordon kräver ett annat tänk som man inte kan föreställa sig utan att ha sett det "live" en dag i ett tungt fordon under körkortsutbildningen vore mkt. bra tyvärr svårt att genomföra. | |
| Nä, du ska också ligga kloss an. | |
|
STENFELT: Jag förstår precis vad du menar med att andra tränger sig in i de luckor som skapas. Det är detta som är problemet till att fordon ligger alldeles för tätt. Oavsett tycker jag det är obehagligt när någon ligger alldeles på tok för nära. motorsport5: Det fungerar inte att ligga kloss an. I och med att fordon har olika massa kommer exempelvis en liten bil med låg massa pressas ihop om bakomvarande fordons massa inte överstiger det främre fordonets massa, dvs det främre fordonet är för tungt för att puttas på av det bakomvarande fordonet. |
|
| Chris87: Kör för det mesta personbil och ytterst sällan tung lastbil. Men det är då man förstår hela grejen. | |
| Det är ju alldeles självklart att man inte ska ligga för nära,det medför ju mycket stora risker.Ibland är det enda sättet för att få fart på en del dock,följer man bara trafikrytmen någorlunda löser det sig självt sedan kommer det alltid finnas åsikter åt alla håll,det som irriterar är de som medvetet provocerar med att köra för sakta de är vanligare än många tror.Alla gör vi nog lite galet ibland. | |
| Chris87: :D | |
|
Det är lite dubbla budskap i den här tråden nu. Det är citat "alldeles självklart" att inte ligga för nära, man skall inte äventyra någons säkerhet osv. Ändå gör ni det; ingen lucka, ingen skall klämma sig in, man skall inte behöva "börja om på nytt" osv. |
|
|
Till och med polisen säger att yrkesförarna är de värsta när det gäller att inte hålla avstånd. Står att läsa i motomännen 06.11. Sen räknas ju inte bara lastbilsförare till den kategorin. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.