|
Sida 4 av 14
|
|
|---|---|
|
Sim: Det finns så mycket elektronik så det blir "spår" ändå på ett eller annat sätt. Finns även mjukvara som man kan finjustera det hela efteråt. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Sant - men faktum är att magneter används, för att köra i vilotiden. Blir de stannade på en rutinkontroll när färdskrivaren är inkopplad upptäcker polisen ju inget, utan djupare efterforskning. Blir de stannade kl 2 på natten i 100 km/t, och färdskrivaren indikerar vilotid har chauffören ett förklaringsproblem. |
|
|
Några tusen lappar mindre i plånkan o "semester". BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Mätarna i personbilar: Huvudmätaren, dvs den stora som oftast är analog, visar alltid runt 5-10% över verklig hastighet (GPS t.ex) när bilen är utrustad som vid nyleverans, och med nya däck osv. Detta bl.a för att inte föraren skall riskera det omvända om han växlar till en annan (men tillåten) hjuldimension, kanske dessutom kör med nästan slutkörda däck osv. I dag har ju nästan alla original eller eftermonterad navi med GPS och kan där se den verkliga hastigheten, har man exakt visning på den analoga mätaren så kan det bero på att de kanske dels ligger nära den nedre gränsen, dels på att man har lite för stora hjul eller hög däcksprofil däcksprofil osv. Även rejält fel lufttryck i däcken kan ge fullt märkbar felvisning om det vill sig. Många har t.ex fått uppleva att ABS-systemet felindikerar när inget annat var fel än lufttrycket i nåt enskilt däck. Många skrönor flödar runt om detta med felvisning, man vill ju gärna kunna önska sig att man kan komma ur en fortkörningbot pga detta osv.. Tyvärr, sherifferna har redan kompenserat lite för denna möjlighet vid mätningen.. Det är heller aldrig inbyggt ett visst fel i form av ett visst km/t-värde i mätarna. Det skulle bli konstigt om man menar att mätaren är "designad" för t.ex 8km övervisning. Då skulle alltså nålen stanna på 8km/h när man står helt stilla eller...? Det inbyggda "felet" är alltid i form av en procentsats, därför ökar felet i km/h ju fortare man kör, dock är inte alltid mätaren, inklusive felvisningen, helt linjär från t.ex 0-250. Samma omständighet gäller f.ö andra analoga visarinstrument, voltmetrar, vågar, manometrar osv. Toleransen anges i procent men kan också anges i absolut tal, men då alltid av högsta utslaget på mätaren i fråga, t.ex 3% eller +/- 3V på en voltmeter vid max utslag på en 100V-skala. FP |
|
|
Feltänk ovan, det börja bli sent...: Nerslitna däck i mitt exempel ger så klart ökad "trygghet" istf tvärtom, dvs de snurrar en aning för fort jämfört med helt nya vid en viss given verklig hastighet med resultatet att mätaren i bilen också visar lite mera över den verkliga hastigheten. FP |
|
|
Det finns en noggrannhetsgräns som en stegmotor i ett instrument kan visa, dvs det finns för ett givet läge egentligen ett vinkelspann som nålen kan stå i (beroende på stegmotortyp, mekaniskt glapp och andra systemegenskaper, tex hur precisionen vid detektering av nolläget är vid start, s.k zero point detection). Detta gör att instrumenttillverkaren alltid överkompenserar eller lägger sig så att nålen aldrig kan visa mindre än faktiskt hastighet. Detta är dock ytterst lite mindre än 1 mm på nålspetsen. Detta påslag är konstant över skalan, dvs ett fast vinkelpåslag. Det är sedan upp till fordonstillverkaren att följa lagar och föreskrifter samt ha en marginal för att inte riskera bli "ansvarig" till fortkörning osv. I regel är det alltid en övervisning, den är och så oftast mer intelligent än bara en procentsats, det kan vara olika mycket i olika nålvinklar (hastigheter). När tex bilar skickas till test av journalister kan hastighetsmätaren "kalibreras" (felvisningsrutinen tas bort) för exakt visning bara för att det kan ge "poäng" i vissa testmoment. Om sedan hastighetskällan (i regel ABS-systemet eller färdskrivaren i lastbilar) ger fel hastighet kan inte instrumentet veta. Det är bara ett siffervärde i ett CAN meddelande på CAN busen, så får instrumentet fel värde visar den det värdet med sitt inbyggda "fel" så att säga. |
|
|
Förlåt att jag inte svarar på allt annat som kan tänkas behöva svaras på, men jag ska till jobbet. Och jag är oxå lastbilschaffis sedan 10 år tillbaka. Tänkte kommentera på fusket med färdskrivarna. Anledningen till att så många löstrailer, flis och skogsbilsåkare fuskar är att det är så SJUKT dåligt betalt för det som de kör. De måste ligga på typ 100 mil per dygn för att få lite ekonomi på grejerna. Det är totalt omöjligt med dagens regler om max körtid. (Om allt flyter så hinner man max 75 mil på en dag. Med lite krångel i trafiken och många stopp så blir det i realiteten ca 10 mil mindre). Så de fuskar för att hinna. Vad blir följden? Jo, priserna på transporterna går aldrig upp till sitt rätta värde eftersom folk kör ändå, och de kör som FAN dessutom. Moment 22. Detta resulterar till ALLT detta som ni hatar. Stressade chaufförer som gör dumma saker. Synd att jag inte så tråden tidigare, nu kallar jobbet! // Erik |
|
|
Kika på bilden ovan. Min bil är utrustad med originaldimension på däck och fälg och den visar ändå så pass lika som GPSen. Jag tror att man ska vara försiktig med orden alltid och aldrig... ///BMW - Was sonst! |
|
|
folke: Sheriffen drar av 3% när de skjuter med lasern. Det innebär att de bötfäller för 3% långsammare fortkörning än vad man har kört bara för att vara på den säkra sidan. Angående detta med att mätarna visar för lite så är det mest bara en myt. Min lilla blå pugga -92 som jag hade tidigare visade ganska rätt. När sheriffen stannade mig så visade de mig mätaren och jag visste hur fort jag hade kört på min mätare. Det skiljde 1 km/t (med standarddäck) innan de drog av 3%. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag tror inte vi kan dra för stora växlar på enstaka bilar och erfarenheter. Mina tankegångar är mera generella. Det kommer alltid att förekomma bilar som ligger väldigt nära exakt visning om alla feltoleranser i hela systemet från ABS-givare till mätarnålens drivning "samarbetar" åt rätt håll.. Angående journalisters och motortidningars tester genom åren så har de väl alltid varit ganska alerta och medvetna om detta, att tillverkaren hade "justerat" bilen innan test hade inte lönat sig. Numera är ju GPS standard, billigt och tillräckligt noga vid tester, tidigare hade man ofta ett relativt väl kalibrerat mäthjul på bilen som registrerade verklig hastighet och även tog hänsyn till ev. slirning i drivsystemet. FP |
|
|
Heinz_Keller : Håller med, chaufförerna som håller på så gör sig själva och alla andra en björntjänst. Själv ligger jag aldrig en km i timmen över skyltad fart, ekipaget är tom fartspärrat på 80. Kan säga att precis alla kör om (svenska och utländska), även en hel del lastbilar med fina klistermärken där bak med "Vi håller 80 för miljön och säkerheten". Gpsen visar 79-80 när jag ligger i 80 så det är inte där det felar... Kör man mycket med magnet på signalkabeln från växellådan syns det på mätarställningen. Och det ska ju vara en bra dum polis som inte upptäcker att färdskrivaren haft vila hela tiden när han precis har stoppat en bil som kört sekunderna innan.... |
|
|
Halvt OT så kan jag meddela att lagkravet i EU är att hastighetsmätaren inte får visa under verkligen hastighet och inte mer än 10%+4km/tim mer än verklig hastighet. Hur biltillverkare lägger hastighetsvisningen på mätaren är olika såklart, men generellt är det så att förutom skillnader i omkrets på hjulen så är felen försumbara vill jag påstå. Man lägger naturligtvis felvisningen så att alla tillgängliga hjulomkretsar täcks in. Sen kan det vara en fast procentsats eller en som är olika beroende på hastighet beroende på vilket styrsystem man använder. |
|
|
Tycker denna debatt hamnat helt utanför ämnet men detta kan ju belysa just mätfelet !! Länk FordLTD BMW och USA-bilsälskare :-) |
|
|
Collins inlägg är ju några år gammal och visst stämmer det till viss del, men man blandar åter ihop felvisning i procent med en viss fix felvisning i km/h. Det är ingen exakt vetenskap, många delar i systemet samverkar och förhållandena ändras med tiden, med temperatur, slitage osv. Man måste förstå att det alltid är en vis maximal FELPROCENT uppåt, inte en fix felvisning i km/h som följer med hela skalan från t.ex noll till 200km/h. Att säga att en hastighetsmätare visar 10 eller 8 eller 5 km/h fel (för mycket) i alla lägen håller inte, det beror på hur fort man kör. FP |
|
|
folke, förutom hjulomkretsen påstår jag att felvisningen på nya bilar är försumbar. Den felvisning som finns utöver det har biltillverkaren lagt in för att säkert uppfylla lagkraven med alla förekommande hjuldimensioner bilen säljs med. Alltså: felet som visad hastighet har beror till allra största delen på ett medvetet inlagt fel och eventuella skillnader i hjulomkrets. |
|
|
Motorsport5: Du tycker en massa men vart har du hämtat dina fakta ifrån ? Fakta är att biltillverkarna som tex Volvo ställer in sina bilar så att hastighetsmätaren visar ca 4-5 km/h i 90. Och då innebär det att den visar ca 2 km/h fel i 50. Detta är något som biltillverkarna själva erkänner. Ingen bil jag kört (inte ens långtradare) har visat helt rätt. Men det är ju bara min egen erfarenhet. Fakta är att ingen bil i orginalutförande visar för lite, biltillverkarna är jätterädda för detta eftersom dom då kan bli stämda om man åjer fast i en fartkontroll. Men detta är ju petitesser och OT. Faktum är att när jag håller 89 km/h med min lastbil så kommer jag ifatt en massa personbilar som håller ca 84 km/h och blir upprörda över att jag kör över fartgränsen enligt dom...... Det är iaf min verklighet FordLTD BMW och USA-bilsälskare :-) |
|
| FordLTD, jag arbetar på Volvo Personvagnar sedan -99 och på en del av bilarna som kommit sedan dess är det jag som satt felvisningen. Det du skriver som fakta stämmer ungefär och är väl vad jag skrev också? Det är hur som helst kul att du antagligen vet lite bättre vad jag och mina kollegor har gjort... :D | |
|
Inte bara lastbilar gör så, det händer ofta att en personbil kör ut framför mig från korsande väg med lämna företräde trots att vägen jag kör på för övrigt är tom. Varför inte vänta några sekunder tills jag passerat innan dom kör ut? Jag har ofta tänkt på vad som skulle kunna hända om deras bil plötsligt hackar till eller det blir motorstopp av någon anledning. Då kommer det att smälla rejält om man inte väljer att dimpa ner i diket istället. Tänker inte bilförare på detta? |
|
| ...eller föräldrar som på vintern, när det är glashalt ute, skjuter fram barnvagnen ut i gatan på övergångsstället med en väl inövad knyck med ena handen, samtidigt som andra handen håller lattemuggen, ivrigt pratandes med grannen bredvid om tapetmönster och fettbantning... Sådant imponerar verkligen... -"För stanna måste ju bilarna, eller hur, liksom.." | |
|
Ett vanligt fel är att många inte fattar skillnaden på "lämna företräde" och "förkörsrätt". Visst skall man lämna företräde när man kan, när det går osv, men ingen kan hävda att man har förkörsrätt (eller gå-ut-i-gatan-rätt). Speciellt i trådar som "Att köra fort" och liknande lyser det starkt igenom att många är helt förblindade av att man har rätt att buffla sig fram, dvs ur vägen, håll till sidan, osv. Visst har man skyldighet att lämna plats, lämna företräde osv OM MAN KAN. Att det sedan kan finnas olika slags hinder för detta, dålig sikt, halka eller annat inser man inte... dessutom bedömer man ju detta bättre när man ligger en halv meter bakom en hindrande bil, än den framförvarande. Märkligt beteende.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.