|
Sida 3 av 14
|
|
|---|---|
| Själv retar jag mig på såna som envisas med att ligga för nära framför.. Jäkla stolpskott som ligger två meter framför min motorhuv. | |
|
Länk För övrigt så måste jag ge lite beröm åt en lastbilsförare (hette det så?) Jag var på väg söderut på rv70 då en lastbil svänger ut från Pungmakarbo och ska söderut den med. Jag ser direkt att den inte kommer hinna upp i hastighet men vad händer? Jo han svänger av på en ficka direkt efter korsningen och släpper förbi oss småbilar för att sedan köra ut på vägen igen. Tummen upp för det, mer sånt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det som är intressant med just lastbilsförare är att dom konstant kör för fort på 80-sträckor som den genom Västerås på E18 där är det inte tal om att ligga på 80 på den sträckan trots att det finns skäl för att den sträckan sänktes från ursprungliga 90 till först 70 och nu 80 vid den senaste omgörningen av alla hastighetsgränser. Det skedde på grund av otaliga olyckor då påfartsramperna är ganska dumt konstruerade på den aktuella sträckan. |
|
|
Hoppas ni orkar läsa detta !! Jag jobbar som tradarchaffis och känner igen allt ni skriver, men nu ska jag försöka beskriva detta ur min synvinkel.... Att svänga ut på en huvudled där hastigheten är över 80; Man står och väntar tills man inte ser några bilar som kommer, börjar att köra ut och har då kommit till punkten då man inte kan avbryta även om man ser att det kommer bilar eftersom man inte kan stanna mitt i vägen. Att ni i personbilen sett mig tidigare än jag sett er beror oftast på att ni kan se mitt höga fordon långt innan jag ser ert. När jag väl kört ut tar det lång tid för mig att komma upp i 80-90 så det enda jag kan göra för de bakomvarande är att hålla så långt till höger som möjligt. Om jag ska köra ut utan att personbilar kommer ikapp så får jag nog vänta tills det blir natt.... tyvärr Att köra in i en tät-trafikerad rondell; Om jag står och väntar på att köra in i en rondell och det står andra personbilar på andra infarter till rondellen så är det problem. Om jag och en av de andra bilarna far ut samtidigt kommer naturligtvis personbilen att komma ikapp mig i rondellen innan jag kommit ut helt. Det finns det ju inget att göra åt. Om jag ska vänta på att hela rondellen ska bli tom kommer ju dom som står bakom mig att få stå jättelänge. Därför måste jag till viss del "tränga" mig fram i rondellen. Är rondellen dessutom tvåfilig i bredd kommer vi till nästa problem. Ligger jag i innerfilen ser jag absolut inget av bilarna på utsidan om mig och jag behöver oftast mer än min fil för att inte släpet ska gå upp på innervägkanten. Då tränger jag ut personbilen på utsidan fast det ser jag inte. Ligg alltså inte dubbelt med långtradare i en mindre tvåfilig rondell för er egen skull, vi ser er inte... Att hålla 89 km/h ; Jag är en av dom som ni skriver om som på stora vägar (E4 tex) håller maxhastighet. Detta för att jag oftast har körtider som är räknade på att trafiken flyter som den ska, men eftersom den nu i verkligheten inte gör så så kommer jag inte fram dit jag ska på mina 4,5 timmar som jag får köra utan rast. Kommer jag inte fram på den tiden måste jag ta 45 minuters rast (annars får jag dryga böter). Måste jag ta rast på fel ställe kommer min totala körtid och arbetstid inte att hålla (jag kommer alltså inte hem). För att kompensera olika trafikstopp måste jag alltså hålla lite högre fart där det är möjligt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Kommer jag då ikapp tex en timmerbil, en postbil eller en GreenCargobil så är dom spärrade på 82 km/h. Ska jag ligga bakom dom i 20-30 mil kommer mitt körpass att gå åt h*vete. Därför behöver jag köra om dom där det går. Och kör vi då på de fantastiska 2+1 vägar som byggs numer så blir det problem för de vanliga bilarna eftersom det tar ca 800 m att köra om en tradare med en annan tradare tråkigt nog. Att ligga nära bakom en personbil; Om jag kör på en 100 - 110 väg och kommer ikapp en personbil som kör 85 så vill jag ju försöka köra om den för att hålla mitt tempo uppe då måste jag ligga ganska nära för att kunna köra om den vid tillfälle. Sedan ser det oftast närmare ut än vad det är eftersom lasbilar är stora och ser jättestora ut i backspegel på en personbil. Jag brukar dessutom fundera över varför man måste köra 85 på motorväg ? Personbilar får ju på de sträckor jag pratar om köra fortare..... Ett annat problem är att ALLA personbilars mätare visar minst 4 km/h för mycket och en lastbils mätare visar exakt rätt. Dvs om jag kör 89 km/h kommer jag alltid att komma ikapp de personbilar som håller exakt 90 enligt deras mätare. Alltså en olöslig situation eftersom jag anser att jag kör "lagligt" och personbilarna tycker att jag kör över 90 !! Tänk på att jag med min lastbil inte KAN köra fortare än 89 på platt väg, det är ni som kör UNDER 90. Jag är olaglig om jag kör 89 med lastbil och släp; Visst är jag det. Och hur många av er som har BMW håller farten exakt på motorväg med 100 - 110 km/h som laglig hastighet ?? Inte många tror jag. Är ni då hemska eller ?? Om vi hjälps åt ute i trafiken och inte hetsar upp oss på småsaker så blir det nog bra. Hoppas ni orkat läsa allt detta ;) FordLTD BMW och USA-bilsälskare :-) |
|
| Ford LTD: Mycket bra beskrivet. Tänk på att man med en personbil kan göra så mycket mer för att kompensera än med ett 24m-ekipage. Omkörningar, snabba accelerationer m.m. Och de som tutar när de kommer ifatt tyngre fordon i rondeller kan inte tänka särskilt långt eller bra. Har t.o.m. varit med om det med en tungt lastad lastbil utan släp. Man sitter som ett fån och vill säga sorry men det går inte fortare än så här. Samtidigt vill man som sagt inte stoppa upp trafiken bakom genom att vänta tills rondellen nästan är tom. | |
|
FordLTD: Mycket bra skrivet och bra med ett inlägg av en långtradarchaffis. Jag gör mitt bästa för att underlätta för er i trafiken vid rondeller o korsningar. |
|
|
Tack FordLTD: Håller med föregående talare - att få en chaffis synpunkter på ett sådant vältaligt sätt är kanon. Ska ha detta i åtanke när jag ser De Stora i framtiden. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ja det var bra skrivet men... Det tar ju upp ytterligare ett problem. Dessa uträknade körtider. Varför tar man inte med lite marginal? Jag kan gott vänta en dag extra på nåt paket eller vad som helst. All denna tidshets gör ju bara att dessa problem fortsätter. ///BMW - Was sonst! |
|
|
FordLTD: Jag instämmer i lovorden. Fler genomtänkta inlägg som ditt behövs. :-) Btw, hur kommer det sig att en lastbils mätare visar exakt rätt? Gäller det alla större lastbilar? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Det är nog för fattigt med kontroller av tung trafik idag. Det åkeri som kör laglydigt till punkt och pricka blir troligen bortkonkurrerat från marknaden. | |
|
Det låter på lastbilschaffisarna här som att det är bilisternas fel att körtiderna inte håller. Kanske bättre att anpassa körtiderna efter verkligheten? Sedan är det naturligtvis så att vi behöver lastbilar, och att det inte alltid går att undvika skillnader i tempo i trafiken pga storlek och vikt/effekt förhållanden, men jag tror att merparten av syndarna bakom ratten på långtradare (ex. ligger i häcken för att pressa upp hastigheten) syndar pga ekonomiska skäl och det har jag ingen som helst respekt för. |
|
| jag inser att åkerier som gör allt perfekt inte blir långlivade på marknaden som står ovan. Det är dystert. | |
|
Känner några lastbilschaufförer och sätten att lura färdskrivaren och att fuska med vilotidsreglerna är minst sagt påhittiga... Belöningen? Dom tjänar rätt bra med pengar.. Det som ständigt återkommer som chaufförer anger som skäl till att bryta mot reglerna är just på tok för snäva hämta och lämna tider. |
|
|
FordLTD: Applåder! Uträknad kör tid/sträcka görs oftast av en slips nisse som kört samma sträcka till jobbet i 10-20 år o har ingen susning om verkligheten. Alt. 2 är effektiviteten - kan en lastbil köra en sträcka på 4:30 istället för 5:15 så kan paket från denna bil åka iväg tidigare med en annan bil så den kommer fram kl 09:00 dag därpå istället för 12:00. Detta är väldigt viktigt för många företag. Ang. exakt 89 på lastbilens mätare stämmer inte riktigt heller. Personbilen hastighetsmätare skall (enligt EU) vissa 7,5% för mycket dock högst 10%. Lastbilens h-mätare får vissa max 3kmh fel i förhållande till färdskrivare vid V-max eller 80kmh. Så om farbror Bengt ligger 90kmh så i verkligheten kör han i 80-83,25kmh medan lastbilen bakom kör 90 på h-mätaren men 93 i verkligheten. Ang fusk med kör o vilo tider - det går att fuska med gamla analoga skrivare men med digitala blir det inte lika lätt eftersom ALLT registreras! Även körning utan kort! BMW - Beroende Med Wilja |
|
| Grabber: Finns det verkligen ett krav från EU att personbilars hastighetsmätare måste visa minst 7.5% eller högst 10% för mycket? | |
|
Vist låter det löjligt? Kommer inte ihåg var jag läste det. Det heter nog nåt annat än krav - direktiv eller liknade.... Har för mig att det också gällde alla fordon under 3,5 ton. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Grabber: Det där med 7.5% kan inte stämma eftersom att de gånger jag jämfört hastighetsmätaren med GPS i 110 km/h har det felat max 3-4 km/h. Sen är det som jag förstått det inte någon procentuell sats för det inlagda felet utan det avgörs av en matematisk formel. |
|
|
Jag tror inte heller det stämmer. Isåfall lär jag byta min mätare. Den går ju tämligen lika som GPS:en: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad jag minns så var detta inget lag men nåt var det iaf. Men bara för att det ska vara 7,5% innebär inte att det visas just så mycket... Byter man till andra fälgar men andra mått, andra däck eller slitna så förändras måtten på hjulen o hastigheten. Hur som helst så mätaren visar alltid för mycket, ibland på tok för mycket... Glömde tillägga en sak med alla tunga fordon - färdskrivare ska besiktas varannan år o där gäller dom max 3kmh skillnad. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Grabber: Det går även att fuska med de digitala. Såg ett program på dansk tv, där man monterade en magnet på växellådan som härmed störde all kommunikation. Färdskrivaren märker inte att lastbilen körs och hastighetsmätaren fungerar inte. Det var en del lastbilar som blev stoppade av polisen på natten, där färdskrivaren visade att det var vilotid, eftersom magneten var installerat. Usch... :( I övrigt brukar jag hjälpa lastbilarna när jag kör. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.